Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

11 Januari 2007

Eerste repetitiedag van de musical Tarzan 2

Het beeld van de jungle wordt getoond in de box Bob Crowley De boomhut die Tarzan's vader bouwt
Door Paolo en Mieke Kreunen met foto's van Mieke Kreunen
(klik voor groter)


Op de eerste repetitiedag van de musical Tarzan komt vanzelfsprekend de vormgeving van de productie uitvoerig aan de orde. Bob Crowley, die eerder al Aïda in Nederland deed, is naast de regie tevens verantwoordelijk voor het decor- en kostuumontwerp. Het ziet er echt spectaculair uit wat we te zien krijgen in de preview en van de schetsontwerpen voor de verschillende decors.

Zoals gisteren al gezegd in deel 1 is de box een belangrijk onderdeel van het decor. Deze vijftien meter hoge stellage toont in één van de eerste scènes het strand dat het publiek op dat moment ziet vanuit een 'birds eye view'. Op de achterwand is het strand te zien waarop de branding heen en weer beweegt en waar de schipbreukelingen aanspoelen. Ze lopen langs de achterwand naar beneden (dat kan met een abseil-constructie) en komen dan aan in de jungle. Het oerwoud is niet levensecht nagemaakt maar met 'grote penseelstreken' geschetst en in beeld gebracht. Heel sterk in het totaalbeeld is het feit dat de acteurs en dansers vliegen en in zich drie dimensies door de jungle voortbewegen. De castleden die gaan 'vliegen' doen dat met aanwijzing van 'aerial designer' Pichón Baldinu van het Argentijnse luchtacrobatiek gezelschap De La Guarda. Van de Amerikaanse collega's hoorden we tijdens hun bezoek in oktober aan Nederland al dat het nog helemaal niet meevalt om te zingen als je in zo'n tuig zit en door de lucht vliegt. In het bijzonder als je hoogtevrees hebt dan moet er dus aardig getraind worden voordat het luchtwerk met de vereiste dosis ontspanning gedaan kan worden. Maar de cast is er klaar voor, zo bleek dinsdag.

De luipaard die Tarzan's ouders en Kala's baby doodt Gigantische vlinders die over het publiek zullen vliegen Schets van een gorillakostuum

In het gesprek dat we na de presentaties hadden met Bob Crowley vertelde hij nog wat meer over de choreografie van het luchtwerk en hoe nauw dat luistert. Het moet altijd precies hetzelfde zijn, anders is het niet veilig. Er vliegen soms wel twintig mensen tegelijk rond en dan heb je als acteur ogen in je achterhoofd nodig. Er moet exact op de noot van de muziek gewerkt worden en de choreografie daarvan is op de computer helemaal uitgewerkt. In de lucht is absoluut geen ruimte voor improvisatie anders kunnen de acteurs zich niet veilig en happy voelen of ontspannen en met zelfvertrouwen hun rol spelen. Het vraagt behoorlijk wat van acteurs om te zingen, dansen, acteren en ook nog te vliegen, fysiek maar ook mentaal. Een belangrijk punt om te werken aan hoe het er uitziet in de lucht, hoe je het zo mooi mogelijk kunt maken. Dat is een kwestie van training maar ook van vertrouwen want in het begin zullen de meeste acteurs zich nogal harkerig en onzeker voelen.

We praten nog even over de vraag of dit al eerder is gedaan, deze driedimensionale manier van werken. Crowley weet het niet zeker maar denkt wel dat het de eerste keer dat al deze elementen zo geïntegreerd zijn in een productie. Toch relativeert hij zijn eigen uitspraak ook meteen weer door te zeggen dat uiteindelijk niks nieuw is maar alle design en kunst doorborduurt op wat eerder al werd uitgevonden.
Ook willen we graag weten of het luchtwerk en de impact daarvan op de acteurs speciale eisen stelt aan de regie. Crowley vertelt dat het luchtwerk in de audities al een doorslaggevend aspect was. Mensen die zich niet happy voelden om ondersteboven in een tuig te hangen terwijl ze moesten zingen gaven meestal zelf al aan dat het niet hun ding was. Met de cast die nu is gekozen zal vooral gewerkt worden aan ontspanning en het wegwerken van eventuele restantjes hoogtevrees. Ook moeten de acteurs leren dat ze op elkaar letten en elkaars zekeringen checken of kijken of de ander wel goed geborgd is hoort daar bij. Iedereen moet er op kunnen vertrouwen dat er altijd een collega of iemand anders is die mee oplet of het wel veilig is.
Natuurlijk wilden we weten of Crowley zelf ook gevlogen heeft. Grinnikend bekent hij dat hij dat inderdaad gedaan heeft, vooral om te ervaren hoe het voor de acteurs zou zijn. De prix d' elegance zal hij daar echter niet mee in de wacht slepen want goed was hij niet, zo laat hij weten.

Het strand waarop de schipbreukelingen aanspoelen Bob Crowley Jane in een gigantisch spinnenweb

In de presentatie zagen we al hoe schitterend de decors zijn en ook in het filmpje dat ik gisteren plaatste is goed te zien hoe ingenieus en mooi het allemaal gemaakt is. Dat geldt voor het strand en de jungle maar bijvoorbeeld ook voor het gigantische spinnenweb dat tevoorschijn komt uit Jane's rok en waar ze dan op grote hoogte in verstrikt raakt. Ook de kostuums zijn heel bijzonder. Hoewel ze gemaakt zijn van lycra ziet het er uit en beweegt het zich als haar. Ook hier weer zijn geen apen nagemaakt maar zijn de gorilla's gestyleerd weergegeven.

Crowley heeft net een paar dagen vakantie achter de rug in Toscane en blijft nu twee weken in Nederland om met de cast van Tarzan te werken. Daarna gaat hij weer naar New York waar hij in de komende periode nog drie premières heeft. Een hoop heen en weer reizen dus , meer dan indertijd met Aïda toen hij alleen maar hoefde te pendelen tussen zijn woonplaats Londen en Nederland. Hij komt gedurende de repetitieperiode iedere twee weken naar Nederland terug om feeling te houden met hoe het gaat en zijn input te geven waar nodig. Gedwongen door het regime van het strakke interviewschema moesten we helaas ons gesprek met Bob Crowley beëindigen voordat we al onze vragen hadden gesteld. We hadden nog wel een tijdje met hem door willen praten maar misschien krijgen we daar bij een volgende gelegenheid nog wel een keer de kans voor.

Creatieve team
- regisseur en decor- & kostuumontwerp
- muziek en liedteksten
- aerial design
- choreograaf
- libretto
- ver/hertaling
- associated director
e.a.

Alle foto's van de eerste repetitiedag vind je hier en meer informatie over de musical is te vinden op de website.

Musical Tarzan - website
Gebruikte Tags: , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.