Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE, KLASSIEKE MUZIEK

9 December 2006

La Vie Parisienne - Operette leeft!

(thumbnail) (thumbnail) (thumbnail)
Door Mieke Kreunen met foto's van Joris van Bennekom (scenefoto's) en
Edland Man (portretfoto's)


De Amstelveense Schouwburg was zo te zien uitverkocht en opvallend aan het publiek was het grote aantal grijze kapsels en de hoge leeftijd van de toeschouwers. De operette La Vie Parisienne trekt blijkbaar voornamelijk 55-plussers en dat is opmerkelijk omdat juist beoogd wordt het genre een impuls te geven richting een groter publiek dat gewend is aan de vaart en dynamiek van het zo populaire musicalgenre.

Jacques Offenbach maakte de muziek van La Vie Parisienne en het libretto van Halévy en Meilhac werd op fenomenale wijze hertaald door Seth Gaaikema. Dit op een manier die recht doet aan de tijd waarin het verhaal speelt en ook de snelheid en gevatheid van nu heeft. Het lijkt er op dat de operette met zijn oubollig en stoffig imago definitief uit de mottenballen wordt gehaald en dit is na Villa Johanna van Joop Stokkermans en Die Lustige Witwe van Opera Zuid de derde productie op rij die daaraan bijdraagt. Het verhaal speelt zich af in het Parijs van 1870 waar de Pruisische legers oprukken naar de stad en de Parijzenaars, frivool als ze zijn, gewoon doorfeesten. Een Zweedse baron (Ernst Daniël Smid) komt, vergezeld van zijn aanstaande bruid, de bloemetjes buiten zetten maar komt in wonderlijke situaties terecht als hij zich in het wilde nachtleven laat gidsen door Gardefeu (Peter Bording) die net aan de dijk is gezet door zijn geliefde, de comedienne Métella (Antje Monteiro). Een aaneenschakeling van kolderiek bedrog en verkleedpartijen volgt waarbij de bedienden, onder wie handschoenenmaakster Gabriëlle (Maaike Widdershoven), legerofficieren en adelijke lieden spelen aan het diner met de de baron, een oudere adelijke dame (Trudy Labij) in de vleselijke liefde onverzadigbaar blijkt en de baron uiteindelijk in de armen wordt gedreven van zijn gesluierde geliefde.

La Vie Parisienne - foto Edland Man La Vie Parisienne - foto Edland Man La Vie Parisienne - foto Edland Man

Hoewel het gedeelte voor de pauze hier en daar wat langdradig was - de bejaarde dame naast mij viel zelfs in slaap - zat na de pauze de vaart er helemaal in als de bedienden een wild feest aanrichten, ter ere van de baron en de aanstaande teloorgang van het standenverschil, in het huis van een afwezige tante. Als zij terugkomt en de Zweedse baron haar de deur wijst "omdat het huis is gevorderd door het leger", bereiken de verwikkelingen en schalkse gebeurtenissen een hoogtepunt. In de 5e akte die zich afspeelt in een chique Parijse nachtclub komt alles gelukkig goed en vinden alle geliefden elkaar terug.

Ik was vooral erg onder de indruk van Peter Bording (Gardefeu), Ernst Daniël Smid (de baron) en Maaike Widdershoven (Gabriëlla) wiens zang- en acteerkwaliteiten er duidelijk boven uit staken. Antje Monteiro heeft een typische moderne musicalstem en valt in dat klassiek geschoolde gezelschap wat uit de toon maar haar charme en diva-achtige uitstraling maken dat gelukkig een beetje goed. In de duetten met name valt haar stem weg in het volume en het enorme bereik van haar tegenspelers, dit ondanks de versterking die de zangers hebben (en die overigens in Amstelveen af en toe voor een hinderlijk gekraak zorgde).

De kostuums van Rien Bekkers zijn werkelijk schitterend met afwisselend zwart/grijze en rode/roze paletten die terug komen in de decors van Paul Gallis, die - hoewel een stuk minder uitbundig dan de kostuums - stijlvol en smaakvol met handige changementen de verschillende lokaties verbeelden. Ik vond ook het rood-wit gestreepte tentdoek in de laatste acte met de roze gestreepte kleding van het ensemble prachtig maar er waren toeschouwers die dachten dat de scene zich afgespeelde in een circustent in plaats van in een nachtclub.

La Vie Parisienne - foto Edland Man La Vie Parisienne - foto Edland Man La Vie Parisienne - foto Edland Man

Ik was in gezelschap van een paar jonge mensen die - tot hun eigen verrassing - zeer hebben genoten van La Vie Parisienne. Dat geeft aan dat de goede weg is ingeslagen. Ikzelf had hier en daar toch wel wat associaties met het 'Theater van de Lach' in de gedeelten dat het wel erg pikant en schalks werd en er kreetjes van 'schrik' en gegiechel opklonk uit de zaal van licht 'geschokte' dames bij het zien en horen van de tamelijk expliciete scenes. Maar als aan het eind de voetjes van de vloer gaan en de hele zaal meeklapt met de wervelende cancan is dat allemaal weer vergeten en schuifelt het publiek tevreden naar buiten.

Complimenten voor regisseur Eddy Habbema die kans heeft gezien een groot deel van de stoffigheid van het genre af te schudden, niet in de laatste plaats door het herschreven libretto van Seth Gaaikema en veel jong talent. Nu nog maar hopen dat ook een jonger publiek de weg zal weten te vinden naar de operette nieuwe stijl.
La Vie Parisienne is nog tot eind januari op veel plaatsen in het land te zien. Voor een exacte speellijst kun je terecht op de site.

Nederlands Operette Theater - website

Cast
Raoul de Gardefeu - Peter Bording
Bobinet - Dick Cohen
Métella - Antje Monteiro
Baron de Gondremarck - Ernst Daniël Smid
Gabriëlle - Maaike Widdershoven
Mme de Quimper-Karadec / Prosper - Trudy Labij
Frick / De Braziliaan - Rein Kolpa
e.a.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.