Onderwerp: STRAATTHEATER, OEROL, LOCATIETHEATER, VERWACHT
24 Februari 2007
Een tipje van de sluier over 'Sterke Verhalen"
Door Mieke Kreunen met foto's van P. Cibille en Bob Eshuis (klik voor groter)
Afgelopen donderdag waren wij op Terschelling voor de perskonferentie van Oerol waarin het thema van 2007 bekend werd gemaakt. We schreven er al eerder over. Aan het woord kwamen achtereenvolgens de wethouder van cultuur van Terschelling Willem Heere, Jos Thie die in 2007 voor een jaartje de artistieke leiding van het festival op zich zal nemen en Janneke Starink de nieuwe zakelijk directeur van Oerol.
Thie heeft een innig band met dit bijzondere festival, dat tot de drie grootste in Europa behoort en het enige festival is dat speciaal aan locatietheater gewijd is. Die band is niet in de laatste plaats te danken aan het feit dat Oeroldirecteur Joop Mulder Thie in 1999 'verleidde' om zijn eigen versie van Ibsen's Peer Gynt te maken in de duinen achter Heartbreakhotel. Die voorstelling werd een artistieke doorbraak voor Thie die daardoor in één klap nationale en internationale bekendheid kreeg. Toen Mulder Thie vroeg om hem een jaartje te vervangen hoefde Thie dan ook niet lang na te denken. Hij kan bevlogen over het festival vertellen en over zijn ultieme Oerolbeeld. Dat was na de voorstelling van Peer Gynt, op het moment dat de 1500 toeschouwers op de fiets terugreden en cast en crew van Peer Gynt snel naar boven renden, naar een zo hoog mogelijke plek om een bijzonder schouwspel te bekijken: een enorm lint van rode achterlichten dat als gestaag over het eiland kroop, weg van de duinen om het verhaal te vertellen aan de rest van de wereld. Het ontroert Thie nu in 2007 nog steeds.
Van dat verhaal is het maar een klein stapje naar één van de vier werkdoelstellingen voor dit jaar: het aanscherpen van de veelzijdigheid van het festival. Onderdelen die de afgelopen jaren een beetje in de verdrukking zijn geraakt, zoals straattheater en beeldende kunst, zullen in 2007 weer extra aandacht krijgen. "Oerol is niet het één of het ander, het is het allemaal", aldus Thie, "het is een feest en een avontuur, cultuur en natuur, je kunt er je grenzen verleggen of lekker gaan dansen op het Groene Strand".
Thema van dit jaar is 'Sterke verhalen' en kunstenaars en voorstellingen zullen centraal staan die zich hebben laten inspireren door verhalen uit de wereldliteratuur. Er zijn voorstellingen die gebaseerd zijn op de eerste verhalen uit de klassieke oudheid zoals Ovidius, Homerus of Sophokles maar ook voorstellingen die geïnspireerd zijn door grote toneelschrijvers als Shakespeare, Tjechov en Brecht of moderne literatuur van Faulkner en Rilke.
Programmeur Kees Lesuis heeft een viertal unieke grote voorstellingen naar het eiland weten te halen die met dit thema te maken hebben en waarover Thie alvast wat kan vertellen.
'Cargo' van Thé ¢tre du Centaure is een voorstelling waarin een oude mythe opnieuw tot leven komt: de centaur (de paardmens). Ze doen dat op hun eigen unieke manier met behulp van moderne middelen en combineren theater, video met menselijke en dierlijke acteurs. Tussen de paarden en de mensen is dit gezelschap is een unieke manier van samenwerken gegroeid waarbij paard en mens één beeld en één artistieke versmelting - de centaur-acteur - vormen. Het fragment dat ons getoond werd met beelden van het silhouet van deze paardmens, zittend op het strand en beeld en geluid van de groep die fier en vrij langs de branding galoppeerde, zorgden nu al voor kippenvel. Wat prachtig!
'Le Singe de Saudieu' van Circus Baobab is gebaseerd op een Guineese legende die door middel van dans en muziek tot leven wordt gebracht rondom, in en op een 15 meter hoge boom. Dansers, acrobaten en muzikanten vertellen ons, net als in de oude dagen voordat er geschreven werd, het verhaal zonder woorden over de aap van Saudieu. Ze doen dat in een prachtig schouwspel met trapeze acts en luchtacrobatiek waarin oude traditie en nieuwe kunstvormen zijn samengesmolten.
Thé ¢tre de L'Unité zal 'Oncle Vania la campagne' laten zien, een eigentijdse versie van de klassieker Oom Wanja van Anton Tjechov. Thé ¢tre de L'Unité is, naast gezelschappen als Royal de Luxe, Oposito en Generik Vapeur, één van de toonaangevende grootschalige straattheatergezelschappen. Het stuk zal opgevoerd worden in een weiland maar op een wijze zoals Tjechov het waarschijnlijk nooit bedacht zou hebben: met ondertiteling, originele filmmuziek, levende dieren, verwarring en uitleg, vuur en strobalen, acteurs op de huid van het publiek, weids uitzicht en de geur van 'borsjt'.
De vierde grote voorstelling is 'Groenland' van het Almerese gezelschap Vis Vis en gaat over een heel actueel thema: de klimaatverandering en de ontdooiing van de ijskap waar de familie Burger een gat in de markt in meent te zien. Het is een zwart verhaal in witte sneeuw waarin de Burgers niet alleen tegen allerlei problemen oplopen maar ook tegen de Eskimo's. De afloop is natuurlijk niet helemaal voorspelbaar.
Sommige van deze grote voorstellingen zullen ook op straat te zien zijn waar bovendien meer dan 30 straattheatergroepen gratis zullen optreden. Er zullen rond de 100 muziekgroepen naar het eiland komen om op te treden op het Groene Strand, de Westerkeyn, in de café's, de kroegen, het strand of op straat. Ook aan beeldende kunst zal meer aandacht worden besteed. SLEM zal een project maken met grote glazen schelpen waarin naast de ruisende zee prachtige verhalen te horen zullen zijn en er zijn nog 9 andere kunstprojecten speciaal voor Oerol in ontwikkeling. Jonge dichters zullen helden uit de literatuur op een rijdend podium overal op het eiland vertolken onder het motto: 'Helden op Wielen'.
Natuurlijk is er ook weer een productiewerkplaats waarin jonge makers begeleid zullen worden bij het maken van een voorstelling in relatie tot het thema. Eén van de projecten uit de werkplaats is een voorstelling van 'Antigone' door Almost a Bird Theatre Collective die op het strand uitgevoerd zal worden. Schrijver Sophokles, die het stuk zo'n 2400 jaar geleden schreef, heeft het daar indertijd ook gesitueerd. Een ander werkplaatsproject is dat van Ceasar van Shakespeare, een voorstelling die gemaakt zal worden door theateropleidingen uit Noord Nederland op een plek in het bos.
Janneke Staarink kwam aan het woord over de kaartverkoop en kon melden dat voor de vier grote voorstellingen (die hierboven staan beschreven) 50 % van de kaarten in de voorverkoop online zullen worden verkocht. Natuurlijk komen de 7000 vrienden van Oerol daarbij als eersten aan de beurt want vanaf 7 mei kunnen zij online kaarten kopen. Vanaf 14 mei kan de rest van de wereld zijn kans benutten en vanaf 12 juni start de voorverkoop op het eiland (op 12 juni voor de eilanders en op 13 en 14 juni voor iedereen). Vanaf 15 juni zijn er kaarten te koop op de Westerkeyn.
Oerol - website