Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

11 Januari 2007

Eerste repetitiedag van de musical Tarzan 1

Thomas Schumacher vertelt dat hij langer aan Tarzan gewerkt heeft dan Tim (kleine Tarzan) geleefd heeft. Cast en creatives met de taart Phil Collins vertelt over de muziek en de liedjes en hoe die tot stand kwamen
Door Paolo en Mieke Kreunen met foto's van Mieke Kreunen
(klik voor vergroting)


Afgelopen dinsdag was het zover: de eerste repetitiedag van de musical Tarzan brak aan in een grote fabriekshal in Utrecht. De hele cast was er, (bijna) alle creatives en van Disney was een groot aantal mensen overgevlogen, waaronder topman Thomas Schumacher. Natuurlijk gaf ook Phil Collins acte de presence, hij is immers degene die de muziek en de liedteksten maakte van deze productie en daaraan nu met de Nederlandse cast gaat werken.

De verzamelde pers werd ontvangen bij het decor dat ook op het podium van het Circustheater te zien zal zijn maar dan in aangeklede vorm: een grote met opblaasbaar plastic beklede box. Deze box is een vijftien meter hoge stellage waarin het driedimensionale gedeelte van de musical zich zal afspelen. In de repetitiehal zijn twee van die boxen beschikbaar om de komende vijf weken in te repeteren. Het oerwoud wordt in die boxen verbeeld met een soort abseiltechniek. We konden zien hoe goed aan de veiligheid van de cast is gedacht want de stellages zijn aan alle kanten bedekt met opblaasbare wanden van zacht plastic waarin overal genummerde gaten zijn gemaakt om mensen 'op' en 'af' te laten gaan. Erwin van Lambaart de set met de opblaasbare wanden en boven het projectiescherm de boomhut gebouwd door Tarzans vader de gaten in de wand van de box zijn allemaal aangeduid met een bepaald teken

Maar liefst 36 mensen zijn actief op het podium in Tarzan en aan de totale productie werken meer dan 150 mensen mee. Er waren dan ook heel wat stoelen gereserveerd om plaats te bieden aan de hele cast en de creatives. Thomas Schumacher vertelde over de totstandkoming en het concept van deze Tarzanproductie, die een hercreatie is van de musical zoals hij op dit moment draait in New York. Al vanaf het prille begin van de Amerikaanse productie zijn Joop van den Ende en Erwin van Lambaart betrokken geweest bij de productie. Daardoor is in de totstandkoming al rekening gehouden de mogelijkheden van het Circustheater in Scheveningen, dat bijvoorbeeld veel breder is dan het Richard Rodgers Theatre op Broadway. Dus zullen er nieuwe elementen worden toegevoegd in bepaalde scènes, zal er nieuwe muziek bij komen, nieuwe choreografie worden gemaakt die rekening houdt met die mogelijkheden en zal er veel meer actie buiten de box plaatsvinden in de Nederlandse productie. vertelde ons in oktober bovendien dat de vrij hand heeft gekregen om een aantal personages (w.o. Tark) wat geestiger te maken en dat er in het Circustheater meer interactie met het publiek zal zijn dan op Broadway nu het geval is.

Van Lambaart illustreert de omvang van de productie dinsdag nog met een paar getallen: de box is 15 meter hoog en gemaakt van ruim 40 ton staal en overigens helemaal van Nederlandse makelij. In de repetitiehal beschikt Tarzan nu over 600 m2 ruimte waarin op drie plekken tegelijk gerepeteerd gaat worden in de komende vijf weken. Daarna verhuist het hele spul (met één box welliswaar) naar Scheveningen, waar ook nog twee drie weken in het Circustheater wordt gerepeteerd voordat de eerste try-outs van start zullen gaan.

Thomas Schumacher Chantal Janzen en Ron Link druk bezig de taart aan te snijden Joop van den Ende

vertelt bevlogen over wat hem zo boeide in het verhaal van Tarzan, waarvan hij aanvankelijk niet meer wist dan dat het een grote gozer was met een aap op zijn schouder, die veel schreeuwde. Na het lezen van het boek van Edgar Rice Burroughs ontdekte hij dat het verhaal eigenlijk ging over wie je bent, wat familie betekent en of je je identiteit ontleent aan de mensen uit wie je geboren bent of aan degenen die je opgevoed hebben. Het verhaal dat Schumacher vertelt heeft met onze interculturele samenleving, waarin thema's aan de orde zijn als integratie, vluchtelingen, etniciteit, jeugdzorg of adoptie veel meer aanknopingspunten dan je in eerste instantie zou denken.

Daarna komt componist er bij op het podium. De meeste mensen zullen hem ongetwijfeld kennen vanwege zijn carrière in de popmuziek als drummer/zanger van Genesis. Tarzan blijkt niet zijn eerste musical maar zijn tweede. Als jongetje speelde hij al als acteur mee in Oliver waarbij - de nu wereldberoemde producer - Cameron Macintosch zijn 'understudy' was. Toch was het domein van de musical nieuw voor Collins toen hij voor Tarzan werd gevraagd. Het feit dat hij van meet af aan bij de ontwikkeling van de musical betrokken werd, was heel belangrijk voor Collins om feeling te houden met hoe de productie zich ontwikkelde. Er zijn bijvoorbeeld sinds de repetities begonnen drie liedjes bijgekomen en omdat hij er constant bij was, begreep hij waarom dat nodig was. Het bekendste nummer uit is denk ik wel You'll be in my heart dat ook in de hitlijsten hoog scoorde.

Vervolgens kwam het podium op om te vertellen over het decor, de kostuum en de regie. Dit verhaal werd gevolgd door een motiverend en inspirerend praatje van gericht op de cast, de 'eerste-repetitiedag-taart' en het fotomoment. Cultuurpodium sprak naderhand nog met Chaira Borderslee en Bob Crowley maar daarover later meer.


Dit filmpje vond ik op YouTube en geeft een fantastische preview
op wat ons te wachten staat.

Musical Tarzan - website
Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.