Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

22 Maart 2007

Marc Ribot’s Ceramic Dog: 'prachtige pokkeherrie’

Marc Ribot Marc Ribot Marc Ribot
Tekst en beeld van Hans Frederiks (klik voor vergroting)

Marc Ribot is bij bekend van zijn werk met Tom Waits (op onder andere Rain Dogs), waar hij - naast Waits’ gruizige stem - ook gruizig gitaar speelt. Verder speelde hij onder andere met Elvis Costello en speelde hij jazz met John Zorn. Hij schreef ook muziek voor de laatste film van Martin Scorcese, The Departed en werkte mee aan Walk the Line, de film over Johnny Cash. Met de cd ‘Marc Ribot Y Los Cubanos Postizos’ bracht hij een eerbewijs aan Arsenio Rodriguez (1911-1972), de blinde Cubaanse componist. Het werd Cubaanse muziek met dat gemeen klinkende Ribot-accent, een scherp randje aan de melodieën. Zijn trio Ceramic Dog is echter compleet andere koek dan de melodische Cubaanse muziek van Los Cubanos Postizos. In Ceramic Dog speelt hij ronduit gemene, improvisatie muziek.

Ribot beschrijft deze band zelf op MySpace als een free, punk, funk, experimenteel, psychedelisch, postelektronisch collectief. De band bestaat verder uit twee jonge musici uit de New Yorkse en Californische underground improvisatie en experimentele rockscene. Shahzad Ismaily (van Two Foot Yard, Secret Chiefs 3) op bas/elektronica en Ches Smith (van Good for Cows, Trevor Dunn's Trio-Convulsant, Ben Goldberg) op drums/elektronica. Volgens Ribot is Ceramic Dog geen ‘project’ maar een echte band! Er staat een stoel bij de gitaar en een grote hoeveelheid elektronica en Marc Ribot gaat er opzitten en komt er ook niet meer vanaf. Af en toe trappend op een pedaal of effectapparaat, kromgebogen over zijn gitaar, verscholen achter zijn muzieklessenaar, tovert hij gierende gruizige solo’s tevoorschijn. Met veel sustain, feedback, overstuurde klanken, gierend, kreunend, dan weer met een ondoorgrondelijk, blauw licht gevend apparaatje bewegend over de snaren, dan weer krassend met een slide. Het giert maar door.

Marc Ribot Marc Ribot Marc Ribot

Bassist Shahzad Ismaily - als je al van ‘bassist’ kan spreken, want dan weer grijpt hij naar een gitaarachtig instrument, dan weer bespeelt hij de mini Moog en weet ik nog wat voor meer elektronica hij gebruikt - draait tijdens een nummer de E-snaar losser, waardoor hij er een grommend geluid mee kan produceren, waar Ribot met zijn op dat moment melodieuze gitaar tegenop biedt. Shahzad Ismail bespeelt in een ander nummer met bezwerende gebaren zijn mini Moog en geeft daarmee het ritme aan. De combinatie van die Moog en Ribot’s gitaar klinkt op een gegeven moment als een kakofonie in een papegaaienkooi, waarbij de papegaaien tegen elkaar opbieden in geschreeuw en gekrijs.

Ribot wisselt grommende en gierende solo’s af met rustige melodieuze solo’s, waarbij de anderen pesterig er wat rommelig doorheen gaan spelen. Ches Smith is een geval apart, hij slaat driftig zijn drumstokken kapot, ze vliegen het publiek nog net niet om de oren. Maar wat een krachtige drummer, die overigens ook heel subtiel kan spelen. Het is prachtig om te zien en te horen hoe ze op elkaar reageren. Smith stuwt de andere twee voort met zijn dwingende spel, soms stevig en hard dan weer voor zachte accenten zorgend.

Ceramic Dog klinkt soms als de band van Beefheart ten tijde van Trout Mask Replica, Ribot laat horen hoe Hendrix eventueel nu had kunnen klinken en het is hard, pokkeherrie soms, maar wat een prachtige pokkeherrie!

Marc Ribot - website & MySpace

Line-up
- gitaar, zang en af en toe bas.
- Bas, Moog, elektronica.
- Drums, elektronica.
Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.