Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, MUZIEK

6 Februari 2007

Premiere 'Aan het einde van de regenboog'

Aan het einde van de regenboog Aan het einde van de regenboog Aan het einde van de regenboog
Door Mieke Kreunen met foto's van Deen van Meer en Mieke Kreunen (klik voor vergroting). Gezien op 13 februari 2007 in het Oude Luxor in Rotterdam

Helemaal aan het eind van de voorstelling, als duidelijk is dat het zo niet door kan met haar, zingt Judy Garland (gespeeld door Simone Kleinsma) het lied waarnaar de voorstelling is genoemd: Somewhere over the rainbow. Ze zit op de rand van het toneel en haar onluistering en breekbaarheid ontroert ons allemaal. Alle decorum is weg en de zaal is muisstil. Als het daverende applaus losbarst aan het eind van de voorstelling is ook Simone Kleinsma zelf zichtbaar aangedaan. Later horen we van haar dat dit niet alleen kwam door deze voorstelling maar ook omdat ze terugdacht aan de première van Sweet Charity, indertijd ook in het Oude Luxortheater, vlak na het overlijden van haar vader. En dat is niet zo gek na dit stuk dat gaat over vergankelijkheid.

Simone Kleinsma is als Judy Garland de onbetwiste ster van de voorstelling Aan het einde van de regenboog naar een toneelstuk van Peter Quilter in een vertaling van Laurens Spoor. Ze wordt gesecondeerd door Paul de Leeuw in de rol van haar homosexuele pianist en Kees Boot als haar nieuwe verloofde (nummer vijf). Het stuk gaat over de nadagen van Judy Garland die haar laatste krachten af om een comeback te maken met een serie concerten in Talk of the Town in Londen. Een half jaar later zal ze dood worden gevonden op het toilet van haar woning. We zien in de voorstelling de finale aftakeling van de vrouw die ooit als tiener de rol speelde van de onschuldige Dorothy in The Wizard of Oz en daarmee het lied Over de rainbow onsterfelijk maakte. Maar Garlands leven is wat minder onschuldig dan dat van Dorothy. Vanaf haar dertiende jaar staat ze stijf van de pillen die ze krijgt van MGM en haar moeder zodat ze op de been blijf, haar gewicht onder controle houdt en kan slapen. Later komt daar nog excessief alcoholgebruik bij waardoor ze uiteindelijk op haar 47e jaar fysiek en psychisch gesloopt is.

Aan het einde van de regenboog Aan het einde van de regenboog Aan het einde van de regenboog

Simone Kleinsma doet geen poging het stemgeluid van Garland na te bootsen maar zet met haar versie van deze dramatische vrouw neer in alle aspecten. Dat doe ze perfect tot en met de manier waarop ze haar microfoon vasthoudt en de hoekige bewegingen die Garland maakte terwijl ze zong. Niet alleen Kleinsma's zang maar ook haar acteerwerk is daarbij indrukwekkend, aangrijpend en ontroerend. Aan Kees Boot en Paul de Leeuw heeft ze twee uitstekende tegenspelers die als respectievelijk Mickey Deans en Anthony Chapman kans zien hun rol op zo'n wijze te spelen dat ze Kleinsma kunnen laten schitteren. Paul de Leeuw imponeert vooral in het laatste gedeelte als Chapman zijn liefde verklaart aan Garland, die op dat moment helemaal kapot zit, en haar een huwelijksaanzoek doet. De Leeuw maakt van deze scene een aangrijpende hoogtepunt als hij de machteloosheid van Chapman toont die Garland zijn onvoorwaardelijke liefde biedt, beseffende dat ze toch niet voor hem zal kiezen.
Ondanks het drama in het stuk zit het ook vol met humor en scherpe teksten die door alle drie de acteurs perfect gedoseerd worden gebracht. Het wordt nergens ongepast of plat en er wordt nergens de komiek uitgehangen terwijl het wel de ontspanning geeft die - gezien de zwaarte van de thematiek - prettig uitgebalanceerd aanvoelt.

Door het stuk heen worden allerlei nummers van Garland gezongen met The Rainbow Connection (bekend van Kermit uit The Muppetshow ) als leidend motief, ingebracht door regisseur Paul Eenens die het stuk daarmee ook universelere betekenis heeft gegeven. Zijn interpretatie gaat over het verlangen om te mogen en kunnen geloven in een illusie op het moment dat de werkelijkheid niet meer te verdragen is. De songteksten zijn dan ook zo gekozen dat ze de scènes versterken zoals bij 'Almost like being in love' als Garland toch weer pillen heeft gekregen en 'I'm always chasing rainbows' in haar radeloosheid aan het eind. In de muzikale delen wordt de begeleiding verzorgd door een viermansformatie met piano, drums, bas en saxofoon dat soms achter de schermen en op andere momenten bij wijze van bigband in een nachtclub optreedt. Aardig gevonden is de manier waarop pianist Kino Haitsma af en toe in de mise en scene de plek van De Leeuw inneemt als er piano gespeeld moet worden.

Aan het einde van de regenboog (foto Mieke Kreunen) Aan het einde van de regenboog (foto Mieke Kreunen) Aan het einde van de regenboog (foto Mieke Kreunen)

Het decor is sober maar ingenieus met draaiende panelen waardoor een snelle wisseling kan worden gemaakt tussen de hotelkamer en de nachtclub of kleedkamer. Changementen verlopen soepel omdat alle spelers daar geruisloos aan meedoen en ook het omkleden van Kleinsma gebeurt heel soepeltjes op het podium.

Stage-Entertainment heeft met deze productie een klassestuk op de planken gebracht dat zowel theatraal als muzikaal een topper is en waarvoor eigenlijk alleen maar lof past. Simone Kleinsma heeft in dit stuk definitief laten zien dat ze tot veel meer in staat is dan ze tot nu toe heeft laten zien dat ze beschikt over uitstekende acteerkwaliteiten. Ik vond het een schitterende voorstelling. Reeds voor de première is de voorstelling op veel plaatsen uitverkocht dus wie er nog heen wil doet er wijs aan snel kaarten te reserveren.

Aan het einde van de regenboog - website

Cast
- Judy Garland
- Anthony Chapman
- Micky Deans
- regie

Orkest
- bas
- piano
- saxofoon, trompet en flugel
- drum
Gebruikte Tags: , , , , , , , , ,

=================

gravatar for Daniel

Speaking Of Judy Garland, there is an exciting new group on Yahoo called THE JUDY GARLAND EXPERIENCE.
They have ultra rare audio files, amazing photo’s, lively discussions, and more! Please check it out.
http://movies.groups.yahoo.com/group/the..

Daniel (E-mail ) (URL) - 08-02-’07 18:32


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.