Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MULTIMEDIA, FESTIVAL, TONEEL

5 Oktober 2006

Nacht van de Droom “ Stadsschouwburg Amsterdam

Nacht van de Droom Nacht van de Droom - Raoul Heertje Nacht van de Droom - droomanalyse
Door Aukje met foto's van Ed Kooreman (klik voor vergroting)
Gezien op 30 september 2006


Op 6 mei 1856 werd Freud geboren. 150 Jaar later viert het Nederlands Psychoanalytisch Instituut zijn geboortedag met een aantal activiteiten, waaronder de Nacht van de Droom in de Stadsschouwburg te Amsterdam.

Van 20.15 tot 23.30 uur is een programma samengesteld dat de bezoeker vooral informeert. Over het belang van slaap, hoe dromen de creativiteit kunnen bevorderen, het effect van droomanalyse en nachtmerries van kinderen. Het programma start in de Grote Zaal. Als introductie worden scènes uit verschillende films, waaronder Happiness, op een filmdoek op het toneel getoond. De sofa passeert veelvuldig de revue. Daarna heet Raoul Heertje, initiator en comedian van Comedytrain, het publiek welkom. Hij interviewt Anna Enquist, schrijfster en psychoanalyticus. Raoul verstaat de kunst om er een luchtig en geanimeerd gesprek van te maken. “Gaan we anders dromen door er nu over te praten?” vraagt hij als laatste. Anna antwoordt dat het kan zijn dat je morgenochtend wakker wordt en denkt hé, ik heb gedroomd. Als beiden het toneel hebben verlaten, komt Rob Bosnak, psychoanalyticus, ‘zichzelf voor paal zetten’, zoals hij het noemt. Rob heeft 12 jaar geleden een onderzoek gestart of dromen gebruikt kunnen worden om acteurs dieper van hun personage bezeten te doen raken. Hij boekte hiermee reeds succes bij de Royal Shakespeare Company. Deze avond gaat hij zijn techniek toepassen op de acteurs Pierre Bokma en Katja Schuurman, die een heftige scène uit de film ‘Interview’ van Theo van Gogh uit 2003 zullen naspelen.

Nacht van de Droom - Pierre Bokma & Katja Schuurman Nacht van de Droom - Pierre Bokman & Katja Schuurman Nacht van de Droom - droomanalyse

Die scène wordt eerst op filmddoek vertoond, waarna Rob aan de slag gaat met Katja en Pierre. Zijn sessie met Katja heeft eerder plaatsgevonden en de opnames ervan krijgt het publiek eerst te zien. Tijdens die opnames doet hij zijn sessie nog eens dunnetjes over met Katja in de coulissen. Daarna wordt Pierre op het toneel geroepen en zal hij, onder toeziend oog van Katja én het publiek, de sessie live ondergaan.
Rob heeft hem gevraagd om vier dagen eerder voor het slapen gaan een halve minuut lang de emoties van het personage vast te houden. Zou dit langer zijn, dan verstoort het de slaap. Hij wil hiermee bereiken dat de acteurs dromen van de personages, zodat ze zich tijdens het spelen makkelijker in kunnen leven in het personage zelf.
Pierre vertelt de beelden van zijn dromen die hij de afgelopen nachten had: met een boot naar de overkant willen varen, een heks met een kakelende stem, een bunker die een beklemmend gevoel opriep. Het gaat Rob vooral om de gevoelens: waar in je lichaam voel je het sterkst dat je naar de andere kant wilt, waar in je lichaam voel je het zwarte en duistere gekakel van de stem, waar in je lichaam voel je de beklemming?
Rob betrekt Katja erbij en samen gaan ze de gevoelens af: in je buik voel je de angst voor verandering, in je skelet voel je het gekakel van de heks, in de borst voel je beklemming. Wat Rob normaal gesproken in 35 minuten doet, moet nu in 18 minuten gebeuren. Dat is veel te snel en je ziet Pierre stoeien met al die gevoelens, ook al zit hij er uitermate geconcentreerd bij. En hoewel Rob afgeleid wordt door proestgelach uit het publiek, besteedt Pierre er geen aandacht aan. Katja voelt haar personage en Pierre de zijne, al geeft Pierre aan dat hij het niet voelt zoals de bedoeling is. Alle gevoelens worden nogmaals herhaald en dan mogen ze dezelfde scène die we eerder op doek zagen live voor publiek spelen.

Het ­s heftig, en het ­s intens. Katja moet tijdens het spelen zelfs huilen. Maar is het niet gewoon goed omdat het goede acteurs zijn? In het nagesprek dat na de pauze plaatsvindt geeft Katja aan de gevoelens van haar personage daadwerkelijk te hebben gevoeld. Voor Pierre was de tijd te kort. De beklemming die hij voelde kwam voort uit het feit dat hij niet weg kon uit de situatie die hij onderging en de angst die hij voelde kwam voort uit de angst voor het moment zelf. Die gevoelens hielpen hem, maar het waren niet de gevoelens uit de droom.

Nacht van de Droom - Theo Nijland Nacht van de Droom - Alwin Pulinckx en Marle Brouwer Nacht van de Droom - debat

Na dit ‘Droomwerk’ verspreidt het publiek zich over de Stadsschouwburg, want er staan nog meer activiteiten op het programma.
  • In de Grote Zaal zingt Theo Nijland, waar een handjevol mensen naar kijkt.
  • Op het Marnixbordes wordt o.l.v. Michiel Hulshof gepraat over Mythes van de Slaap (van alcohol drinken voor je gaat slapen slaap je snel in, maar je slaap is onrustig) en droom en literatuur.
  • In de Koninklijke Foyer wordt o.l.v. Ruben Maes gediscussieerd over de zin en onzin van dromen en droomanalyse (in dromen probeer je uit hoe je op situaties reageert; de droomsymboliek van Freud moet je lezen in de historische context en is inmiddels achterhaald). Later op de avond leest Adriaan van Dis er voor uit zijn eigen droomdagboek.
  • Op het Gijsbrechtbordes kunnen bezoekers bij 8 psychoanalytici terecht voor een persoonlijke droomanalyse van 10 minuten (iets dat normaliter 35 minuten duurt).
  • In de Pleinfoyer wordt o.l.v. Margalith Kleijwegt gepraat over Nachtmerries en dromen van kinderen, en later op de avond o.l.v. Frederique de Jong over film en droom.
  • In de Rotonde delen Alwin Pulinckx en Marle Brouwer met het publiek dromen van beroemde romanpersonages.
Het is een interessante avond, met als enig minpunt dat er zo veel te doen is dat de bezoekers niet de kans krijgen om alle onderdelen van het programma bij te wonen. En zou iedereen de ochtend erna hebben gedacht: “Hé, ik heb gedroomd?” Ik in ieder geval wel.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.