Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

19 Februari 2007

The Frames : Iers temperament in het Paard van Troje

The Frames The Frames The Frames
Door Emiel Goor met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor groter)

Ze timmeren al geruime tijd aan de weg en niet altijd met succes. Pas de laatste jaren breken ze door in het buitenland. In eigen land zijn The Frames echter wereldberoemd. Sinds zijn rol als gitarist Outspan Foster in de film ‘The Commitments’ is zanger Glen Hansard een ster in Ierland. Niet dat hij daar zo blij mee is, hij is wars van alle verschijnselen die bekendheid met zich meebrengen en woont daarom ook in Praag. Live is de band op zijn best, zo bewezen ze al eerder met optredens op Lowlands en Pinkpop. Vooral Glen wil, samen met het publiek, van elk optreden een spirituele ontdekkingstocht maken. Zijn persoonlijke teksten en melancholische folkrock creëren een gevoel dat hij dolgraag op anderen wil over brengen.

Hun laatste album ‘The Cost’ is een erg ingetogen, bij vlagen donker, maar wel prachtig relaas van Hansard’s persoonlijke blues geworden. Ter ere van deze nieuwe plaat zijn ze aan een tour bezig die ze vanavond naar Den Haag brengt. Ze hebben hun Ierse vrienden van Bell X1 meegenomen om het voorprogramma te verzorgen. Terwijl het publiek zich opmaakt voor een heerlijk Iers avondje staan de drie heren van Bell X1 opeens op het podium. Normaal spelen ze versterkt, maar tijdens deze tour brengen ze hun liedjes akoestisch. De muziek van deze band sluit goed aan bij dat van The Frames. Ook zij tappen uit het vaatje zacht begin, hard midden, zacht einde. Zanger Brian Crosby begroet het publiek met een heus ‘goeienavond’. Hun korte set bestaat uit ingetogen liedjes onder andere over marshmallows roosteren op een donkere, koude nacht. Over het gewone leven dus. Opvallend is het gebruik van teksten van andere artiesten, zo komt tijdens het laatste nummer een stukje uit David Bowie’s ‘Heroes’ voorbij. Het andere opvallende is dat iemand bier op het podium gooit wat tijdens dit optreden toch niet helemaal op zijn plaats lijkt.

Bell X1 Bell X1 Bell X1

Dan is het de beurt aan de hoofdact van de avond. The Frames trappen af met twee liedjes van het nieuwe album ‘Sad Songs’ en ‘Song For Someone’. Het publiek voelt wat mat aan in het begin en dat merkt de zanger ook. Hij probeert contact te maken met de zaal, maar dat lukt niet echt. Muziekaal is er in ieder geval niets op aan te merken, maar een optreden van The Frames moet geen voorstelling zijn, maar een beleving. Zanger Glen Hansard is altijd in voor een grapje en tijdens de eerste tonen van ‘God Bless Mom’ begint hij, begeleidt door een gek danspasje, Michael Jackson’s ‘Thriller’ te zingen. Als het met The Frames niet lukt, kan hij altijd nog stand-up comedy overwegen.

Even lijkt het erop dat het publiek letterlijk zijn eigen glazen ingooit tijdens het optreden. Een of andere grappenmaker vindt het leuk om een leeg bekertje naar zanger Glen Hansard te gooien. Die gooit op zijn beurt een flesje water terug om vervolgens de dader uit te dagen het nog een keer te doen. De normaal altijd goedgeluimde Ier is zichtbaar geïrriteerd door dit voorval en de liedjes volgen elkaar sneller op. Was dat nou het enige geweest, maar dan gebeurt tijdens de verstilde muzikale dalen het onvermijdelijke; het publiek gaat gezellig met elkaar staan praten. Hansard wil van elk optreden een onvergetelijke avond maken. Hij vraagt zich dan ook hardop af ‘wat er nou beter is; spelen voor honderd mensen die naar je luisteren of voor achthonderd die dat niet doen.’ Hij gaat verder door te zeggen dat ze er een ‘magische avond van willen maken maar dat zo niet gaat because yer all fockin’ talking, so just be quiet okay?’ In plaats van zich geërgerd door de set te werken geeft hij de zaal zo een tweede kans. Dat werkt want tijdens de rustige stukken is de zaal muisstil en ook de band lijkt nog beter te gaan spelen.

The Frames The Frames The Frames

Vlak voor de toegift ontstaat dan plotseling toch nog de magie waar Hansard en de zijnen zo naar op zoek waren de hele avond. Een prachtige uitvoering van ‘Santa Maria’ krijgt iedereen stil en met een daverend applaus verlaat de band het podium. Even vraagt men zich af of The Frames wel zin hebben in een toegift, maar gelukkig komt die er wel. Het is Colm MacConlomaire die alleen het podium opkomt en een stuk op zijn viool speelt. Hij neemt eerst een stukje op en speelt er vervolgens een ander stuk overheen. Het klinkt echt heel mooi. Dan komt gitarist Robert Bochnik op om op zijn beurt een zelfgeschreven liedje ten gehore te brengen. Bij beiden is het publiek gelukkig wederom muisstil. De voltallige band komt daarna terug voor ‘Pavement Tune’ en het publiek lijkt nu pas echt los te gaan en zingt uit volle borst de tekst ‘I want my life to make more sense to me’ mee.

Het laatste nummer ‘Star Star’ is volgens Glen ‘A song i wrote, lying in the grass lookin’ at the stars, asking myself the big questions in life; will some focker throw a glass at me tonight?’ Na dit liedje gebeurt er iets opmerkelijks. De heren van Bell X1 worden terug het podium opgevraagd om een nummer wat ze eerder akoestisch deden, nu versterkt te doen. Dit wordt gevolgd door de Daniel Johnston cover ‘Devil Town’. Zo krijgt de avond toch nog een magisch tintje. Dankzij het optreden van Glen Hansard uiteraard, die het opnam voor de muziek en zo de pratende menigte stil kreeg.

- website & MySpace
- MySpace


Recente cd's
Cost<br  />Frames
Cost
Frames
Burn The Maps<br  />Frames
Burn The Maps
Frames
Set List<br  />Frames
Set List
Frames

Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.