Onderwerp: TONEEL, MUZIEK, JEUGD
15 December 2006
Presentatie Katharina Katharina in het ganzenbord
Door Mirjam van Zweeden met foto's van Peggy de Haan (klik voor vergroting)
“IK WIL WINNEN!”roept Katharina Katharina. “Wat dan”, vraagt Moeder de Gans haar, “wil je snoep, geld, speelgoed, een zinvol bestaan?”
“IK WIL ALLES”, antwoord Katharina, “is dat teveel gevraagd?”
Deze tekst tekent een voorstelling die met gedrevenheid en passie gemaakt is door Het Filiaal. Het gaat om de tweede grote zaalproductie muziektheater. Op 21 januari 2007 is de première in de Stadsschouwburg te Utrecht. Het is een familievoorstelling die ook heel veel basisschoolkinderen gaan zien met hun klas. De maandag na de première komen er meteen al zo’n 900 tot 1000 kinderen kijken!
Woensdagmorgen verzamelen we in de hal van Jeugdtheaterhuis de Berekuil voor een presentatie van Katharina Katharina in het ganzenbord. Als we met een groepje van voornamelijk recensenten en fotografen om de tafel zitten met koffie en koekjes komt Monique Corvers, artistiek leider van het gezelschap en regisseuse, vertellen over het Filiaal en de voorstelling. Monique vertelt dat ze zich als regisseuse als een vis in het water voelt nu ze, na de voorstelling Assepoes, opnieuw met een wat grotere cast en in samenwerking met een muzikaal ensemble aan het werk kon. Dit geldt ook voor de Hongaars-Canadese componist G bor Tarj n. Al lezend, spelend, pratend en luisterend naar elkaar en hun gezelschap krijgen de ideeën duidelijker vorm en bouwen Monique Corvers en G bor Tarj n de voorstelling theatraal en muzikaal op. Ook voor de spelers en muzikanten is ruimte om met hun interpretatie van het stuk, de muziek te komen, zodat de creativiteit van iedereen gebruikt wordt en de beste ideeën verwerkt kunnen worden. De integratie van deze twee disciplines gaat zo op een natuurlijke manier. Bovendien kunnen de acteurs (kleinkunstenaars) in Katharina Katharina ook goed zingen, de zanger speelt wat hij zingt en de muzikanten zijn, omdat ze goed en ingeleefd spelen, mooi om naar te kijken.
Katharina Katharina gaat over een meisje dat na een ruzie met haar vader in het ganzenbordspel terecht komt. Toen G bor T rjan dit gedeelte las hoorde hij in z’n hoofd hoe ze als het ware muzikaal kon worden opgetild door de strijkers. Een krachtig stuk muziek met korte streken die langzaam overgaan in een vloeiende melodie als Katharine langzaam tot haar positieven komt.
Net als in de Wizzard of Oz en Alice in Wonderland wordt ze, vanuit haar gewone dagelijkse leven, ineens geconfronteerd met een heel andere wereld, vol wonderlijke personages en dierenfiguren. Het spel met de 63 vakjes staat voor de levensfases waar je doorheen gaat als je de dobbelstenen werpt (bij het ontstaan van het spel lag de gemiddelde ‘eindleeftijd’ nog niet zo hoog). Katharina staat te popelen om te beginnen. In het vrolijke, gekke liedje ‘In de rij’ dringt ze zich zo onopvallend mogelijk langs muzikanten en spelers om snel vooraan te komen. Met haar eerste worp is Katharina 9 jaar. In de voorstelling zie je haar opgroeien van meisje tot jonge vrouw, dan komt ze ook de onvermijdelijke prins op het witte paard tegen. Op het lied van de prins kan iedereen zich verheugen; het hele gezelschap komt in verliefde lentesferen en staat de prins vol overgave bij om zijn boodschap over te brengen. De prins is uiterst charmant en grappig als hij, mede als paard, ten tonele verschijnt en op een drafje een meeslepend lied inzet, wat je makkelijk oppakt maar toch muzikaal uitstijgt boven een gewone meezinger. Als Katharina 49 is, voelt ze zich een beetje opgebrand (ook een herkenbaar thema in een mensenleven) en wil ze bijna de moed opgeven. Dan heeft ze echt de steun nodig van iedereen om haar heen om door te kunnen gaan. Monique Corvers vertelt, zelf ook geraakt, dat de in de toneelwereld internationaal bekende schrijfster van het stuk, Heleen Verburg, met tranen in haar ogen luisterde naar dit prachtige lied, waarin iedereen zich om Katharina verzamelt en de muzikanten flink uitpakken.
Wij zien nog geen kostuums en decor maar toch reageert we als publiek al enthousiast. Ik wil weten hoe het verder gaat, wat er allemaal zal gebeuren.
Eén van de vrouwelijke spelers vertelt dat ze allemaal verschillende vreemde figuren speelt waarin ze zich kan uitleven. “Eigenlijk is het een soort sporten zo’n avond, steeds verkleden en van rol verwisselen, maar wel hartstikke leuk.” Dat kwam al in de korte stukjes die ik zag over. De cast gaat er voluit in en ze zijn echt op een grote zaal met publiek ingesteld in hun stemgebruik en gebaren. De professionele muzikanten spelen in een mooie bezetting met drie strijkers (waarvan de cellist ook als hobby bariton sax speelde, dus dat mag hij ook nog even doen), een pianist, een trombonist (die ook tuba speelt) en Tarj n zelf staat voor het slagwerk. Nu hoorden en zagen we hem ook als de hond Hendrik die doordringend en best angstaanjagend blafte, zeker voor Katharina.
De grimmiger elementen maken het stuk niet geschikt voor peuters en kleuters maar iedereen vanaf 6 jaar (ook als je 40 of 80 bent) kan genieten van dit stuk met vele laagjes.
Voor de scholen zijn workshops ontwikkeld naar aanleiding van de voorstelling. De kinderen kunnen een ganzenbord spelen waarbij ze vragen over het leven en hun doelen en dromen mogen beantwoorden. Ook kunnen ze de film ‘de making off Katharina Katharina’ zien, zodat ze idee krijgen van repetities, het maken van decors en kostuums. Dat zal kinderen vast inspireren om zelf met hun ideeën voor toneel en muziek aan de slag te gaan. Bovendien vertelt Monique Corver, is gebleken dat als kinderen op de basisschool gepakt worden door voorstellingen, ze nieuwsgierig blijven naar podiumkunsten! Na de première kun je op deze site impressies van de voorstelling en de workshop lezen met interviews met kinderen over hun beleving hiervan.
Meer weten over Het Filiaal? Zie dat kan via de website.
- Het dagboek van de betrokkenen van Katharina Katharina over hoe de voorstelling tot stand komt is een aanrader om er vast in te komen als je naar de voorstelling wilt gaan.
- Het Filiaal heeft ook internationaal succes, lees bijvoorbeeld over Baron Rabinovitjs, een voorstelling waarmee ze opnieuw naar Amerika gaan.