Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

15 Maart 2007

Het vierde Rijk Tg Oostpool

Het vierde rijk Het vierde rijk Het vierde rijk
Door Barbara Klomp met foto's van Antoinette Mooy (klik voor vergroting)
Gezien op 6 maart Stadschouwburg Arnhem


Ze moesten weg. Het was onontkoombaar. Ze konden niet meer leven in de wereld van ‘happy slapping’ en webcams. Hans en Hilde moesten weg uit het Westerse Nederland, waar alle normen en waarden vervagen tot ze niets meer betekenen. Ze gingen weg, naar een land op de grens van Europa en daar waar het nog echt is, puur.
Afgelopen dinsdag ging bij Toneelgroep Oostpool de voorstellen Het Vierde Rijk in premiere. De tekst is van huisschrijver Peer Wittenbols en de regie is in handen van Rob Ligthert. De samenwerking tussen deze twee mannen brengt altijd iets bijzonders. Ook nu. Ze verhalen over de utopie, de wens van het sprookje, waarvoor een hoge prijs betaald moet worden.

Hans (Kees Hulst) en Hilde (Anne Martien Lousberg) wonen in hun Utopie, ver weg van Nederland. Zij streven naar het niets. Schaarste, rust, stilte, matigheid. Een jong stel heeft hen vergezeld op de reis. Hun transit bracht hen daar. En zij bleven. Het kan. Ze leven er apart op hetzelfde stuk grond. Ze zijn als buren, ze zitten elkaar niet in de weg.
Dan komen de stoorzenders. “Ik wist dat ik zou huilen als ik eindelijk hier was!” roept Mathilde, de spil van het liefdestrio dat de rust verstoort. “Nou toe dan!” roept mannelijke minnaar Boris. Maar Mathilde kan het niet. Daarvoor is alles ‘veel te mystiek’. Het trio (twee vrouwen, een man) wil van de plek hun Utopia maken, een commercieel/culturele plek voor genot en onmatigheid.

In Het vierde Rijk laat Tg Oostpool zien hoe het ideaal betaald wordt. Utopia bestaat wel, zolang er maar geen mensen zijn die zich er mee bemoeien. Langzaam gaan wij met zijn allen van het ideale naar de ondergang.

Het vierde rijk Het vierde rijk (thumbnail)

Het was er eens zo idyllisch. Rust en liefde, voor mens en dier. Want ook geitje Johan woont in het Vierde Rijk. Liefdevol verzorgd door het jongste stel, Hanna en Edo. (“Vind jij dat we haar Johanna moeten noemen?” vraagt Hanna. “Nee” antwoordt Edo, “Ik vind haar een echte Johan.”) Maar alles wat liefdevol is, is ook kwetsbaar. En iedereen kan geraakt worden door drank, seks, drugs en geweld.
Gaandeweg het stuk stort het sprookje in en wordt de sfeer grimmiger, rauw, om vervolgens de ondergang met de climax te combineren. Na de zeven jaren schaarste, waarin de rust zichzelf was. Breken nu de vette jaren aan. Wat volgt, is een Sodom en Gomorra. Alles van waarde is weg, stuk, of kwijt. (Hanna: “Eerst Johan dood! Toen een keizersnede! En nu mijn moederkoek kwijt!”)

Wittenbols weet in Het Vierde rijk zijn tekst weer zo te schrijven dat je elke regel zou willen opschrijven, nalezen en weer opnieuw beleven. De ironie maakt dat de zwaarte hanteerbaar is. En dat is maar goed ook. Want niets is zo mooi als het lijkt. Zelfs het prachtige uitzicht blijkt een achterdoek, dat je gewoon op kan tillen. Je kruipt er onderdoor en alles is weg. Alles waar je ooit in geloofde.
Alles, op een ding na. Je blijft geloven in deze voorstelling van Tg Oostpool. Want alles klopt. De taal, de decors, de kostuums, de muziek, elke tekst en elke blik. En dat is niet in de laatste plaats door de prestaties van de acteurs. Waarbij vooral Marleen Scholten opvalt als een prachtige kwetsbare Maria-look-a-like.
Wanneer de personages de ondergang naderen, worden de acteurs sterker dan ooit. Dat maakt dat je met pijn in je hart keek, en toch met een goed gevoel naar huis gaat. Want hoe naar de wereld, zo mooi en direct kan theater zijn.

- website

Spel
Reinout Bussemaker, Astrid van Eck, Kees Hulst, Trudi Klever, Ad Knippels, Anne Martien Lousberg, Marleen Scholten

- tekst
- regie
Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.