Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

12 Oktober 2006

GRIEKSE 'WERELDSTER' HARIS ALEXIOU SCHITTERT ALS VANOUDS IN DEN HAAG

Haris Alexiou Haris Alexiou Haris Alexiou
Door Paolo met foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Zondagavond 8 oktober bezocht ik het enige concert in Nederland van de Griekse zangeres / chansonnière Haris Alexiou in het World Forum Theater in Den Haag, dat voor deze gelegenheid tot de nok toe volledig was uitverkocht en ook bezet (2090 bezoekers!). En dat is volgens de statistieken echt een unicum, maar voor de liefhebbers natuurlijk geen verrassing. Haar laatste optreden in Nederland dateert namelijk alweer van 2001. De Nederlandse fans hebben dus 5 jaren moeten wachten op een optreden in eigen land. Intussen zijn er ook al weer diverse nieuwe CD’s van haar uitgebracht, waaronder de recente dubbele verzamel CD ‘Anthology’ (van dit jaar) met daarop haar grootste successen uit haar inmiddels 35 jarige carriére.

Zij werd rond haar 20e ontdekt door de bekende Griekse zanger/ producer Alexis Georgiou, toen zij liederen zong in de Atheense volksbuurt Plaka en heeft de naam van haar ontdekker verwerkt in haar artiestennaam om hem te bedanken en te eren. “Haroula’, zoals zij ook wel liefkozend wordt genoemd, werd in 1950 geboren in Thebe en is dus oorspronkelijk van Turkse origine, maar woont inmiddels het grootste gedeelte van haar leven in Athene. In 1971 verscheen haar eerste album (LP) en inmiddels heeft zij tientallen albums uitgebracht, zowel solo als met andere beroemde muzikanten en zangers en zangeressen en ook diverse live optredens laten registreren. Haris Alexiou Begeleidingsband Haris Alexiou Zoë, backing vocals Haris Alexiou

Opmerkelijk is dat het concert van zondagavond in het geheel niet in het teken stond van haar in maart 2006 nieuw uitgebrachte CD en dus géén standaard promotieoptreden was maar meer het karakter had van een soort “verzamelconcert”, waarin zij voornamelijk liederen van haar wat oudere repertoire ten gehore bracht. Maar zij heeft dan ook zo’n enorm bestand van prachtige liederen, dat het waarschijnlijk elke keer weer moeilijk is om een avondvullend concertprogramma samen te stellen. Zo kwamen echte folkloristische en rebetika klassiekers (zoals ‘Mia Einai I Nisia’) voorbij, enkele prachtige ballads (waaronder haar grote hit ‘To Tango Tis Nefelis’) en natuurlijk ook de echte Griekse liedjes zoals ‘Matia Mou Megala’ waarbij de bouzoukis en andere soloinstrumenten (luit, klarinet, gitaar, piano) van haar negenkoppige, voornamelijk akoestische, band (met daarin enkele virtuoze multi-instrumentalisten) haar overdonderende stemgeluid prachtig begeleidden.

Want Alexiou is vooral de klassieke zangeres (zij zou zo de rol van Medea kunnen spelen en lijkt daarmee zo weggelopen uit een antiek drama in haar gehele performance) met de donkere, gepassioneerde en melancholische volumineuze stem die zich niet hoeft te houden aan de gewone toonladders maar daar zelf zoveel dimensies aan toevoegt dat elk lied een lust voor het oor wordt. Ondanks de grote zaal en flinke bezetting van haar orkest wist zij toch de intieme en ingetogen sfeer te creëren, die dit soort concerten ook nog eens heel bijzonder maakt. Je waant je in een klein Grieks openlucht amfitheater, al was er op het licht wel het een en ander aan te merken. Met name tijdens de eerste helft van het optreden veroorzaakten de lichtstralen die van achter het podium opstegen eerder een soort mistig effect, waardoor Alexiou er niet bepaald erg flatteus uitkwam. Maar daar hoeft zij het gelukkig allemaal niet van te hebben. Zij maakte tijdens het gehele concert, maar vooral in de tweede helft van haar optreden een opgewekte en ontspannen indruk en beloofde het publiek al vooraf aan het optreden dat zij “vanavond heel haar hart zou geven” en dat heeft zij zeker waargemaakt. Een hymne aan de landstreek Iperos (noordwest Griekenland) kwam voorbij en als finalenummer van het concert had zij gekozen voor haar (volgens mij in Griekenland) allergrootste hit ‘Eleni’ en dat is niet zo verwonderlijk: het is een ode aan Griekenland: ‘En jij Eleni, en elke Eleni, uit elke provincie of die in Athene slaap, op je leven, weet dat, staat een prijs “ voor Griekenland te sterven is één ding, dóór haar te sterven is een ander’.

