Onderwerp: KLASSIEKE MUZIEK, MUZIEK
30 September 2006
Jasser de Opera in première en zondag in Vrije Geluiden
Door Mieke Kreunen
In zijn kleedkamer bereidt de Palestijns-Nederlandse acteur Jasser Mansoer zich voor op Shakespeares 'De koopman van Venetië' waarin hij de Jood Shylock speelt.
Shylock. Weet je wat zo mooi is aan Shylock? Hij is eerlijk. "U wilt geld lenen? U wilt geld lenen van de jood? Ik zal het geven. Alsjeblieft. Maar geef me een pond vlees als u het niet terug kunt betalen." De jood. Fascinerend. Fascinerend. Wij zijn broeders. We kennen elkaar langer dan vandaag. De Arabier snapt Shylock beter dan wie dan ook. "Tweeduizend dukaten, dus. Tweeduizend dukaten." Naar de hel met jullie! Hij is van mij. Ik zal hem spelen. Hij is van mij. Jullie mogen hem niet tegenhouden. Hij behoort mij toe.
Abdelkader Benali schreef de monoloog Jasser die door Sabri Saad el Hamus vijf jaar geleden in 2001 op de planken werd gebracht. Het thema “ de Palestijns-Joodse kwestie “ is in deze voorstelling persoonlijk en niet zozeer politiek, omdat het publiek ernaar kijkt door de ogen van de acteur Jasser. Zijn ambitie om toneel te spelen heeft hem in de veilige, fictieve theaterwereld gebracht. Daar wordt hij alsnog met zijn vijand geconfronteerd. Nu durft hij die te leren kennen en onderzoeken.
Celliste Ilonka van den Bercken zag deze voorstelling en was er diep van onder de indruk, niet alleen vanwege het thema dat je je transformeert in je vijand, maar ook vanwege het sterk ritmisch karakter van de teksten van Benali. "Het leek wel een gedicht", zegt ze er over. Het toeval wilde dat ze net op zoek was naar een verhaal dat als basis zou kunnen dienen voor een opera en toen viel alles samen en had ze meteen haar libretto. De Israëlische in Nederland woonachtige componist Guy Harries werd door Van den Bercken bij het project betrokken en ook hij was meteen geïnspireerd door de tekst van Jasser. Het product van deze unieke samenwerking is nu klaar: Jasser, de opera. De muziek van het stuk is een combinatie van westerse en Arabische muziek en alle bijrollen naast de gesproken tekst van Sabri Saad el Hamus worden gezongen door sopraan Jannie Pranger. Jasser is een productie van Stichting Bodylab, een kunstorganisatie die zich richt op interdisciplinaire projecten met een sociaal relevant thema. Tijdens de voorstelling worden videobeelden getoond van de bezette gebieden van wat de makers van Jasser daar beleefden bij hun bezoeken aan verschillende instellingen en tijdens gesprekken met mensen die daar leven. Het libretto is natuurlijk de kern van het stuk maar ook de wisselwerking tussen de beelden en het geluid is belangrijk in de voorstelling. Jasser de Opera ging afgelopen donderdag in première in de Balie in Amsterdam waar de voorstelling nog tot en met zondag te zien is maar tot eind april volgend jaar toert de voorstelling door het land. Kijk voor de exacte speellijst op de website en voor een voorproefje en een geprek met Sabri Saad el Hamus, Ilonka van den Bercken en Guy Harries komende zondag naar Vrije Geluiden (10.31 uur op NL 1). Jasser de Opera - website Vrije Geluiden - website Ilonka van den Bercken - cello Behsat Uvez - ud Michel Marang - klarinet Guy Harries - elektronica Sabri Saad El Hamus - acteur
Ik heb het veranderd.
Sorry.
Het stond kennelijk verkeerd op de callsheet.
en… de klarinettist is Michel Marang (niet Arang), en electronica wordt gespeeld door Guy (niet Gui) Harries, die ook de componist is. Dank.
Guy Harries (E-mail ) (URL) - 15-10-’06 11:15Zo zorgen een paar typfoutjes zomaar voor een paar reacties en dat is altijd leuk. All is het natuurlijk het allerleukste om te horen dat mensen blij zijn met de aandacht voor hun productie in ons magazine.
Mieke - 17-10-’06 20:41haha! dank je voor de correcties Mieke, en voor de aandacht natuurlijk.
Guy Harries (E-mail ) (URL) - 22-10-’06 10:51
>-( een correctie voor de ud speler, dit is en was niet Bessak maaaaar BEHSAT UVEZ, bij deze dus..
Behsat Uvez (E-mail ) - 03-10-’06 13:38