Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

15 Januari 2007

Laatste voorstelling Beauty & the Beast: Alles uit jezelf halen

Beauty & The Beast Beauty & The Beast Beauty & The Beast
Door Mirjam van Zweeden met foto's van Peggy de Haan (klik voor groter)
Gezien op zaterdag 12 januari 2007 in het Circustheater Scheveningen


Het doek is gevallen voor Beauty & the Beast. Met meerdere keren een enorm applaus van een zeer enthousiast en meelevend publiek en voor alle spelers een boeket rode rozen werd de laatste voorstelling afgesloten. Traditiegetrouw werd de sleutel van de kleedkamer Stanley Burleson overhandigd aan Ron Link, hoofdrolspeler van de volgende productie: Tarzan. Terwijl de mensen de zaal verlaten, sommigen met gouden strengen papier (tijdens de musical naar beneden gedwarreld) om hun hals speelt ook het orkest nog één keer de titelsong. Op weg naar de zij-ingang van het toneel waar de sterren van de avond verzameld zijn, zien we dirigent de laatste maten slaan. Blij maar vermoeid leunt hij tegen de wand.

"Je laatste keer...”, zeg ik." "Ja, maar we gaan door met de musicalopvolger ‘Tarzan’, we zijn al aan het oefenen." "En hoe gaat dat met de musici?" "Een heleboel gaan er weg, weer andere dingen doen, een aantal doen de komende tijd weer mee." "Heb je er zin in?" Ik krijg een lach en een volmondig: "Ja!" Achter de schermen is de glamour nog volop aanwezig. De spelers staan in de in het flitslicht van een serie fotografen en vallen tussendoor elkaar om de hals om hun emoties van deze allerlaatste opvoering te luchten. Maar Belle, in de persoon van is ook bereid op een paar vragen van me in te gaan.

Beauty & The Beast Beauty & The Beast Beauty & The Beast

Haar mooiste herinnering aan deze tijd? "De cast; zoveel gezelligheid, humor, plezier, dat is voor mij het allermooiste." Denkend aan haar volgende rol van ‘Jane’ in Tarzan, kan ze die ook brengen vanuit haar persoonlijkheid? "Ja, dat moet altijd, je moet het wel spélen want het is niet jouw tekst, die staat in het script, maar je moet het altijd uit jezelf halen." Kan ze die draai maken na Belle? "Ja, dat vind ik juist een uitdaging." En het verschil tussen de rol van Belle en Jane? "Die krijgt meer humor." En dan gaat ze nog even poseren met het Beest, inmiddels teruggetoverd tot knappe prins, .

Ook voor een andere hoofdrolspeler, de door het publiek duidelijk zeer gewaardeerde Lumière gespeeld door , staat de samenwerking met de cast voor zijn mooiste herinnering. "We hadden een ongelooflijk goeie groep en de vriendschap die je tijdens die anderhalf jaar met elkaar opbouwt, zoals met Chantal, Ger (rol van Tickens, heer van het hof) en Stanley dat is het allerbelangrijkste."
De strekking van het sprookje lijkt ook voor de spelers werkelijkheid te zijn geworden. Niet alleen de glamour van het leven als musical(ster)speler telt, juist dat wat je vanuit ‘je warme, wijze hart’ (lied van Belle) voelt neem je mee als de lichten weer uit zijn.

Wat voor mij tijdens de voorstelling hartverwarmend was, was het enthousiasme van twee Vlaamse kinderen naast ons in de rij, die in verschillende scènes zachtjes de teksten meeprevelden, meeneurieden met de solisten en uitbundig klapten en juichten als er iets grappigs, moois of spannends was gebeurd. Al voor de voorstelling vertelden ze me dat hun beide ouders meespeelden en dansten in het ensemble. En de jongen mag straks in Antwerpen, waar de hele productie naar toe verhuist, Jakopje, het kopje, spelen afwisselend met een aantal anderen. In het donker fluisterde het meisje me steeds toe wie haar vader en moeder in het stuk waren: "Zij bij Gaston in die paarse jurk is mijn maman!", "Kijk daar naast Lumière danst zij, zij is een serviëtte, en mijn pappa is het zoutvaatje, daarachter!" Door hen werd het allemaal nog sprankelender. Met hen lette ik goed op de wolven, want degene die op het beest sprong was..., juist, pappa! Wat een held!

Beauty & The Beast Beauty & The Beast - afterparty Beauty & The Beast

En eigenlijk was iedereen, van hoofd- tot bijrol de held van deze tot musical van het jaar gekozen productie. Elke speler leek er alles uit te halen wat erin zat, van de oude vrouwtjes op het dorpsplein en de mannen uit de kroeg tot de wolven, het serviesgoed en natuurlijk de uiterst innemende hofhouding en de uiterst vervelende (en grappige) Gaston en consorten. Ze dansten, struikelden, zongen, grapten en sprongen vol overgave om het hele verhaal voor het publiek tot leven te brengen. Het lukte hen om ons in de ietwat karikaturale wereld van het sprookje mee te nemen en te laten hopen op een goed eind. Zoals Jakopje het tegen het eind van de voorstelling verwoordde: "Ik heb zo’n raar gevoel in mijn buik, mamma". "Ja, kind", zegt mevrouw Pot dan, "dat is hoop, dat voel ik ook al een tijdje." Het brute getergde beest is dan langzaamaan aan het veranderen in een ook kwetsbare gevoelige man, die een vriend wil zijn voor de mensen in zijn omgeving en zijn hofhouding om raad durft te vragen.

Na het slotapplaus spreekt producent en algemeen directeur ons toe en benadrukt op zijn beurt nog eens de moraal van het sprookje. In dit sprookje uit 1956 draait het om schoonheid van buiten en schoonheid van binnen. Dat is wat ze met elkaar de 600.000 mensen die naar deze musical hebben gekeken mee hebben willen geven, ook voor deze moderne tijd, dat het er niet alleen om gaat dat de buitenkant deugt, maar dat het er er in essentie om gaat dat de binnenkant deugt. Gezien alle ontwikkelingen in de musicalbusiness, met grootse effecten en live-tv shows om acteurs te kiezen waarbij de spanning voor het publiek en met name voor de potentiële spelers flink opgevoerd wordt, lijkt me dit inderdaad een hoofd- en niet te vergeten hartzaak!
Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.