Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, LOCATIETHEATER

12 December 2006

Niemandsverdriet door toneelgroep Oostpool

Niemandsverdriet Niemandsverdriet Niemandsverdriet
Door Gerjanne Tiemens met foto's van Antoinette Mooy (klik voor vergroting)

Niemandsverdriet is een locatievoorstelling en wordt gespeeld in de Menno van Coehoornkazerne in Arnhem. Per voorstelling kunnen er slechts 75 bezoekers mee. Het publiek beweegt met de voorstelling mee door de verschillende ruimtes van de kazerne. De voorstelling bestaat uit drie delen en duurt twee uur aaneengesloten. Tijdens het eerste deel (duur 20 minuten) zijn er geen zitplaatsen. Hierdoor is de voorstelling niet zo toegankelijk voor mindervaliden. Alhoewel er zondagmiddag voor een wat ouder echtpaar heel makkelijk een paar stoelen geregeld werd...

De Coehoornkazerne is een krachtig decor; de verlaten sfeer van het gebouw, de lange gangen en de hoge zalen hebben al veel zeggingskracht van zichzelf. Het geheel wordt verder afgemaakt door subtiel & krachtig gebruik van kleur, licht, geluid en kleine subtiele maar veelzeggende rekwisieten. Alhoewel in het derde deel er niet echt sprake is van subtiel & klein. In dit deel is er verhoudingsgewijs ‘veel’ toegevoegd aan de ruimte, de vloer is bedekt met houtsnippers & er staat een kas die als zuurstoftent dient. Het komt het spel an sich niet ten goede, maar het draagt wel bij aan een meer multi-zintuigelijke ervaring, het ruikt er naar vochtige kelders & herfst. Dit laatste deel had wat mij betreft ook iets ingetogener gespeeld mogen worden. Maar goed, laten we bij het begin beginnen. Niemandsverdriet is de tweede voorstelling van toneelgroep Oostpool dit seizoen. Een seizoen dat als leidend thema ‘strijdtoneel’heeft. De tekst voor Niemandsverdriet is van de hand van huisschrijver Peer Wittenbols. Samen met Rob Ligthert, die tekent voor de regie, grijpt hij terug op de Grote Oorlog van 1914-1918. Het stuk gunt ons een blik in het leven van drie oorlogsslachtoffers, een arts en een verpleegster.
Door een schimmig rood verlicht trappenhuis lopen we naar de locatie van het eerste deel. Een eveneens roodverlichte ruimte met op een lange rij tafels drie gewonde lichamen, half bedolven onder modder van het slagveld. Dokter Barbion oreert vol passie & liefde over z’n siergemberstekjes -onderwijl behoedzaam een exemplaar in handen houdend- dat is zijn manier om de ellende op een afstand te houden Want vervolgens buigt hij zich als een cynische realist over zijn patiënten.

Niemandsverdriet Niemandsverdriet (thumbnail)

In zijn werk wordt hij bijgestaan door zuster Renate. Zij is zijn tegenpool: een betrokken katholiek, die gelooft dat “ als God het wil- genezing altijd mogelijk is. Tussen deze twee polen speelt het leven van de drie patiënten zich af. Terwijl dokter Barbion het publiek inlicht over de verwondingen & overlevingskansen van de patiënten, worden deze door zuster Renate schoongespoten, als waren zij afwas in een spoelkeuken. Tijdens het eerste deel heb ik een aantal keren moeten denken aan de uitzending van Tegenlicht vorige week: Bagdad E.R.. Niemandsverdriet mag dan in WOI spelen, het thema is nog steeds actueel...

In het tweede deel nemen we plaats in de gang van ziekenhuiskamers en maken we nader kennis met de patiënten. Loopgravenheld Papin, een prachtige rol van John Buijsman, is getroffen door een aanval met chloorgas waardoor zijn longen zo goed als defect zijn. Zolang hij zelf niet beseft dat hij langzaam aan het sterven is hangt hij de vrolijke hofnar uit, maar op het moment dat hij geconfronteerd wordt met de werkelijkheid, verandert hij in een verbitterde tiran. Op zijn wens helpt zuster Renate hem uiteindelijk zijn lijden. Papin is eigenlijk de enige personage die een ontwikkeling meemaakt, de rest blijft vrij vlak.
Collega-soldaat Chino, vertederend weergegeven door Herman Bolten, kreeg een granaatscherf in zijn hersens. Hij is zo goed en zo kwaad als het kon opgelapt, lijdt aan geheugenverlies, maar wordt wel weer opgeroepen om aan het front te verschijnen. De derde patiënt is Marcia Moresco, heel sterk gespeeld door Juul Vrijdag. Zij ging op zoek naar haar overleden man, werd daarbij zelf getroffen door een bom en is ernstig verbrand. In dit deel zien we langzaam vriendschap ontstaan en zien we de patiënten, maar ook dokter Barbion en zuster Renate hun eigen oorlog voeren. Kleine lichtpuntjes menselijkheid in een duistere tijden.

Niemandsverdriet Niemandsverdriet Niemandsverdriet

Het derde deel gaat over afscheid. Afscheid van elkaar en van het leven. Papin overlijdt, Chino gaat terug naar het front en Marcia gaat terug naar haar kinderen. Ik begon al met de mededeling dat het derde deel wat minder klein & subtiel was en dat het wat mij betreft wat ingetogener had gemogen. Nu bleef het wat afstandelijk voor mijn gevoel. Maar het kan ook zijn dat ik door de letterlijke change of scenery al uit het verhaal was gerukt. Ondanks het prachtige decor & het sterke acteerwerk heeft het stuk an sich me niet echt kunnen raken, zoals het me volgens mij wel had moeten raken. Er waren wel momenten van geraakt zijn, maar dat waren de momenten dat ik ook gelijk beelden uit Bagdad E.R. voor ogen had...
De voorstelling is nog tot de kerst te zien.

Toneelgroep Oostpool - website

Bezetting
tekst: Peer Wittenbols
regie: Rob Ligthert
dramaturgie: Rob Klinkenberg
spel: Herman Bolten, John Buijsman, Ad Knippels, Maureen Teeuwen en Juul Vrijdag
vormgeving: Catharina Scholten
geluidsontwerp: Jaap van Keulen
lichtontwerp: Tom Verheijen
kostuumontwerp: Bernadette Corstens

wo 13 december '06 20.30 uur -UITVERKOCHT-
do 14 december '06 20.30 uur


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.