Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK

18 Januari 2007

Sal Mosca solo “ Een breekbare Tristanovolgeling

Sal Mosca Sal Mosca Sal Mosca
Door René de Hilster met Sang Muyng (klik voor vergroting)
Gezien in het Bimhuis Amsterdam 12 januari 2007

Rond kwart over negen gingen de liftdeuren aan de linkerkant van het Bimhuispodium open en een oude breekbaar uitziende man stapte het podium op. Hij schuifelde naar de piano, verwijderde de lessenaar en zette zich moeizaam op de pianokruk. In opperste concentratie kijkt hij even in het niets, zijn handen raken de toetsen aan en vanuit het niets klinken de begintonen van ’Gone with the wind’.

Van leeftijd of breekbaarheid is meteen niets meer te bemerken. De handen van de pianist beroeren behendig het klavier. Flarden melodie; dwarse akkoorden; baslijnen, het komt er allemaal schijnbaar moeiteloos uit. Na verkenning van het thema volgt er korte solo waarna het thema weer wordt aangestipt. We waren getuigen van de creatie van klein muzikaal landschapje. Een fraai geschetst en ingekleurd miniatuurtje. De pianist, Sal Mosca want over hem gaat het, deed dit gedurende de hele eerste set. Hij speelde een serie standards zoals I can’t get started, Just one of those things, Ghost of a chance, en Caravan die je ook in het beruchte real book tegenkomt. Alleen wist hij elk stuk een ongekende eigen sound mee te geven. De vaak zeer korte stukken werden voorzien van eigenwijze harmonieën, dwarse commentaren en lijnenspel in de beste Tristano traditie. Hiermee kleurde hij elke compositie geheel naar eigen smaak in. Een zeer fraaie en interessante set. Sal Mosca Sal Mosca Sal Mosca

Noem je de naam Sal Mosca dan valt waarschijnlijk binnen een paar seconden de naam van Lennie Tristano. Mosca was één van zijn leerlingen in de roemruchte tijd dat ook lieden als Lee Konitz en Warne Marsch bij Tristano studeerde. Voor het hele levensverhaal van Sal Mosca verwijs ik u naar zijn website. Ik maak meteen de sprong naar het heden.
Sal Mosca houdt zich, net als zijn leraar indertijd, nu vooral bezig met lesgeven. Hij zal ongetwijfelde de “leer` van Tristano doorgeven aan zijn leerlingen. In het Bimhuis had hij drie van zijn studenten bij zich. Trompettist Bob Arthurs en de altsaxofonisten Chris Aella en Joris Roelofs. Die laatste is natuurlijk geen onbekende voor de Nederlandse jazzliefhebber.

Deze drie blazers voegden zich in de tweede set bij de meester en dat gaf een wat ongemakkelijke combinatie. Drie blazers en een pianist op leeftijd. Ging in de eerste set het solo spelen Sal Mosca nog goed af, het begeleidingswerk in de tweede set was duidelijk een brug te ver voor de zeer vermoeid ogende Sal. De heren waagden zich aan een serie Tristano en Konitz stukken. Maar al waren de blazers niet slecht en speelde vooral Joris Roelofs overtuigend, ze konden niet verhinderen dat elk stuk inzakte als een kaartenhuis. Elk tempo vertraagde in sneltreinvaart en de aanwezigheid van een ritmesectie werd vreselijk gemist. Arme Sal Mosca had niet meer de energie om de zaak aan de gang te houden. Jammer want het concert was zo mooi begonnen en het ging nu uit als een nachtkaars. En dat hadden de aanwezigen op het podium in het niet verdiend.

Sal Mosca - website

Line up
“ piano
“ trompet
“ altsax
- altsax
Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.