Haris Alexiou Haris Alexiou Haris Alexiou

Uiteraard volgden nog enkele toegiften voor het inmiddels deels naar voren toegestroomde publiek. Daar houdt Alexiou zelf ook van, contact maken met haar publiek. In dat opzicht is zij een puur theatermens, zoals zij zelf ook later tijdens een gesprek dat ik met haar mocht hebben, nog eens benadrukte. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er nog nooit een DVD van een live optreden van haar werd gemaakt, alhoewel daar inmiddels (eindelijk) wel plannen voor zijn gemaakt. Haar optredens zijn moeilijk te beschrijven. Er ontstaat een band tussen de zangeres en het publiek en waarschijnlijk laat zich dat moeilijk registreren. Wel jammer, want wie eenmaal een concert van Alexiou heeft bezocht wil méér van haar horen en zien. Dat kan vooralsnog in deze Europese theatertour nog in Londen en Duitsland (diverse steden) en later eventueel nog in haar eigen theater Nefeli in Athene, dat tijdens een vakantie in Griekenland zeker de moeite waard is om een keer te bezoeken: het is een prachtig vormgegeven intiem muziektheater waar je nog meer het gevoel krijgt dat ze speciaal voor jou staat te zingen.

Jammer dat haar nieuwste CD in de pauze of na afloop niet verkrijgbaar was en dat er maar weinig ‘Anthology’ dubbel-CD’s werden verkocht (die daardoor dus al snel waren uitverkocht), maar wellicht komt zij binnenkort nogmaals terug naar Nederland om haar nieuwste CD apart te presenteren aan haar publiek. Ik heb haar daartoe van harte uitgenodigd. En laten we eerlijk zijn, voor een grand lady als Alexiou, een absolute wereldster, is één concert in 5 jaar natuurlijk véél te weinig. Ik miste in de repertoirkeuze nog wel enkele klassiekers zoals ‘Di Evgon’, ‘Fevgo’, ‘Zylia Mou’ en ook bijvoorbeeld ‘Erotico’, nummers die zij eigenlijk tot nu toe altijd bij een live optreden vertolkte. Maar het blijft waarschijnlijk moeilijk kiezen uit een zo omvangrijk oeuvre. Gelukkig staan al deze nummers al op diverse live CD’s, waarvan ik het album ‘Jirizondas Ton Kosmo’ live registraties van 1992 tot 1996 een ieder absoluut kan aanraden. Het is bovendien prachtig vormgegeven met mooie foto’s van deze bijzondere vrouw.

De Anthology 2CD bevat tenslotte alle bijbehorende songteksten, maar &hellip wel in het Grieks. Haar albums en (vertaalde) songteksten (waarvan vele mooie gedichten zijn) zijn in Nederland op bestelling verkrijgbaar bij 'De Griekse Wereld', die ook met een stand in de foyer was vertegenwoordigd.

Kort samengevat: Een optreden van Haris Alexiou is een absolute aanrader dus voor liefhebbers van Griekse muziek en chansons en eigenlijk voor gepassioneerde muziekliefhebbers in het algemeen. Ik zou zeggen: mis haar volgende concert niet en wees er vroeg bij, want het concert van afgelopen zondag was al in het voorjaar uitverkocht!

