Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

7 Maart 2007

Vienna Teng

Vienna Teng Vienna Teng Vienna Teng
Door Aukje met foto's van Jan Anno Boonstra (klik voor vergroting)
Gezien in Paradiso kleine zaal 3 maart


Als Vienna Teng (1978) het eerste nummer, ‘Whatever you want’, inzet, doet de sound van haar pianospel me denken aan Tori Amos. Niet zo raar als je bedenkt dat ze o.a. door deze singer/songwriter is beïnvloed. De muziek die Vienna Teng maakt wordt wel omschreven als een mix van de uptempo muziek van Ben Folds en de theatrale kamerpop van Rufus Wainwright. Zelf omschrijft ze haar nummers als melancholische pop. “You are in Amsterdam and you decided to come hére to listen to melancholic popsongs?” vraag ze vol ongeloof aan het publiek in de kleine zaal van Paradiso. Maar dat is wat het publiek inderdaad graag doet op zaterdagavond.

Vienna zit vooraan op het podium, achter een digitale piano en een microfoon. Hoewel ze op haar albums altijd wordt vergezeld door een band of orkest, treedt ze vanavond alleen op. Dat geeft haar vrijheid en ons intimiteit, maar ze kan het niet laten om af en toe te vertellen met welke instrumenten een bepaald nummer op het album is opgenomen. Want natuurlijk geven al die instrumenten een bepaalde sfeer aan het nummer die het publiek nu mist. Alleen voelt het niet als een gemis. Vienna is een begenadigd pianospeler die juist daarmee de perfecte sfeer kan neerzetten en het publiek kan ontroeren. Vienna speelt piano sinds haar vijfde en volgde pianoles tot haar zeventiende. Ook volgde ze een paar zanglessen, maar daar stopte ze mee omdat haar alleen maar werd verteld wat ze fout deed.
Haar stem is lief en warm en ze zingt met veel lucht waardoor haar stem ‘dun’ overkomt. Dat kan een keuze zijn, maar het klinkt eerder als een onderontwikkelde stem. Desondanks zingt ze makkelijk en zuiver, zeker in de hoogte, met een mooie vibrato, en past het dunne geluid bij haar muziek.

Vienna Teng Vienna Teng Vienna Teng

Vanaf haar zesde schrijft ze nummers, en in combinatie met haar goede pianospel is dat haar sterke punt. Ze heeft inmiddels drie albums op haar naam staan, waarvan de eerste uitkwam in 2001 en de laatste in 2006. In Paradiso promoot ze haar laatste cd ‘Dreaming through the Noise’. Ze vertelt dat het lastig was om nummers te schrijven, omdat ze zo gelukkig is. Daarom maakte ze gebruik van persoonlijke problemen van vrienden (‘Nothing without you’), gevoelens die in de toekomst gevoeld zouden kunnen worden (‘Love turns 40’) en bouwde ze een gehumde melodie tijdens het wachten op haar auto die in een garage onder handen wordt genomen eenmaal thuis uit tot een nummer (‘Blue Caravan’). Maar ook het politieke gebied schuwt ze niet. Ze vertelt dat het nummer ‘City Hall’ over een huwelijk gaat. Tijdens het nummer laat ze het publiek meeklappen en geeft ons naderhand een compliment omdat we zo in de maat bleven en stopten op het moment dat er daadwerkelijk gestopt moest worden. Dat kunnen ze in Amerika namelijk niet. Maar er is nog iets met dit nummer aan de hand, vertelt ze na haar optreden. Het gaat over een homohuwelijk, al maakt de tekst dit niet duidelijk waardoor het Amerikaanse publiek het niet doorheeft. En dat is maar goed ook, aangezien het daar niet wordt geaccepteerd. Vienna moet er altijd stiekem om lachen.

Naast nog enkele nieuwe nummers, waarvan ze er eentje voor het eerst live zingt (“I don’t feel so well’), zingt ze de hits van haar vorige albums en willigt ze verzoekjes in van het publiek. Het is heerlijk voor het publiek om zo dicht bij de artiest te kunnen staan en dat de artiest open is naar het publiek toe.

Ze sluit haar set af met ‘Lullaby for a stormy night’ en neemt daarmee veel te snel afscheid. Het publiek is het daar niet mee eens en roept, fluit en stampt zo hard dat Vienna binnen een minuut terugkeert op het podium. Ze trakteert het publiek op twee nummers, waarvan ze de laatste staand naast de piano en a capella ten gehore brengt. Het is een traditioneel Taiwanees liedje, ‘Green Island Serenade’ oftewel “L ¼dae Xiayequ’, dat haar ouders voor haar zongen als slaapliedje. Daarmee geeft ze aan Aziatische roots te hebben, net als haar naam, die ze veranderde van Cynthia Shih in Vienna Teng. Vienna is een hommage aan Mozart’s geboortestad en Teng een verwijzing naar haar Aziatische afkomst. Overigens is het ook een handige manier om haar persoonlijke en zakelijke leven gescheiden te houden.

Qua uiterlijk voldoet Vienna niet aan de ‘norm’. Dat zagen haar platenmaatschappijen graag anders, want imago is belangrijk, zeker in Amerika. Vienna heeft er maling aan. Ze draagt geen make-up en is niet modebewust. Ze maakt daarmee, al dan niet bewust, een statement. Al dat overdreven gedoe is helemaal niet nodig, het gaat om de muziek. Het lijkt alsof ze de afstand naar het publiek toe daarmee verkleint, zeker wanneer ze zich na het optreden onder het publiek begeeft. Ze praat met iedereen die dat wil nog even na.

Vienna geeft een persoonlijk en warm concert. En hoewel de sfeer juist door de kleine zaal intiem bleef, verdient haar muziek meer. Het is te hopen dat ze meer en meer terrein zal winnen in Nederland, zodat ze een volgende keer in de grote zaal te bewonderen is.

Vienna Teng - website

CD's
Dreaming Through The Nois<br  />Vienna Teng
Dreaming Through The Nois
Vienna Teng
Warm Strangers<br  />Vienna Teng
Warm Strangers
Vienna Teng



=================

gravatar for Klaas

Bedankt voor deze recensie! Ik heb VT nog niet live gezien, maar dit klinkt erg uitnodigend.

Klaas - 29-03-’07 22:24


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.