Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: KLASSIEKE MUZIEK, MUZIEK, OPERA EN OPERETTE

11 December 2006

Die Zauberflöte in eigentijds design

Die Zauberflöte Die Zauberflöte Die Zauberflöte
Door Mieke Kreunen met foto's van Frans Schellekens (klik voor vergroting)

Opera heeft nog steeds bij veel mensen het imago van serieuze kunst met een grote K waar je verstand van moet hebben om er van te genieten en dat maakt de drempel hoger dan nodig is. Die drempel lijkt nu verlaagd te zijn met de onafhankelijk gefinancierde operaproducties in het RAI-theater. Herkenbaarheid en toegankelijkheid zijn daarbij de sleutelwoorden en het is daarom geen wonder dat na 'Nabucco' eerder dit jaar, door producent Viable Productions werd gekozen voor Die Zauberflöte, die immers bekend staat als één van de meest toegankelijke opera's ooit. Bovendien is het een waardige afsluiting van het Mozartjaar 2006.

Die Zauberflöte was Mozarts laatste opera die hij schreef in de zomer voorafgaand aan zijn overlijden in december van 1791. De opera is gebaseerd op een libretto van Mozarts vriend Emanuel Schikaneder. Het verhaal draait om de knappe jonge prins Tamino die van de Koningin van de Nacht de opdracht krijgt om samen met vogelvanger en flierefluiter Papageno haar dochter Pamina te redden uit de handen van de priester Sarastro. Zodra Tamino een portret ziet van Pamina is hij op slag verliefd en vertrekt, met de toverfluit die de Nachtkoningin hem geeft als hulpmiddel, naar Sarastro's tempel.
Als de twee jongelingen door de 'poort der wijsheid' in de Isistempel arriveren blijkt al snel dat Sarastro helemaal geen zwarte tovenaar is maar dat hij Tamino en Pamina wil helpen zich te zuiveren van de boosaardige invloed van de Koningin. Daarvoor moet het jonge stel drie beproevingen van 'zwijgen', 'vuur' en 'water' doorstaan en dat lukt ze met behulp van de toverfluit die alle gevaren doet wijken. Die Zauberflöte Die Zauberflöte Die Zauberflöte

Papageno lukt het niet om te zwijgen maar heeft het geluk dat de oude vrouw die hij ten einde raad kust in een jong meisje blijkt te veranderen. De Koningin van de Nacht probeert nog haar dochter te bewegen om Sarastro te vermoorden maar Pamina weigert. Uiteindelijk is duidelijk dat het licht zegeviert op het duister en dat zowel Tamino als Papageno de liefde hebben gevonden.

Zowel Mozart als Schikaneder waren logebroeders bij de Vrijmetselarij en in het verhaal en de muziek zijn daarvan veel elementen terug te vinden. Het getal 3 heeft een bijzondere betekenis in de Vrijmetselarij en in Die Zauberflöte zijn er drie hofdames, drie hemelpoorten, drie knapen en drie rituelen, die doen denken aan de inwijdingsrituele van de Vrijmetselaars.
De basaria van Sarastro “In diesen heil’gen Hallen” wordt nog steeds veel gebruikt in loges. De opera bevat trouwens veel beroemde aria's zoals "O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der Hölle Rache kocht in meinem Herzen", allebei van de Koningin van de Nacht of de aria's van Papageno.

De grootdeels Nederlandse cast deed het goed met als uitblinkers Mattijs van den Woers als Papageno en Hanneke de Wit als Pamina. De Wit had echter - wellicht dank zij het model van haar jurk - niet echt het tengere voorkomen van een jong ontluikend meisje en dat was jammer. Pascal Pittie (Tamino) was hier en daar wat dun in zijn zang net als Katarzyna Dondalska (Koningin van de Nacht), die de virtuose coloratuurpartij (met de hoogste noot ooit voor opera geschreven) overigens heel knap zong. Hubert Claessens (Sarastro) overtuigde in zijn rol maar moest met name in de lage noten wel inboeten aan volume. Toch was het totaal verrassend goed mede dank zij het uitstekende orkest onder leiding van Jan Stulen en het geweldige koor dat grootdeels bestaat uit jonge Nederlandse zangers.

Die Zauberflöte Die Zauberflöte Die Zauberflöte

De vormgeving was verrassend en onorthodox met videobeelden van Henk Haselager en Jan Pronk als integraal onderdeel van het decor. Dat wordt met een aantal relatief eenvoudige decorstukken en requisieten aangevuld tot een aantrekkelijk toneelbeeld dat niet alleen de fantasie prikkelt maar ook een extra dimensie toevoegt aan het totaal. Ook de kostuums van modeontwerper Aziz dragen bij aan dit aantrekkelijk beeld met name door het consequent doorgevoerde kleurpalet van (de complementaire kleuren) groen en rood. Erg mooi is dat bijvoorbeeld als de in zachtgroen gekleedde Pamina gedrapeerd ligt op een zachtgroen hemelbed omhangen met tere voiles. Piece de resistance van de kostuums is de schitterende felgroene jurk van de Koningin van de Nacht met geïntegreerde glamourtrap. Ik was persoonlijk niet zo stuk van die 3/4 broeken die onderdeel vormden van de herenkostuums maar dat is een kwestie van smaak.

Al met al een productie die naast de muziek door de vormgeving, de casting en de 'formule' opera voor een publiek toegankelijk maakt dat de weg naar de RAI kennelijk gemakkelijker vindt dan naar de Stopera. Helaas was dit de laatste voorstellilng van Die Zauberflöte maar voor begin volgend jaar staan van dezelfde producent nog twee nieuwe opera's op stapel: Otello van Verdi en La Rondine van Puccini. Voor speeldata en het bestellen van kaarten kun je terecht op de website.

Die Zauberflöte - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.