Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

16 Maart 2007

Play Strindberg, emoties en een huwelijk.

Play Strindberg Play Strindberg Play Strindberg
Tekst en beeld door Berbera van den Hoek (klik voor groter)
Gezien op 15 maart, KEK Living Outlet


Van de Stichting The English Language Theater (STET) ben ik inmiddels gewend dat zij toneelvoorstellingen organiseren op bijzondere locaties. Donderdagavond liep ik in de Haagse Prinsestraat, zoekend naar nummer 85 “ 93. Het nummer zat aan de gevel van KEK Living Outlet, een interieurwinkel. Na binnenkomst werd het publiek doorgeleid naar de achterkant van de winkel, waar een groot gordijn was opgehangen. Achter dit gordijn zal Play Strindberg, een zwarte komedie, geschreven door Friedrich Duerrenmatt, vertolkt worden door acteurs van Tusk Theater Company. Aan de linkerkant was een eenvoudige huiskameropstelling en het enige dat verried dat hier een voorstelling zou gaan plaatsvinden waren de rijen met stoelen aan de rechterkant.

Het stuk begint als het echtpaar Edgar en Alice 25 jaar getrouwd zijn. Zij wonen in een vuurtoren op een verlaten eiland en zijn gevangen in elkaars web. Het is zeker niet het toonbeeld van een goed huwelijk, hoewel ze bij vlagen de schijn ophouden tegenover de buitenwereld. In het begin kan je nog op een verkeerd been gezet worden en in de veronderstelling verkeren dat je op een verkeerde dag hun huiskamer bent binnen gekomen. Edgar vindt zichzelf geweldig en hij laat Alice keer op keer merken dat alles wat zij is aan hem te danken is. Als het stuk zich ontrafeld blijkt echter dat hij zelf niet echt ver gekomen is in het leger. Alice daarentegen was voor haar huwelijk succesvol actrice. Ze zijn in een stadium aangekomen dat alle schaamte voorbij is. Het sarcasme en de verbittering druipen er vanaf. Om de aandacht niet alleen op elkaar te richten worden de buren nauwlettend in de gaten gehouden en hun levensstijl voortdurend bekritiseerd. Onder de oppervlakte komt ook de eenzaamheid duidelijk naar voren. Ze hebben geen contact met andere eilandbewoners, uiteraard geven ze elkaar hiervan de schuld, de kinderen zijn weggelopen en de huishoudelijke hulpen hebben ontslag genomen.

Play Strindberg Play Strindberg Play Strindberg

Onverwacht staat de neef van Alice, Kurt, op de stoep. Alice en Edgar proberen nog even de schijn op te houden dat het goed met hun gaat maar Kurt prikt heel snel door deze ballon heen. Er schieten vonken over tussen Kurt en Alice, hierdoor vallen de ongemakkelijke stiltes nog meer op. Er komt nu ook naar boven dat het echtpaar financieel aan de grond zit en dat er zelfs geen eten in huis is. Helaas blijkt Kurt ook niet helemaal zuiver op de graat te zijn en Alice zit duidelijk in een tweestrijd.

Het risico met een stuk als dit is dat het heel snel vervalt in een kabbelend geheel. Door het sterke spel van Ellis van Maarseveen in de rol van Alice en David Krugel als Edgar gebeurt dat geen moment. Erik Jan van den Broek is overtuigend als dandy Kurt. De emoties zijn voor het publiek duidelijk voelbaar en er zit veel afwisseling in het stuk. Een belangrijk rol is weggelegd voor de muziek en dans die in het stuk verwerkt zijn. De Kroatische componiste Ivana Kiss heeft de muziek gecomponeerd. Hierdoor is een boeiend en eigentijds geheel ontstaan, dat zeker de moeite waard is om te bezoeken.

Play Strindberg is nog te zien t/m 25 maart in KEK Living Outlet, Prinsestraat 85 “ 93, Den Haag

STET - website
Tusk - website

English translation

STET production never fail to surprise me, partly because of their locations. Thursday night I wandered through the Prinsestraat looking for number 85 “ 93 and I found Kek Living Outlet, a furniture store! At the back of the shop, a red velvet curtain is drawn. It is here that Play Strindberg, a dark comedy by Friedrich D ¼rrenmatt will be performed by TUSK Theatre Company. To the left one sees a simply designed sitting room and the only indication you get that you’re about to see a performance are the rows of chairs on the right&hellip

It begins with Edgar and Alice, who are married for nearly 25 years. They live in a lighthouse on a deserted island, while keeping each other prisoner within their daily rituals. It’s obviously not a good marriage, but towards the outside world, they show a united front. As an audience you might be misled into thinking you’ve entered their lives on an off day.

Edgar thinks very highly of himself and cannot stop telling Alice that she owes everything to him. However, it soon becomes clear that his career in the army has not been a very successful one, whilst Alice used to be quite a famous actress. Their relationship is beyond shame. The sarcasm and disappointment are cruelly apparent. In order to forget their own misery, they focus on the neighbours, continuously criticising their doings and their way of life. The mutual loneliness of the spouses is obvious. They have no contact with others on the island “ for which they naturally blame each other - their children have moved out to town, and the servants have served notice.

Unexpectedly Alice’s cousin Kurt arrives. Edgar and Alice keep up appearances, but Kurt can see this charade for what it is. Kurt and Alice rekindle their old flame, which amounts to even more awkward silences. It now appears Edgar and Alice are broke and that there is not a crust of bread in the house. Kurt turns out to have his own shady past, and Alice is clearly torn between the two.

The trap for a play like this is that it could easily turn into a conversational piece. However, thanks to the very strong performances of Ellis van Maarseveen as Alice, and David Kr ¼gel as Edgar this never happens as we’re being kept on our toes. Erik Jan van den Broek is very convincing as the dandyish Kurt. Ivana Kis, a young Croatian composer, is responsible for the music which is an integral part of the show. All together this has made for a gripping and contemporary performance most definitely worth seeing.
Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.