Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MULTIMEDIA, FESTIVAL, TONEEL

29 September 2006

Kamp van Hotel Modern

Kamp door Hotel Modern (Herman Helle) Kamp door Hotel Modern (Herman Helle) Kamp door Hotel Modern (Herman Helle)
Door Mieke Kreunen met foto's van Herman Helle en Leo van Velzen (klik voor groter)

Hoe breng je één van de gruwelijkste gebeurtenissen uit de wereldgeschiedenis in beeld? Hoe moet je beschrijven wat er allemaal gebeurde in de concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog? Hoe kun je het onbeschrijflijke beschrijven? Het Rotterdamse Hotel Modern heeft een manier gevonden om ons ooggetuige te laten zijn in het concentratiekamp Auschwitz.

De speelvloer van de Blauwe Zaal in de Utrechtse Stadsschouwburg is veranderd in een mini-Auschwitz uitgevoerd in naturel materialen en kleuren. In een hoek van de maquette staan de drie spelers (allen in grijzige kleding) te wachten totdat het publiek heeft plaatsgenomen. We zien barakken en bewakingstorens, de rails en het perron waar de wagons vol Joden aankwamen, het crematorium en prikkeldraad, veel prikkeldraad. Het kamp wordt bevolkt door poppetjes van zo'n 8 cm hoog. Ze zien er wat onbeholpen uit, niet eentje hetzelfde als de anderen. Het zullen er duizenden worden in het uur dat volgt waarin een dag en een nacht in Auschwitz in beeld worden gebracht. Zodra het licht dooft komt de maquette tot leven doordat met we via een klein cameraatje inzomen in hoe de dag begint in het kamp. We zien op het grote scherm achter het toneel een poppetje, dat bediend wordt met behulp van ijzerdraad, een stuk hout doorzagen. Er ratelt een kar over de appèlplaats en de eerste SS-ers verschijnen op het toneel. In de kar zitten drie gevangen op weg naar de galg om te worden opgehangen. In het geluid dat we op de achtergrond horen klinkt de dreiging door van de naderende executie en tegelijk is er de belofte van de nieuwe dag. Dat laatste geldt niet voor de gevangenen, ze worden opgehangen.

Kamp door Hotel Modern (Herman Helle) Kamp door Hotel Modern (Leo van Velzen) Kamp door Hotel Modern (Leo van Velzen)

De beelden die daarna volgen zijn aangrijpend en indrukwekkend. We zijn er getuige van hoe het kamp na de executie tot leven komt en de orde van de dag zich voltrekt als in een goed geoliede machine. Een trein vol mensen komt aan met een denderend geluid. Gek genoeg stoort het helemaal niet dat de cohorten poppetjes door de acteurs uit de wagons worden gepakt en op het perron gezet. Ze staan zijn met velen op bodemplaten gemonteerd en staan dus dicht op elkaar gepakt, hun bagage slordig over de vloer gestrooid. Precies zoals het was.

'Arbeit macht frei' staat er in neonletters boven de poort waardoor de gevangenen worden binnengevoerd. Terwijl de Radezkimars gespeeld wordt door een gevangenenblaasorkest wordt het ene na het andere plateau gevangenen naar binnen geschoven.
Het cameraatje registreert het allemaal. Al die poppetjes achter elkaar. Daarna komen de gaskamers in beeld, de naakte lijven van de poppetjes zijn transparant terwijl ze wachten op hun gruwelijk lot. Het dodelijke Zyklon B wordt opmerkelijk handig door een gevangenepoppetje in de stortkoker gegooid. Het crematorium moet op volle kracht werken om alle doden zo snel mogelijk te 'verwerken', de één na de ander wordt de ovens in geschoven met behulp van de ijzerdraadmarionetten. Heftig is de scene waarin we een officier een gevangene zien doodknuppelen, hij kan niet ophouden met slaan ook niet als al lang duidelijk is dat de man dood is. De slagen klinken hard in de doodstille zaal. Schrijnend het contrast tussen wat de gevangenen meemaken en het gelal en drinkgelach van de SS-ers in hun uniformen.

Er wordt geen woord gesproken in deze indrukwekkende voorstelling. Er is alleen geluid van de trein, de vogels, de bezems, de vrachtwagens en de ovens. Maar woorden zijn ook niet nodig bij de beelden die juist door hun eenvoud en het schokkerige cameraatje des te indringender binnen komen. Gek genoeg is het helemaal niet storend dat de spelers in het beeld lopen en plateau's vol poppen verplaatsen in de maquette, ook niet als het heel lang duurt voordat alle poppen zijn verzameld op de appèlplaats en achter het prikkeldraad. Het waren ook heel veel Joden in de kampen...

Deze voorstelling was - hoe kan het ook anders - ook onderdeel van de Manifestatie Kunst in Oorlog. Toen de laatste beelden verdwenen waren van het projectiescherm nadat we een laatste shot hadden gezien van de slaapbarakken waar kennelijk iemand een nachtmerrie had, stonden ze nog steeds op ons netvlies en bij sommigen in het publiek ook weer in hun herinnering. Dat was te voelen.

De voorstelling is nog in verschillende theaters de komende tijd dus ga het zien!

Hotel Modern - website
Kunst in Oorlog - website


=================

gravatar for Brigitte

Ik krijg er kippenvel van. Ik denk dat ik het emotioneel te zwaar zou vinden om bij zo’n voorstelling aanwezig te zijn.

Brigitte (E-mail ) (URL) - 30-09-’06 07:37

gravatar for Leibele

“Auschwitz” valt niet na te spelen.Dat is iets dat echt onmogelijk is.“Shoa”, de film van de joods Franse ciniast Lansman maakt de verschrikkingen veel beter in beeld.En Steven Spielberg heeft een heel groot archief in de vorm van op film vastgelegde interviews van hen die deze verschrikkingen hebben overleeft.

Leibele (URL) - 07-05-’07 01:03


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.