Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, MUZIEK, JEUGD

25 Januari 2007

Premiere Katharina Katharina in het Ganzenbord

Katharina Katharina in het ganzenbord Katharina Katharina in het ganzenbord Katharina Katharina in het ganzenbord
Door Mieke Kreunen met foto's van Joris van Bennekom (klik voor vergroting)

We waren aan de vroege kant dus hadden ruim de tijd de knipselboeken van Het Filiaal in foyer van de Utrechtse Stadsschouwburg door te bladeren. Bovendien zaten we aan een tafeltje met de trotse ouders van regisseur Monique Corvers die ons in een oogwenk beter informeerden over het werk van hun dochter en schoonzoon G ¡bor Tarj n dan de fotoboeken konden doen. Ze vertelden ondermeer over het internationale succes van het filiaal en over de techniek van Katharina Katharina (in de wandeling K2 genoemd) die tamelijk gecompliceerd is en nog op het laatste moment was aangepast. Natuurlijk waren we al aardig op de hoogte door de perspresentatie waarvan we hier eerder verslag deden.

Katharina Katharina is acht jaar oud en een echt 'kopstukje'. Ze weet wat ze wil en dat is alles èn winnen met ganzenborden. Alleen niemand wil met haar spelen. Uit frustratie stampt ze op de vloer en zakt er doorheen waardoor ze belandt in een levensecht ganzenbord. Het gaat er raadselachtig aan toe en het is al een hele klus om dobbelstenen te bemachtigen of de medespelers te ontdekken. Katharina Katharina ontmoet er Moeder de Gans, Hendrik die blaft en soms ook kwispelt, Edje T, de prins die op zijn witte paard K2 om zijn vinger windt, en natuurlijk heel wat ganzen. Maar vooral wordt duidelijk hoe Katharina Katharina's leven wordt bepaald door wat de volwassenen om haar heen beslissen en hoe onvoorspelbaar ze met elkaar om gaan. K2 wordt tijdens het spel ouder door met haar dobbelstenen te gooien en verder te komen in het spel. We zien haar volwassen worden, verliefd, kinderen krijgen (zeer tegen haar zin) en oud worden, net zo oud als Moeder de Gans.

Katharina Katharina in het ganzenbord Katharina Katharina in het ganzenbord Katharina Katharina in het ganzenbord

Waar K2 in het begin nog alleen maar wil winnen maakt ze nu allerlei dingen mee die ze eigenlijk niet wil maar kennelijk geen invloed op uit kan oefenen. Andere nemen beslissingen en zij kan er niet meer onderuit. Ze vindt het op een gegeven moment niet leuk meer en wil er uit. Ze dreigt het op te geven maar dan krijgt ze toch nog een kans om op een goede manier de eindstreep te bereiken.

is een voorstelling die wel wat weg heeft van Alice in Wonderland. De muziek van componist G ¡bor Tarj ¡n speelt een belangrijke rol in het stuk omdat het de sfeer van de scènes aangeeft en de verschillende onderdelen met elkaar verbindt. Ik vond dat het stuk wat moeizaam op gang kwam en in het begin niet helemaal soepel liep maar misschien waren dat de premièrezenuwen. Met de komst van de postbode kwam er meer vaart in het verhaal en zat het publiek vanaf dat moment geboeid te kijken. Dat gold voor de kinderen maar zeker ook voor de volwassenen die de onderliggende grappen goed wisten te waarderen. Technisch is het een ingewikkelde voorstelling en dat verliep niet helemaal vlekkeloos. Met name in het geluid was dat hier en daar storend maar het spannende verhaal met de verrassende wendingen maakt veel goed, zeker als het aan het einde goed afloopt.

Uitblinkers in het stuk waren (zonder anderen te kort te willen doen) (als Hendrik), (ondermeer postbode en prins op het witte paard) en als . Net als veel jeugdtheaterstukken zitten er in het stuk veel laagjes waardoor het niet alleen voor de kinderen leuk is maar ook ouders er absoluut van zullen genieten.

- website
Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.