Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

5 Februari 2007

De stille kracht

De stille kracht De stille kracht De stille kracht
Door Marieke van Soest met foto's van Ben van Duin
Gezien op 3 februari 2007 in Theater de Purmarijn


De stille kracht. Louis Couperus. De koloniale tijd. Flarden van de serie in de jaren ’70. Hoe zat het ook weer precies? Theaterbureau Hummelinck Stuurman is kennelijk op dit soort vragen voorbereid: voor aanvang van de voorstelling is er een voorbespreking. Een terugblik op de geschiedenis, een blik op Couperus, een uitleg over gemaakte keuzes bij deze bewerking van het boek, een beeld van Ger Thijs, de bewerker. Prettig, even het kader te hebben waarbinnen het verhaal zich afspeelt. Respectvol naar de mensen, die in hun persoonlijke geschiedenis mogelijk pijnlijke herinneringen hebben aan Indonesië.

Een metersgrote zon overheerst het decor. Otto van Oudijck, de Nederandse resident spreekt zijn zorg uit over de nieuwe regent. ‘Als een broer moet ik met hen regeren’. Dat lukte met de vorige regent, maar nadat zijn zoon Soenario het bewind na diens dood heeft overgenomen, rijzen er problemen. De prins vergokt het bezit van zijn familie. De resident moet hem aanspreken, spreekt ook zijn moeder aan, de oude koningin Raden-Ajoe. Begrijpelijk, vanuit onze normen en waarden. ‘Wat bent u van mij, wat bent u van mijn moeder, om ons op deze manier te kunnen aanspreken’, is de reactie van de prins. Begrijpelijk, vanuit zijn kant bekeken. ‘Ik kan dit niet tolereren, bij een volgend vergrijp moet ik ontslag aanvragen’, blijft van Oudijck van mening. Leonie, de tweede echtgenote van Oudijck en Theo, zoon uit zijn eerste huwelijk verschijnen ten tonele. Zij zijn lange tijd in Batavia geweest. Om te winkelen, zo heet het, maar al snel blijkt dat het liefdesleven van het paar te wensen overlaat. De reisjes naar Batavia bieden Leonie vervanging hierin. Zij blijkt zelfs een relatie te hebben met de zoon.
Ook maakt het publiek kennis met het rechtstreeks uit Nederland afkomstige echtpaar Eldersma . Onno wordt de assistent van de resident, Eva zou graag wat culturele activiteiten organiseren. Zij worden ontvangen door Frans van Helderen, een in Indië geboren Nerdelander en zijn vrouw Ida, een Indische. Met Oerip, de hulp van Leonie zijn hiermee alle personages aanwezig en wordt een beeld neergezet van hun leven in Indië rond 1900.

Bij de paardenrennen escaleert de situatie. Prins Soenario vergokt de lonen van overheidspersoneel. En publique spreekt de resident hem aan. Hierna gaat het mis, er ontstaat stil verzet. De bedienden verdwijnen uit de huizen, de mensen uit de streek. Onverklaarbare gebeurtenissen doen zich voor: gooien van stenen, met bessensap gekleurd spuug, zonder dat iemand zichtbaar is. De gebeurtenissen eisen hun tol, met als dieptepunt het uitkomen van het overspel van Leonie en de daarop volgende zelfmoord van Onno.

Stuk voor stuk worden prachtige rollen neergezet. In toenemende mate worden de dilemma’s duidelijk, waarmee iedereen worstelt. Het spel is ingetogen, waardoor de dialogen sterk naar voren komen. De soberheid van het decor versterkt dit. De enorme zon overheerst, maakt de voortdurend aanwezige invloed van het klimaat duidelijk, ook tijdens de regentijd.
Bij de paardenrenbaan en de badscene, waarin Leonie helemaal met bessensap is besmeurd wordt op mooi wijze gebruik gemaakt van het decor. Subtiel is het moment waarop prins Soenario even door het beeld loopt, op het dieptepunt van de Nederlanders. Het benadrukt hun nietigheid op dat moment.

De stille kracht is een voorstelling geworden, die stemt tot nadenken over zaken die ook nu nog spelen: het samenleven met verschillende culturen, de onmacht van buitenlandse mogendheden, de bewuste eigen keuzes of juist het onvermogen hiertoe.
Een mooie voorstelling, waarin op subtiele wijze iets is geraakt bij het publiek. Dit was duidelijk voelbaar tijdens het minutenlang aanhoudend applaus.

De voorstelling is nog te zien tot 21 februari en de speellijst is hier te vinden.

Otto van Oudijck -
Leonie van Oudijck -
Theo van Oudijck -
Eva Eldersma -
Onno Eldersma -
Frans van Helderen -
Ida van Helderen -
Soenario -
Oerip en Raden Ajoe -
Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.