Haris Alexiou - website

Een diashow van de foto's kun je hier bekijken.


=================

gravatar for rob en mirjam

Weliswaar is Haris in Thebe geboren,maar is niet van Turkse origine!
Wegens het verdrag van Lausanne moesten alle Grieken die in Turkye woonden destijds terugverhuizen naar griekenland. Zo ook de familie van Haris.Haris is dus een ras echte Griekse.
overigens is er wel eens een dvd van haar uitgebracht, van haar liveconcerten in Europa in 2002, maar die is nergens meer te krijgen.Wie helpt ons? Alvast bedankt,gr Rob en Mirjam

rob en mirjam (E-mail ) - 12-10-’06 13:29

gravatar for Henry

Klinkt prachtig. Ik ben niet echt thuis in de Griekse liederen danwel vertolkers. Ken al wel jarenlang Maria Farantouri met haar prachtige ballads en Mauthausenliederen. Soms zijn er van die artiesten die je bij toeval ergens hoort en er helemaal verliefd op wordt. Zo is mij overkomen bij I Muvrini (in ’95 ofzo op Oerol). Zo zijn er vast meer van die juweeltjes van artiesten die slechts bij een beperkte groep liefhebbers bekend zijn. Ik sta open voor tips. Wie tipt! Henry

Henry (E-mail ) (URL) - 12-10-’06 14:16

gravatar for rob en mirjam

geweldig artikel, waren we vergeten te zeggen. haar nieuwste cd was wel te koop,haar eigen platenmaatschappij stond er mee. Maar die hadden maar een paar doosjes bij zich en was snel uitverkocht. De griekse wereld had er wel veel maar mocht die niet verkopen vanwege de concurrentie. Jammer want het is een geweldige cd!

rob en mirjam (E-mail ) - 12-10-’06 14:50

gravatar for Richard

Bedankt voor het mooie artikel. Wat beschreven is over het concert van Haris is allemaal waar. Ik kan het weten, want ik was er zelf bij. Deze krachtige vrouw met haar warme stem raakt je direct in het hart. Ik heb genoten van het concert en hoop dat ze gauw weer terugkomt naar Nederland.
groet Richard

Richard - 14-10-’06 17:08

gravatar for Ingrid

Haar nieuwste cd is niet Athologio (oktober 2004), maar Vissino kai Nerantzi (juni 2006)
Verder was het concert geweldig en naar mijn mening veel te kort

Ingrid - 15-10-’06 12:08

gravatar for herbert

Schitterend concert. Af en toe traantjes in de ogen en kippenvel op de armen.

