Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

2 April 2007

De Graaf van Monte Cristo

De Graaf van Monte Cristo De Graaf van Monte Cristo De Graaf van Monte Cristo
Door Maja Westerveld met foto's van Leo van Velzen (klik voor vergroting)

De Graaf van Monte Cristo is een bijna vier uur durende voorstelling met twaalf spelers en zestien rollen, gebaseerd op een 1400 pagina’s tellende roman van Alexandre Dumas.

De zaal gaat open. De spelers staan in hun rol te wachten op het toneel. Het duurt even voordat de 675 stoelen bezet zijn. Ondertussen neem ik kennis van het decor, de muzikant en de spelers, terwijl zij kennis nemen van ons. Het stuk vangt aan. Er is een bruiloft gaande. De toeschouwer wordt welkom geheten als bruiloftgast. Er lijkt tijdens deze bruiloft, wat doorgaans een feestelijke gebeurtenis is, iets niet te kloppen. Wat zit er scheef, wie zijn die mensen op het toneel, waarom wordt er getrouwd, wat is de geheime agenda van de personages en hoe komen de relaties onderling zo scheef? De aandacht is gewekt.

De jonge Mercedes staat aan de kade te wachten op haar aanstaande man, de jonge goedaardige zeeman Edmont Dantès. Morgen gaan zij trouwen, ware het niet dat zijn vrienden hem op vernuftige wijze verraden. Edmond wordt opgepakt, gevangen gezet, hij maakt kennis met pater Faria, weet na veertien jaar te ontsnappen, vindt een schat en komt als rijk man terug. Middels prozaïsche monologen “ knap ingevuld door spel- , razendsnelle dialogen, een ijzersterke vormgeving en life muziek wordt het publiek meegenomen door twintig jaar geschiedenis van Edmond Dantès. In rap tempo krijgen we uitgelegd wat er geschiedde. Soms worden er feiten van de hak op de tak verteld, andere situaties krijgen een hoop tijd en tekst toebedeeld. De passages zijn taai, maar daardoor des te interessanter om je in vast te bijten. Door middel van olijke taal, kwinkslagen en ludieke onderonsjes tussen de personages wordt er lucht door het stuk gepompt, wat door de zaal gretig in ontvangst genomen wordt.

De Graaf van Monte Cristo De Graaf van Monte Cristo De Graaf van Monte Cristo

Na de pauze is het zover. De verwikkelingen zijn bezonken en samen met Edmond zijn we klaar voor de mierzoete wraak op zijn naasten die er in het verleden voor hebben gezorgd dat hij veertien jaar lang opgesloten werd. Zijn geschiedenis heeft mij overtuigd, ik ga mee in zijn snode plannen. Het tempo gaat omhoog, de spelers lijken nieuwe energie te hebben, ik geniet van elke afrekening, ik sta nog net niet te juichen wanneer Edmond weer een leven weet te ruïneren en maakt mij daarmee medeplichtig aan zijn daden. Het is een kwestie van aftellen, wegstrepen, terugpakken en het schenkt voldoening.
Nadat hij alle schuldigen heeft geconfronteerd met zijn terugkomst, staat hem de confrontatie met zichzelf te wachten.

Hij blijft achter met Mercedes. Ze zegt hem alleen te willen zijn, haar huidige man is door Edmond vermoord, zij is in rouw. Het licht dimt, Edmond strompelt weg, de uitzichtloosheid in. Ik probeer hem te volgen met mijn blik. Hij laat niet alleen zijn geliefde Mercedes, maar ook mij verslagen achter.
Wast wraak schoon? Edmond Dantès heeft mijn empathie gewekt, en ondanks zijn wraakzucht zal ik altijd voor hem in de bres willen springen.

De Graaf van Monte Cristo is nog te zien tot en met 9 juni 2007. Kijk op de website voor de exacte speellijst. Luister hier naar het interview met Stefan de Walle in onze podcast.

- website

Regie
Johan Doesburg

Spel
Stefan de Walle, Mirjam Stolwijk, Hajo Bruins, Pieter van der Sman, Vincent Linthorst, Dennis Rudge, Karien Noordhoff, Maureen Teeuwen, Kees Coolen, Camilla Siegertsz, Marijn Klaver, Diede Zillinger Molenaar, Rufus Hegeman, Harry de Wit
Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.