Onderwerp: TONEEL, MUZIEK, JEUGD
25 Januari 2007
Premiere Katharina Katharina in het Ganzenbord
Door Mieke Kreunen met foto's van Joris van Bennekom (klik voor vergroting)
We waren aan de vroege kant dus hadden ruim de tijd de knipselboeken van Het Filiaal in foyer van de Utrechtse Stadsschouwburg door te bladeren. Bovendien zaten we aan een tafeltje met de trotse ouders van regisseur Monique Corvers die ons in een oogwenk beter informeerden over het werk van hun dochter en schoonzoon G ¡bor Tarj n dan de fotoboeken konden doen. Ze vertelden ondermeer over het internationale succes van het filiaal en over de techniek van Katharina Katharina (in de wandeling K2 genoemd) die tamelijk gecompliceerd is en nog op het laatste moment was aangepast. Natuurlijk waren we al aardig op de hoogte door de perspresentatie waarvan we hier eerder verslag deden.
Katharina Katharina is acht jaar oud en een echt 'kopstukje'. Ze weet wat ze wil en dat is alles èn winnen met ganzenborden. Alleen niemand wil met haar spelen. Uit frustratie stampt ze op de vloer en zakt er doorheen waardoor ze belandt in een levensecht ganzenbord. Het gaat er raadselachtig aan toe en het is al een hele klus om dobbelstenen te bemachtigen of de medespelers te ontdekken. Katharina Katharina ontmoet er Moeder de Gans, Hendrik die blaft en soms ook kwispelt, Edje T, de prins die op zijn witte paard K2 om zijn vinger windt, en natuurlijk heel wat ganzen. Maar vooral wordt duidelijk hoe Katharina Katharina's leven wordt bepaald door wat de volwassenen om haar heen beslissen en hoe onvoorspelbaar ze met elkaar om gaan. K2 wordt tijdens het spel ouder door met haar dobbelstenen te gooien en verder te komen in het spel. We zien haar volwassen worden, verliefd, kinderen krijgen (zeer tegen haar zin) en oud worden, net zo oud als Moeder de Gans.
Waar K2 in het begin nog alleen maar wil winnen maakt ze nu allerlei dingen mee die ze eigenlijk niet wil maar kennelijk geen invloed op uit kan oefenen. Andere nemen beslissingen en zij kan er niet meer onderuit. Ze vindt het op een gegeven moment niet leuk meer en wil er uit. Ze dreigt het op te geven maar dan krijgt ze toch nog een kans om op een goede manier de eindstreep te bereiken.
Katharina Katharina in het ganzenbord is een voorstelling die wel wat weg heeft van Alice in Wonderland. De muziek van componist G ¡bor Tarj ¡n speelt een belangrijke rol in het stuk omdat het de sfeer van de scènes aangeeft en de verschillende onderdelen met elkaar verbindt. Ik vond dat het stuk wat moeizaam op gang kwam en in het begin niet helemaal soepel liep maar misschien waren dat de premièrezenuwen. Met de komst van de postbode kwam er meer vaart in het verhaal en zat het publiek vanaf dat moment geboeid te kijken. Dat gold voor de kinderen maar zeker ook voor de volwassenen die de onderliggende grappen goed wisten te waarderen. Technisch is het een ingewikkelde voorstelling en dat verliep niet helemaal vlekkeloos. Met name in het geluid was dat hier en daar storend maar het spannende verhaal met de verrassende wendingen maakt veel goed, zeker als het aan het einde goed afloopt.
Uitblinkers in het stuk waren (zonder anderen te kort te willen doen) G ¡bor Tarj ¡n (als Hendrik), Ramses Graus (ondermeer postbode en prins op het witte paard) en Jacqueline Boot als Katharina Katharina. Net als veel jeugdtheaterstukken zitten er in het stuk veel laagjes waardoor het niet alleen voor de kinderen leuk is maar ook ouders er absoluut van zullen genieten.
Het Filiaal - website