herbert - 15-10-’06 13:47

gravatar for rob en mirjam

Onderstaand artikel is geschreven door twee jonge meiden uit Athene, het spreekt voor zich en illustreert de diepe gevoelens die veel Grieken hebben voor Haris Alexiou, zoals in het artikel van Paolo en Mieke al tussen de regels door gelezen kan worden. nnRob nnWHEN HAROULA SINGSnnDuring the past three decades, lots of people have tried to explain and capture the feeling that Haris Alexiou gives you through the songs when she sings but it turned out to be a greatly difficult job, because, the emotion, the melting of your soul cannot be written downÂ… She started in the decade of 70Â’s among other new singers as the new breeze of a country which tried to close her wounds. But, she only, made the true difference from the others. She actually managed to be the only one spoken from everyoneÂ’s lips as “Haroula” and not the official “Haris”. nShe became Haroula, a familiar name to everyoneÂ’s mouth. Every time someone refers to her, you can see a sweet tenderness behind his words. A tenderness, which derives from the fact that the only thing that mattered for her was her work and the quality of it.She has never gave in to something less to a song that didn’t reach her personal standards and creteria… nn But, above all, for all the people, she is a familiar figure. When Haroula sings, images come to your mind. Haroula has managed to carry through her voice all these wonderful years of Greek innocence, when families and friends used to gather it their yards and sung all together as they were drinking wineÂ…nnEvery time Haroula sings, you can actually picture in your mind, Greek summer nights full of laughters and childrenÂ’s voices. The deep throaty voice can carry you far back to the time of Byzantine Empire and at the same time can remind you of a vague image of your motherÂ’s singing when you first opened your eyes to the worldÂ…nnWhen Haroula sings, her voice can travel you to every part of Greece, you can actually see the villages, the mountains and the sunny Greek islandsÂ…Her voice is so attached to the Greek scenery that, when she sings, you can believe that its Greece herself which has finally obtained a voiceÂ…nnIf a stranger goes to HaroulaÂ’s concerts in Greece, he will be quite surprised! Among the audience, he will see an eight-year-old kid already knowing the songs and dancing to the rhythm of them but also, an eighty-eight year old person singing the songs with eyes closed and a tear dropping Â…nnToday, without exaggerating, there is no single person in Greece who doesnÂ’t love deeply at least one of her songs, who doesnÂ’t get deeply touched by her melodious voice, by the wan smile she has in her songsÂ… By this smile that is so vague and enigmatic that no one knows if it is happy or sadÂ…nnHaroula is practically in the song business for almost 35 years, but in the conscience of Greek people, she still remains the fresh, innocent girl of 70Â’s, the girl which still today, after all those years, shakes of stage fright every time she deals with her audienceÂ…The girl which sung all those wonderful songs naturally, the girl which put in all those songs a little bit of her soulÂ…nnP.S. Manos Hadjidakis, the great Greek composer has defined the difference between Haroula Alexiou and Nana Mouskouri. He mentioned that when Mouskouri sings a song for the rain, you can actually see the rain in front of you, but when Haroula does it, you can actually feel that you are wetÂ… nn Iro Siokou – Aggeliki Armara

rob en mirjam (E-mail ) - 15-10-’06 14:45

gravatar for rob en mirjam

Onderstaand artikel is geschreven door twee jonge meiden uit Athene, het spreekt voor zich en illustreert de diepe gevoelens die veel Grieken hebben voor Haris Alexiou, zoals in het artikel van Paolo en Mieke al tussen de regels door gelezen kan worden. nnRob nnWHEN HAROULA SINGSnnDuring the past three decades, lots of people have tried to explain and capture the feeling that Haris Alexiou gives you through the songs when she sings but it turned out to be a greatly difficult job, because, the emotion, the melting of your soul cannot be written down… She started in the decade of 70’s among other new singers as the new breeze of a country which tried to close her wounds. But, she only, made the true difference from the others. She actually managed to be the only one spoken from everyone’s lips as “Haroula” and not the official “Haris”. nShe became Haroula, a familiar name to everyone’s mouth. Every time someone refers to her, you can see a sweet tenderness behind his words. A tenderness, which derives from the fact that the only thing that mattered for her was her work and the quality of it.She has never gave in to something less to a song that didn’t reach her personal standards and creteria… nn But, above all, for all the people, she is a familiar figure. When Haroula sings, images come to your mind. Haroula has managed to carry through her voice all these wonderful years of Greek innocence, when families and friends used to gather it their yards and sung all together as they were drinking wine…nnEvery time Haroula sings, you can actually picture in your mind, Greek summer nights full of laughters and children’s voices. The deep throaty voice can carry you far back to the time of Byzantine Empire and at the same time can remind you of a vague image of your mother’s singing when you first opened your eyes to the world…nnWhen Haroula sings, her voice can travel you to every part of Greece, you can actually see the villages, the mountains and the sunny Greek islands…Her voice is so attached to the Greek scenery that, when she sings, you can believe that its Greece herself which has finally obtained a voice…nnIf a stranger goes to Haroula’s concerts in Greece, he will be quite surprised! Among the audience, he will see an eight-year-old kid already knowing the songs and dancing to the rhythm of them but also, an eighty-eight year old person singing the songs with eyes closed and a tear dropping …nnToday, without exaggerating, there is no single person in Greece who doesn’t love deeply at least one of her songs, who doesn’t get deeply touched by her melodious voice, by the wan smile she has in her songs… By this smile that is so vague and enigmatic that no one knows if it is happy or sad…nnHaroula is practically in the song business for almost 35 years, but in the conscience of Greek people, she still remains the fresh, innocent girl of 70’s, the girl which still today, after all those years, shakes of stage fright every time she deals with her audience…The girl which sung all those wonderful songs naturally, the girl which put in all those songs a little bit of her soul…nnP.S. Manos Hadjidakis, the great Greek composer has defined the difference between Haroula Alexiou and Nana Mouskouri. He mentioned that when Mouskouri sings a song for the rain, you can actually see the rain in front of you, but when Haroula does it, you can actually feel that you are wet… nn Iro Siokou – Aggeliki Armara

