Onderwerp: MUSICAL
4 November 2006
Première musicalklassieker My Fair Lady
Door Mieke Kreunen met foto's van Joris-Jan Bos
De musical My Fair Lady speelt zich af in het London van begin van de vorige eeuw en vertelt het romantische verhaal van het bloemenmeisje Eliza Doolittle dat door taalkundige Prof. Henry Higgins wordt opgeleid tot echte dame. Higgins heeft een weddenschap met zijn vriend Kolonel Pickering afgesloten dat hij Eliza van haar accent af kan helpen en haar manieren kan bijbrengen zodat zij in hofkringen niet wordt herkend als meisje uit de sloppenwijken. Higgins neemt Eliza in huis om haar les te geven en ondanks de hooghartige en onbeschofte houding van Higgins tegenover Eliza groeit er langzaam een intense relatie tussen de twee. My Fair Lady betekent, als je het letterlijk vertaalt, 'mijn schone dame' maar het is ook de manier waarop in het plat-Londens accent de naam van de wijk Mayfair wordt uitgesproken, de chique wijk waar het verhaal zich afspeelt. De musical My Fair Lady is gebaseerd op het toneelstuk Pygmalion van George Bernard Shaw waarvan de titel verwijst naar de mythe over de beeldhouwer Pygmalion die verliefd wordt op een door hemzelf gemaakt beeld van een godin. Godin Aphrodite wordt door die liefde zo ontroerd dat ze het beeld tot leven wekt. In My Fair Lady is het Higgins die naar perfectie streeft in het 'project' Eliza die hij aanvankelijk alleen maar ziet als een door hemzelf gemaakt schepsel waarvan ook alle credits hem toekomen bij het welslagen. Zoals Mevr. Higgins het op een bepaald moment treffend zegt: "Twee kleine kleutertjes spelen met een levende pop".
Toch is Eliza met haar ontwapenende persoonlijkheid doorgedrongen tot een laag bij Higgings waarvan hijzelf het bestaan nog niet ontdekt had. Regisseur Ryan zegt daarover in een interview: 'Eliza en Higgins maken door hun ontmoeting een grote verandering door. Het grappige is dat iedereen denkt dat Eliza het meeste is veranderd, maar ik geloof dat het juist Higgins is, die door Eliza een ander mens wordt. Eliza's karakter verandert niet, Higgins' karakter wel." Deze verandering die er bij Higgins plaats vindt mag wat mij betreft wel wat meer tot uitdrukking komen in het spel van Hoffman want het blijft toch vooral arrogante vlegelachtigheid die we zien. Het is merkbaar dat My Fair Lady afstamt van een toneelstuk en Thom Hoffman vertelde ons in een interview dat het stuk door regisseur Matthew Ryan in eerste instantie zonder zang werd gerepeteerd. Tekst en liedjes lopen probleemloos in elkaar over en dat komt een goed verloop van het verhaal ten goede. Erg goed gedaan was ook het decor waarbij de changementen - zoals altijd bij Joop van den Ende Theaterproducties - soepel en op rolletjes verliepen. Het zag er allemaal weer prachtig uit, net als overigens de kostuums. Alleen het grote witte oor dat in de huiskamer van Professor Higgins in de lucht hing voegde naar mijn idee helemaal niks toe.
Er viel veel te acteren in deze musical en in de cast derhalve veel acteerervaring en een aantal musicaldebuten van acteurs Maria Stiegelis (Mevr. Pearce), Marlies van Alcmaer (Mevr. Higgins) en Thom Hoffman die een overtuigende Henry Higgins op de planken zet. Maar ook het zangwerk was helemaal top met Céline Purcell als hoogtepunt waarbij ook de zangprestaties van Thom Hoffman, die het er verrassend goed vanaf bracht, niet onvermeld mogen blijven. Compliment voor de casting want die was perfect met Bob Fosko als een vanzelfsprekende Alfred P. Doolittle, Hugo Haenen als Kolonel Pickering, Maria Stiegelis als mevr. Pearce en Barend van Zon als Freddy Eynsford-Hill. De personage die de meeste humor inbracht is ongetwijfeld die van Mevr. Higgins (Marlies van Alcmaer) die met haar scherpe analyses en snedige opmerkingen alle lachers op haar hand kreeg, met als goede tweede Vader Doolittle met zijn opportuniste en originele kijk op leven, welzijn en welvaart. Petje af ook voor regisseur Ryan die er voor heeft gezorgd dat in dit toch al redelijk klassieke stuk de vaart er goed in blijft zitten en de spanning en scherpte behouden blijven zonder tekort te doen aan het tijdsbeeld waarin het verhaal speelt.
Bij veel Nederlanders roept deze musical goede herinneringen op. Hele generaties zijn opgegroeid met de liedjes uit de eerste of tweede Nederlandse productie waarin ondermeer Wim Sonneveld, Johan Kaart, Paul van Vliet en Piet Bambergen speelden. Vergelijkingen met eerder vertolkingen en vertolkers zijn misschien verleidelijk maar in mijn ogen niet relevant. Wat mij betreft niks dan lof voor deze productie die een 'must' is voor iedere musicalliefhebber. Ik heb echt genoten van het stuk, de fantastische muziek, de briljante teksten (Seth Gaaikema, zie het libretto) en de geweldige cast. My Fair Lady is nog tot en met juli volgend jaar overal in het land te zien. Voor een exacte speellijst kun je terecht op de website. My Fair Lady - website