Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK

12 Oktober 2006

Ernst Reijseger, Mola Sylla & Serigne Gueye

Reijseger, Molla Sylla & Serigne Gueye Reijseger, Molla Sylla & Serigne Gueye Reijseger, Molla Sylla & Serigne Gueye
Tekst en beeld van Ton Maas (klik voor vergroting)
Gezien op 3 september, Bimhuis, Amsterdam


Ernst Reijseger is een gevaarlijke speelkameraad, omdat hij “ zonder vileine intenties overigens “ voortdurend morrelt aan de spelregels. Wie met hem wil samenspelen, moet dus sterk in zijn schoenen staan. Precies dat is Mola Sylla wel toevertrouwd. Voor iemand die in de meest uiteenlopende verbanden opereert, is hij verbijsterend vormvast. De zanger uit Sénégal heeft zich in Nederland ontwikkeld tot een katalysator van muzikale grensverkenningen die leiderschap en dienstbaarheid moeiteloos lijkt te combineren. Met dezelfde schijnbare moeiteloosheid weet hij als vocalist zijn doel te bereiken: mensen te raken. Zijn liederen, meestal in het Wolof, zijn niet gebaseerd op westerse akkoordenschema’s maar op repetitieve ritmisch-melodische figuren. Dat maakt de breaks en wendingen in zijn composities des te verrassender, want behalve zijn medespelers hoort niemand ze aankomen. Het leiderschap van dit bijzondere trio is onmiskenbaar tweekoppig. Volgens de cover van hun cd is het Reijseger die het voortouw nam, maar het repertoire komt volledig uit de koker van Sylla. Dat te beseffen is hier beslist van belang, want wie het trio beschouwt als Sylla’s begeleidingsgroep, zou de rol van Reijseger maar al te gemakkelijk kunnen afdoen als die van lastpak of stoorzender, terwijl beide mannen elkaar juist prikkelen om tot het uiterste te gaan.

Percussionist Serigne Gueye moet hier dus twee heren dienen en doet dat met liefde. Terwijl hij druk doende is de door Mola ingezette groove uit te diepen en van accenten te voorzien, voert hij bijna terloops een kort ritmisch mini-duel met Ernst. Dat soort details maakte de voorstelling van zondagavond in het Amsterdamse Bimhuis tot een extra enerverende gebeurtenis. Deze muzikanten opereren op zoveel niveaus tegelijk dat het je als toehoorder soms begint te duizelen.

Jangelma (onderwijs me), een aangrijpend lied over het nog altijd voortwoekerende drama van de Afrikaanse kolonisatie, werd ingezet als climax en tevens sluitstuk van de voorstelling. Geschraagd door een aan Bach refererend motief van Reijseger, deed een getergde Sylla zijn beklag over het onrecht dat Afrikanen nu al eeuwenlang wordt aangedaan door hun Europese overheersers. Hoewel de letterlijke strekking van het lied slechts bekend was bij de bezitters van de cd (althans diegenen die de moeite hadden genomen om het boekje te lezen) kwam de emotie bij alle aanwezigen even hard aan als de daverende knal die Sylla veroorzaakte door met de vlakke hand voluit op de enorme ruit achter het Bimhuispodium te slaan.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.