rob en mirjam (E-mail ) - 15-10-’06 14:45

gravatar for rob en mirjam

Onderstaand artikel is geschreven door twee jonge meiden uit Athene, het spreekt voor zich en illustreert de diepe gevoelens die veel Grieken hebben voor Haris Alexiou, zoals in het artikel van Paolo en Mieke al tussen de regels door gelezen kan worden. \n\nRob \n\nWHEN HAROULA SINGS\n\nDuring the past three decades, lots of people have tried to explain and capture the feeling that Haris Alexiou gives you through the songs when she sings but it turned out to be a greatly difficult job, because, the emotion, the melting of your soul cannot be written down… She started in the decade of 70’s among other new singers as the new breeze of a country which tried to close her wounds. But, she only, made the true difference from the others. She actually managed to be the only one spoken from everyone’s lips as “Haroula” and not the official “Haris”. \nShe became Haroula, a familiar name to everyone’s mouth. Every time someone refers to her, you can see a sweet tenderness behind his words. A tenderness, which derives from the fact that the only thing that mattered for her was her work and the quality of it.She has never gave in to something less to a song that didn’t reach her personal standards and creteria… \n\n But, above all, for all the people, she is a familiar figure. When Haroula sings, images come to your mind. Haroula has managed to carry through her voice all these wonderful years of Greek innocence, when families and friends used to gather it their yards and sung all together as they were drinking wine…\n\nEvery time Haroula sings, you can actually picture in your mind, Greek summer nights full of laughters and children’s voices. The deep throaty voice can carry you far back to the time of Byzantine Empire and at the same time can remind you of a vague image of your mother’s singing when you first opened your eyes to the world…\n\nWhen Haroula sings, her voice can travel you to every part of Greece, you can actually see the villages, the mountains and the sunny Greek islands…Her voice is so attached to the Greek scenery that, when she sings, you can believe that its Greece herself which has finally obtained a voice…\n\nIf a stranger goes to Haroula’s concerts in Greece, he will be quite surprised! Among the audience, he will see an eight-year-old kid already knowing the songs and dancing to the rhythm of them but also, an eighty-eight year old person singing the songs with eyes closed and a tear dropping …\n\nToday, without exaggerating, there is no single person in Greece who doesn’t love deeply at least one of her songs, who doesn’t get deeply touched by her melodious voice, by the wan smile she has in her songs… By this smile that is so vague and enigmatic that no one knows if it is happy or sad…\n\nHaroula is practically in the song business for almost 35 years, but in the conscience of Greek people, she still remains the fresh, innocent girl of 70’s, the girl which still today, after all those years, shakes of stage fright every time she deals with her audience…The girl which sung all those wonderful songs naturally, the girl which put in all those songs a little bit of her soul…\n\nP.S. Manos Hadjidakis, the great Greek composer has defined the difference between Haroula Alexiou and Nana Mouskouri. He mentioned that when Mouskouri sings a song for the rain, you can actually see the rain in front of you, but when Haroula does it, you can actually feel that you are wet… \n\n Iro Siokou – Aggeliki Armara

rob en mirjam (E-mail ) - 15-10-’06 14:45


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.