Onderwerp: CABARET, WERELDMUZIEK, MUZIEK
9 April 2007
De Wereldband gaat driedimensionaal in Keet
Door Mieke Kreunen met foto's van Jacco van den Dool en Ben van Duin
Gezien op 31 maart in de Kleine Komedie in Amsterdam
De Wereldband bestaat al tien jaar maar het grote publiek kent ze eigenlijk pas sinds hun eerste theaterprogramma 'Lekker Warm' in 2005. De sprong naar het theater wordt begeleid door Karel de Rooij en het programma waarmee de zes heren de theaters bestormen is enig in zijn soort. Het is een muzikaal en cabaretsk spektakel waarbij niet alleen allerlei muziekculturen langs komen maar ook een scala aan instrumenten door de bandleden worden bespeeld. Pers en publiek zijn laaiend en de band wordt overladen met goede kritieken en superlatieven. Geen eenvoudige opgave om na zo'n schitterende start een tweede programma te maken.
Op zaterdag 31 maart j.l. ging de tweede theatershow Keet in première in een bijna uitverkochte Kleine Komedie. Met deze tweede show mikt de Wereldband op de wat grotere theaters en zullen ze niet meer op kleine podia zoals Het Beauforthuis te zien zijn want voor de steigerinstallatie waaronder, - en -op de voorstelling zich afspeelt is aardig wat ruimte nodig. De heren zijn bouwvakkers, als zodanig gekleed en zeulen zware bouwmachines en andere bijbehorende attributen met zich mee. Door de show in één thema te willen spelen heeft De Wereldband zich een klus op de hals gehaald die veel verder gaat dan het vrije muziekcabaret uit Lekker Warm. De uitstraling en het enthousiasme van de eerste voorstelling heeft daardoor jammer genoeg plaats gemaakt voor een voorstelling waarin zeker veel leuke elementen zitten maar die ook hier en daar hapert en inzakt. Hoogtepunten zijn wat mij betreft de scène met de 'dansende kruiwagens', het nummer met de koffiebekertjes en het nummer 'Blokkeblokke Bach'. Ook de scène van het schaften zit aardig in elkaar. In veel nummers zitten trouwens onderdelen die een glim- of schaterlach weten te ontlokken zoals in het nummer 'Leger', 'Kommaar!' en 'Sons of Bassie' maar de schwung zit er in deze voorstellling op de première avond nog niet helemaal in en de grappen zijn hier en daar wel wat obligaat (zoals bij de stratenmakers). Toch deert dat het publiek niet dat massaal bijval laat horen tijdens het programma.
Overigens is ook veel positiefs te melden over de zes multi-instrumentalisten vooral met betrekking tot hun instrumentale kwaliteiten. Want heb je ooit wel eens een viermansformatie een bigband zien nadoen? Ik zag dat in deze voorstelling in de toegift waarbij De Wereldband zijn eigen versie ten beste geeft van D. Ellington's In a mellow tone en ieder van de vier blazers drie instrumenten voor zich heeft staan.
In meer nummers laten ze zien wat ze allemaal kunnen bijvoorbeeld in de ballad Kate door om de haverklap elkaars instrument over te nemen. We zien bandleden onderste boven musiceren, twee instrumenten tegelijk bespelen of van hot naar her over het podium bewegen tijdens het spelen. Opvallend is dat er in deze show meer koper wordt gebruikt en het totaal aantal instrumenten dat ten tonele wordt gevoerd zal de veertig ruimschoots passeren. Alleen daarom al is de show de moeite waard om te bekijken want je ziet saxofoons, fluiten, drums, tabla's gitaren, trombones, klarinet, fagot, duduk, ney, tuba, blokfluit, zurdo, tinwhistle, baklama, contrabas, basgitaar, mandoline, viool, altviool, bratch, vibrafoon, percussie, accordeon, bandoneón, spinet, juno-106, banjo, saz, slide guitar en nog veel meer.
Al met al een avond amusement met aardige muziek, glimlachen en schaterlachen waarbij het publiek zich zeker niet zal vervelen al mist het het raffinement van de eerste productie. Vanaf onze plek op het tweede zijbalkon was het geluid zeker voor verbetering vatbaar maar wellicht hebben toeschouwers die op betere plaatsen zaten daar geen last van gehad. Voor de complete speellijst kunt u terecht op de website en daar valt ook te lezen dat de DVD van Lekker Warm binnenkort via de site te bestellen zal zijn.
De Wereldband - website
Line-up
Willem van Baarsen
Ro Krauss
Rogier Bosman
Sanne van Delft
Tim Satink
Stanislav Mitrovic
Regie: Johan Timmers
Regie-adviezen: Martin van Waardenberg