Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
6 Februari 2007
Amos Lee, intieme sfeer in het Paard van Troje
Door Emiel Goor met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor groter)
De carriere van Amos Lee is er een waar iedere muzikant van droomt. Hij is afkomstig uit Philadelphia in de Verenigde Staten. Tijdens zijn studie Engels begint hij liedjes te schrijven en muziek te componeren. Hij besluit zijn veilige baan als leraar te verruilen voor een onzeker bestaan als muzikant. Met een baantje als ober financiert hij zijn demo’s en optredens. Als legendes als Bob Dylan en B.B. King hem in hun voorprogramma vragen gaat het balletje rollen voor Amos. In het voorjaar van 2004 neemt Norah Jones hem mee op haar Europese tour. Hij speelt avond na avond, met groot succes, voor een publiek van drie- tot vijfduizend man.
Amos’ talent is intussen niet onopgemerkt gebleven bij platenlabels en het befaamde Blue Note biedt hem al snel een contract aan. Zijn zelfgetitelde debuut, dat sterk op folk en soul leunt, wordt een commercieel succes en optredens in onder andere Nederland worden goed ontvangen. Met zijn tweede en nieuwste album ‘Supply And Demand’ heeft Lee wederom een sterke verzameling van folk, soul en ook r&b en country georienteerde songs afgeleverd. Op vrijdag 2 februari stond hij in het Paard in Den Haag om zijn nieuwe plaat te promoten. Het is voor de jonge muzikant het eerste optreden van zijn vierdaagse tournee door Nederland. Voor het Paard staat om half acht al een lange sliert mensen. Het concert in de grote zaal is net niet uitverkocht. Met een muts op zijn hoofd en zijn gitaar om zijn nek betreedt Amos het podium. Hij heeft, in tegenstelling tot eerdere optredens, onder andere in de Groningse Oosterpoort, zijn band meegenomen.
“Glad to be here, ready to hear some music?” Het opvallend jonge publiek antwoordt met luid applaus en gejuich. De set begint met een lekker up-tempo nummer waarna de sfeer er gelijk goed inzit. Wat meteen opvalt is Amos’ indrukwekkende stem, die aan een jonge Stevie Wonder doet denken. Zijn mimiek verraadt hoeveel gevoel hij in zijn muziek stopt. Dat gevoel wordt zichtbaar overgedragen op het publiek. Een meisje dat naast mij staat zingt, met haar ogen dicht, veel van de nummers in zijn geheel mee. Stelletjes staan innig verstrengeld tijdens de wat meer ingetogen nummers.
Amos weet de vaart erin te houden door rustige soulballads af te wisselen met wat ruigere r&b en country-achtige nummers. De folkzanger in Lee komt naar boven als hij een van zijn nummers solo brengt. Alleen met zijn akoestische gitaar en gezongen met veel diepgang zorgt hij voor een prachtig en intiem rustmoment in het optreden. Muzikaal valt er ook een hoop te genieten. De sfeervolle klanken van de slide-gitaar worden afgewisseld met een knappe drumsolo. Lee zelf blijkt zijn gitaarspel overigens ook prima te beheersen. Naast een muzikaal talent blijkt Amos tevens een uitstekend performer. Hij zoekt vaak contact met zijn publiek en stelt tot twee keer toe zijn band voor.
Het enige minpuntje van de avond komt eigenlijk van een deel van het publiek wat stug door blijft praten tijdens de rustige nummers. Dit voorkomt echter niet dat Lee menigeen weet te betoveren met zijn van emotie doorspekte muziek.
Na een stief uurtje wordt het laatste nummer aangekondigd. Lee zorgt nog even voor wat zelfpromotie door zijn resterende tourschema op te sommen en de band verlaat het podium. Ze komen kort daarna onder luid applaus terug voor een toegift van nog eens vijf nummers. De zaal lijkt bij het een na laatste nummer pas echt los te komen. Het optreden wordt afgesloten met de tijdloos klinkende soulballad ‘Arms of a Woman’, afkomstig van het debuutalbum. Na de show signeert Amos zijn nieuwste cd. Het is dringen geblazen in de hal beneden. Vrolijk handenschuddend bedankt hij zijn fans. Morgen wacht een uitverkocht Paradiso op hem en mag hij zijn kunsten wederom gaan vertonen.
Amos Lee - website
Albums:
Supply & Demand Amos Lee | Amos Lee Amos Lee |