Onderwerp: MUSICAL
13 Februari 2007
Een kijkje achter de schermen bij Tarzan
Tekst en beeld door Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Wij (en anderen van de verschillende media) hebben een klein streepje voor vergeleken bij het grote publiek. Heel vaak worden wij uitgenodigd voor perspresentaties of openbare repetities en weten wij al een beetje wat er allemaal voor prachtigs komen gaat. Afgelopen vrijdag mocht de pers een kijkje nemen achter de schermen van de musical Tarzan waarvoor op dit moment nog gerepeteerd wordt in een hoge fabriekshal op een industrieterrein in Utrecht.
In de fabriekshallen zijn een aantal repetitieplekken aangelegd waarvan twee met een box van 15 meter hoog om het 'vliegen' te kunnen oefenen. Verder is er een atelier voor het vervaardigen en op maat maken van de kostuums en nog meer praktische zaken die in deze fase van de productie moeten worden geregeld. De eerste werkplek die we bezoeken is het naaiatelier waar net een kostuum wordt doorgepast van een vlinder. Omdat deze figuur in de voorstelling ook moet vliegen (over het publiek nog wel) wordt het kostuum ook in de lucht (aan)gepast. Terwijl we staan te kijken naar het meisje dat stoïcijns in de touwen hangt wachtend op wat komen gaat, voegt regisseur Bob Crowley zich bij ons gezelschap. Hij vertelt me dat het fantastisch gaat met het repetitieproces en dat hij buitengewoon tevreden is (so far natuurlijk). Over het insect vertelt hij dat Jane dit tegenkomt als ze voor het eerst de jungle in gaat en daar allerlei reuzeinsecten en bloemen ziet.
Daarna lopen we langs de tafels met rekwisieten naar the box waar de scène wordt gerepeteerd dat Tarzan (Ron Link) er net achter komt wie zijn familie is als hij de kist met hun bezittingen opent. Daarna zien we de scene waarin Tarzan met Kala (Chaira Borderslee) de reprise doen van het nummer 'Jij woont in mijn hart' en we zien Tarzan's afgang naar helemaal bovenin de stellage.
Voor de speelplek op een verhoging zitten wel dertig creatives en technici, met enorme monitoren en schema's voor hun neus, bij te houden of alles wel volgens plan verloopt en aantekeningen te maken. Zoals we in het interview met Bob Crowley ook al hoorden: timing is van levensbelang in deze productie. Tussen al deze medewerkers ook Disney directeur Thomas Schumacher en Van den Ende's Erwin van Lambaart, die allebei enthousiast worden gegroet door Chantal Janzen (die Jane speelt). Zij komt de box in om een nummer met Ron te repeteren. De microfoons staan niet aan en bovendien kunnen we vanaf onze plek niet helemaal zien wat er gebeurt want er staan allerlei mensen omheen om aanwijzingen te geven of details te bekijken.
Daarna volgt de scène waarin Korchak (Jeroen Pfaff) wordt neergeschoten. Er zijn veel mensen op het toneel in deze scène en ook kijken ze uit allerlei hoeken en gaten neer op wat er op de grond gebeurt. Timing is ook hier van belang en het moet een aantal keren over voordat het naar tevredenheid gaat. Alle apen oefenen met hun gewone kleren aan en daaroverheen de apenbroek. Ook dragen degenen die vliegen allemaal een veiligheidstuig. Het is belangrijk dat alle spelers nu al wennen aan de bijzondere eigenschappen van hun kostuums en aan het dragen van ongewone dingen zodat daar later in de voorstelling geen aandacht meer aangeschonken hoeft te worden.
Het derde onderdeel waar we gaan kijken is het doorpassen van het spinnenkostuum. Ook dat kostuum wordt in de lucht gedragen, in een harnas, dus moet ook in de lucht worden aangemeten en doorgepast. We komen binnen net op het moment dat de acteur die het kostuum aan moet op een stoel staat en het 'skelet' van het kostuum aangemeten krijgt. Als dat allemaal stevig bevestigd is dan moet de stoel weg en moet er gekeken worden of hij zich kan bewegen en kan draaien in zijn harnas zoals de bedoeling is. Als alles naar tevredenheid is in- en afgesteld, kan het fluwelen onderlijf worden aangetrokken. Onze spin ziet er veel aardiger uit dat ik gewend ben van de (iets kleinere) exemplaren die soms over de vloer van mijn huis rennen en heeft er zichtbaar lol in.
Ook in the box is het ondertussen klaar en verlaten de acteurs en creatives hun werkplek voor een broodje en even ontspanning tussendoor. Over ruim een week verhuist het hele gezelschap naar het Circustheater in Scheveningen om daar verder te repeteren. Wij wensen ze veel succes en kijken nu al uit naar de première op 15 april aanstaande. Kaarten zijn al verkrijgbaar via de bekende verkoopadressen (zie de website). Meer foto's van de repeties van Tarzan zijn hierte bekijken.
Tarzan - website