Onderwerp: MUSICAL
11 Januari 2007
Eerste repetitiedag van de musical Tarzan 1
Door Paolo en Mieke Kreunen met foto's van Mieke Kreunen
(klik voor vergroting)
Afgelopen dinsdag was het zover: de eerste repetitiedag van de musical Tarzan brak aan in een grote fabriekshal in Utrecht. De hele cast was er, (bijna) alle creatives en van Disney was een groot aantal mensen overgevlogen, waaronder topman Thomas Schumacher. Natuurlijk gaf ook Phil Collins acte de presence, hij is immers degene die de muziek en de liedteksten maakte van deze productie en daaraan nu met de Nederlandse cast gaat werken.
De verzamelde pers werd ontvangen bij het decor dat ook op het podium van het Circustheater te zien zal zijn maar dan in aangeklede vorm: een grote met opblaasbaar plastic beklede box. Deze box is een vijftien meter hoge stellage waarin het driedimensionale gedeelte van de musical zich zal afspelen. In de repetitiehal zijn twee van die boxen beschikbaar om de komende vijf weken in te repeteren. Het oerwoud wordt in die boxen verbeeld met een soort abseiltechniek. We konden zien hoe goed aan de veiligheid van de cast is gedacht want de stellages zijn aan alle kanten bedekt met opblaasbare wanden van zacht plastic waarin overal genummerde gaten zijn gemaakt om mensen 'op' en 'af' te laten gaan.
Maar liefst 36 mensen zijn actief op het podium in Tarzan en aan de totale productie werken meer dan 150 mensen mee. Er waren dan ook heel wat stoelen gereserveerd om plaats te bieden aan de hele cast en de creatives. Thomas Schumacher vertelde over de totstandkoming en het concept van deze Tarzanproductie, die een hercreatie is van de musical zoals hij op dit moment draait in New York. Al vanaf het prille begin van de Amerikaanse productie zijn Joop van den Ende en Erwin van Lambaart betrokken geweest bij de productie. Daardoor is in de totstandkoming al rekening gehouden de mogelijkheden van het Circustheater in Scheveningen, dat bijvoorbeeld veel breder is dan het Richard Rodgers Theatre op Broadway. Dus zullen er nieuwe elementen worden toegevoegd in bepaalde scènes, zal er nieuwe muziek bij komen, nieuwe choreografie worden gemaakt die rekening houdt met die mogelijkheden en zal er veel meer actie buiten de box plaatsvinden in de Nederlandse productie. Erwin van Lambaart vertelde ons in oktober bovendien dat Martine Bijl de vrij hand heeft gekregen om een aantal personages (w.o. Tark) wat geestiger te maken en dat er in het Circustheater meer interactie met het publiek zal zijn dan op Broadway nu het geval is.
Van Lambaart illustreert de omvang van de productie dinsdag nog met een paar getallen: de box is 15 meter hoog en gemaakt van ruim 40 ton staal en overigens helemaal van Nederlandse makelij. In de repetitiehal beschikt Tarzan nu over 600 m2 ruimte waarin op drie plekken tegelijk gerepeteerd gaat worden in de komende vijf weken. Daarna verhuist het hele spul (met één box welliswaar) naar Scheveningen, waar ook nog twee drie weken in het Circustheater wordt gerepeteerd voordat de eerste try-outs van start zullen gaan.
Thomas Schumacher vertelt bevlogen over wat hem zo boeide in het verhaal van Tarzan, waarvan hij aanvankelijk niet meer wist dan dat het een grote gozer was met een aap op zijn schouder, die veel schreeuwde. Na het lezen van het boek van Edgar Rice Burroughs ontdekte hij dat het verhaal eigenlijk ging over wie je bent, wat familie betekent en of je je identiteit ontleent aan de mensen uit wie je geboren bent of aan degenen die je opgevoed hebben. Het verhaal dat Schumacher vertelt heeft met onze interculturele samenleving, waarin thema's aan de orde zijn als integratie, vluchtelingen, etniciteit, jeugdzorg of adoptie veel meer aanknopingspunten dan je in eerste instantie zou denken.
Daarna komt componist Phil Collins er bij op het podium. De meeste mensen zullen hem ongetwijfeld kennen vanwege zijn carrière in de popmuziek als drummer/zanger van Genesis. Tarzan blijkt niet zijn eerste musical maar zijn tweede. Als jongetje speelde hij al als acteur mee in Oliver waarbij - de nu wereldberoemde producer - Cameron Macintosch zijn 'understudy' was. Toch was het domein van de musical nieuw voor Collins toen hij voor Tarzan werd gevraagd. Het feit dat hij van meet af aan bij de ontwikkeling van de musical betrokken werd, was heel belangrijk voor Collins om feeling te houden met hoe de productie zich ontwikkelde. Er zijn bijvoorbeeld sinds de repetities begonnen drie liedjes bijgekomen en omdat hij er constant bij was, begreep hij waarom dat nodig was. Het bekendste nummer uit Tarzan is denk ik wel You'll be in my heart dat ook in de hitlijsten hoog scoorde.
Vervolgens kwam Bob Crowley het podium op om te vertellen over het decor, de kostuum en de regie. Dit verhaal werd gevolgd door een motiverend en inspirerend praatje van Joop van den Ende gericht op de cast, de 'eerste-repetitiedag-taart' en het fotomoment. Cultuurpodium sprak naderhand nog met Chaira Borderslee en Bob Crowley maar daarover later meer.
Dit filmpje vond ik op YouTube en geeft een fantastische preview
op wat ons te wachten staat.
Musical Tarzan - website