Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

30 November 2006

Jan Rap en z'n maat opnieuw in het theater

Jan Rap en z'n maat Jan Rap en z'n maat Jan Rap en z'n maat
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik foto's voor vergroting)

Zaterdag starten de try-outs van het toneelstuk dat op 17 december aanstaande in première zal gaan in de Haagse Koninklijke Schouwburg.

Dertig jaar geleden was Jan Rap en z'n maat in het theater een ware sensatie omdat het ging over sociale thema's die in die tijd heel actueel waren. Het beschrijft het wel en wee van de mensen die betrokken waren bij het eerste Nederlandse opvanghuis. Yvonne Keuls schreef de belevenissen van het ondertussen gesloten opvanghuis op in een boek met een enorme frustratie met name tegen de instanties door wie men zich volkomen in de steek gelaten voelde.

Cultuurpodium.nl woonde een perspresentatie bij van dit stuk waarin ondermeer schrijfster Yvonne Keuls en regisseur Peter de Baan aan het woord kwamen maar ook twee scenes werden gerepeteerd om ons een klein voorproefje te geven van wat ons in het theater te wachten staat. Yvonne Keuls gaat in vogelvlucht langs de geschiedenis van het stuk en weet ons te vertellen dat het wel in 30 grote theaters in Europa heeft gestaan in die 30 jaar. In Nederland hebben veel acteurs die nu een grote naam zijn ooit in Jan Rap gespeeld: Linda van Dijck, Renée Soutendijk, Anne Wil Blankers, Trudy Labij, Huub Broos, Llesbeth List, Dorijn Curvers en vele anderen. Ook wel grappig om te vermelden is dat het stuk oorspronkelijk maar liefst 46 rollen had, een aantal dat in de loop der jaren al was terug gebracht naar 12 maar in deze bewerking is uitgekomen op 9 in het totaal.

Jan Rap en z'n maat Jan Rap en z'n maat Jan Rap en z'n maat

"Hoewel het een stuk betreft dat dertig jaar geleden werd geschreven is het, als je het terugbrengt naar het kernthema waar het over gaat, nog steeds actueel. Dat thema is onthechting, eenzaamheid en verlaten bij kinderen die het in hun eentje moeten doen in het 'luchtledige' zonder dat er een basis is waarop ze kunnen terug vallen. Daarmee is het een stuk dat schrijnde dertig jaar geleden en dat doet het nog steeds omdat er bij kinderen die zo moeten opgroeien onherstelbare breuklijnen ontstaan die niet meer zijn te helen. Jan Rap en zijn maat beschrijft de manhaftige pogingen van een handjevol mensen om daar iets aan te veranderen".
Aan het woord is Peter de Baan, regisseur, die aangeeft dat er ook wel wat kritiek gegeven wordt in Jan Rap en z'n maat op die zeventiger jaren want hoewel de hulpverleners zich met idealisme, overtuigingskracht en oprechtheid in het avontuur stortten is er toch ook sprake van een tomeloze naïviteit en enorme overmoed om te denken dat de realiteit zomaar 180 graden gedraaid zou kunnen worden. De pogingen om de wereld te veranderen waren wel aardig maar je moet het abstraheren en over langere tijd kijken om het effect te kunnen zien op onze maatschappij.

Jan Rap en z'n maat Jan Rap en z'n maat Jan Rap en z'n maat

De scenes die we te zien krijgen geven een goede indruk van wat het stuk in petto heeft. Het decor is opgebouwd uit gele bierkratjes waar in en op verschillende plekken zijn waar wat gebeurt. Niet alleen is dat simpel, doeltreffend en flexibel maar ook metaforisch voor de inhoud van het stuk. Gezien de beweeglijkheid van deze constructie is het niet geheel zonder risico dus zijn de kratten hier en daar met grote sjorbanden aan elkaar gemaakt om een stabiele vloer te vormen.
De scenes worden door de acteurs heel realistisch gespeeld. Omdat het decor zo strak en eenvoudig is gehouden komt de intensiteit van het spel des te meer naar voren. Opvallend is dat er zo realistisch en heftig wordt gespeeld. Heel anders dan in de eerste voorstelling van Jan Rap en z'n maat die ik dertig jaar geleden zag.

Ik praat daar naderhand over na met acteur Sjoerd Pleijsier die beaamt dat er nogal wat is veranderd in het spelen in de loop der jaren. Vroeger had je echt het toneel 'met mes en vork', goed gearticuleerde teksten met een keurige mise en scene. Sindsdien is er veel vrijheid gekomen en is er een veel realistischer manier van theater maken ontstaan onder invloed van onder andere het Werktheater. Het tempo is hoger en het is veel 'echter'. Ook geeft hij aan dat dit stuk van de acteurs ook best veel vergt omdat bijna iedereen voortdurend op is en er dus steeds veel gebeurt parallel aan de anekdote. Iedereen moet voortdurend doorspelen, ook als er geen tekst is, en zelf creëren wat hij of zij aan het doen is.

Het spel is ook veel fysieker dan indertijd en het leunt - aldus regisseur Peter de Baan - minder op de tekst dan vroeger. Dertig jaar geleden was het publiek niet anders gewend dan gecodeerde emoties en nu zijn de toeschouwers - mede onder invloed van TV en internet - wel wat gewend aan emoties en rauwe werkelijkheid. Het publiek is enerzijds veeleisender geworden en anderzijds kan het ook meer aan dan vroeger aan complexiteit en dynamiek in een voorstelling.

Yvonne Keuls Cast Peter de Baan

Ik vraag Peter nog even of hij niet in de verleiding is geweest om het stuk aan te passen aan deze tijd met actuele thema's zoals de multiculturele samenleving met alle aspecten van dien. Hoewel dat wel besproken is is heel bewust besloten om dat niet te doen mede omdat vaak met al te veel gemak alle problemen tegenwoordig daarop worden teruggevoerd. Voor de problematiek in dit stuk maakt het echter niet uit of je Marokkaan bent, Ghanees of welke nationaliteit dan ook. De discussie over problematiek bij kinderen en jongeren zou er volgens De Baan ook bij gebaat zijn als er wat meer op die wijze naar de samenleving gekeken zouden worden. Dan laten allerlei actuele problemen zich wat minder gemakkelijk 'wegetiketteren'. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Jan Rap en z'n maat gaat over kinderen die in een situatie zitten die niemand zijn eigen kind gunt en dat komt helaas nog maar al te vaak voor.

Ik ben heel benieuwd naar de voorstelling en was zeer onder de indruk van de preview. We zullen van de première ook weer verslag doen hier. Voor speeldata kun je terecht bij de Nationale Theaterkassa 0900 “ 9203 (€ 0,45 pm, 7 d.p.w. 8 “ 22 uur) of via www.ntk.nl

Klik hier voor een diashow van alle foto's.
Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.