Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, KLASSIEKE MUZIEK, FESTIVAL, TONEEL

21 September 2006

Een totale Entf ¼hrung door Muziektheater Transparant

Een totale Entf ¼hrung Een totale Entf ¼hrung Een totale Entf ¼hrung
Door Mieke Kreunen met foto's van Herman Sorgeloos (klik voor groter)

Voeg W.A. Mozart, Wim Henderickx en Ramsey Nasr bijeen, roer goed totdat een consistent mengsel ontstaat. Laat het geheel vervolgens een tijdje gisten totdat het borrelt en bruist en voil : Een totale Entf ¼hrung! Deze voorstelling speelde in Utrecht in het kader van de Manifestatie Kunst in Oorlog.

Mozarts opera Die Entf ¼hrung aus dem Serail speelt zich af in ‘het Oosten’, aan het hof van Bassa Selim, waar enkele Westerlingen terecht zijn gekomen: Pedrillo, Konstanze en Blonde. Konstanze hoopt nog altijd op de terugkomst van de edelman Belmonte met wie zij graag een toekomst wil opbouwen. Ondertussen windt de charmante Bassa Selim haar langzaam om zijn vinger. Bassa's bediende Osmin valt op zijn beurt voor de charmes van het wat ordinaire Blondje.

Ramsey Nasr 'verbouwde' het libretto grondig en greep behoorlijk in het verhaal dat niet alleen naar de 21e eeuw is getransformeerd met hedendaagse verwijzingen maar ook voorzien is van aantrekkelijke dialogen die een grotere plaats in nemen dan in het oorspronkelijke libretto. Om zowel de theatrale elementen als de zang optimaal aan bod te laten komen heeft Nasr voor de personages van Belmonte, Konstanze, Pedrillo en Blonde gekozen voor een dubbele invulling met een acteur en een zanger. Een totale Entf ¼hrung Een totale Entf ¼hrung Een totale Entf ¼hrung

Terwijl het publiek de zaal voor een goede 3/4 vult in de Utrechtse Stadsschouwburg zitten percussionisten te spelen op het toneel. Dat geeft meteen een geluid dat een spannend contrast vormt met het geluid dat we van Mozart gewend zijn. Overigens is de muziek van Mozart voor een belangrijk deel in tact gebleven al is het wel aangevuld door Wim Henderickx die stukken nieuwe muziek schreef naast de oude.
Het decor is sober met een rood bekleedde rechthoekige ruimte als belangrijkste element, dat later zal veranderen in de met voiles behangen privévertrekken van Konstanze.

Het verhaal is tamelijk eenvoudig en enkelvoudig. Belmonte komt Konstaze 'redden' en Pedrillo gaat er ook vandoor zijn Blonde alles met de bedoeling nog lang en gelukkig te leven. Ik vond dat het geheel nogal langzaam op gang kwam en dat het spel aanvankelijk niet imponeerde al waren er wat aardige vondsten zoals de zanger Belmonte die al zingend tussen het publiek vandaan kwam. Eigenlijk was het begin een beetje saai maar gelukkig komt er op een bepaald moment meer vaart en daarmee ook humor in het spel. De gebeurtenissen volgen elkaar sneller op, de teksten zijn puntiger en met name de acteurs lijken in dit deel pas goed op gang te komen. Veel hilariteit op het podium in dit deel van het stuk en de zaal lacht van harte mee eigenlijk tot het moment dat blijkt dat Konstanze toch meer voelt voor Bassa dan ze dacht of toegaf. Vanaf dat moment neemt de spanning toe en slaat de sfeer totaal om. Het wordt ernst op het podium, grimmig zelfs op sommige momenten met name door de confrontatie tussen Belmonte en Konstanze waarin het er letterlijk hard aan toe gaat. De crisis wordt opgelost doordat Bassa Selim uiteindelijk de meest integere en waardige blijkt te zijn van de twee mannen. Een aangrijpende en indrukwekkende slotscène van de achterblijvende Bassa Selim sluit het stuk af.

Een totale Entf ¼hrung Een totale Entf ¼hrung Een totale Entf ¼hrung

Ik heb wat gemengde gevoelens over deze voorstelling die trouwens wel een positief eindbeeld opleveren. Ik vond de vondst van de zanger/acteurcombinaties voor de vier personages een geweldige vondst. Dat levert soms ook aangrijpende en ontroerende momenten op bijvoorbeeld als de zingende Konstanze op schoot zit bij de acterende Konstanze, of als de acteurs hun zanger-alter-egos die vooraan het podium staan van achteren naderen en hen innig omarmen. Wat ik minder vind is de manier waarop de Westerse manier van doen tegenover de Oosterse wordt gezet of de Christelijke cultuur tegenover de Islam. Door het gebrek aan nuance, met name in de rollen van de Westerlingen, blijft de tegenstelling tussen de religies en de culturen te karikaturaal en dat is jammer. Vooral is dat zichtbaar in onbeschaamde pummels die Nasr heeft gemaakt van Belmonte en zijn bediende terwijl Bassa Selim juist opvalt door zijn gedistingeerde en verfijnde verschijning en optreden.
Wat ik wel weer prachtig vond was die mengeling van talen die ook de sfeer van bepaalde scenes verschillend domineerden: Nederlands, Vlaams, Duits en Arabisch waarbij grote delen gelukkig middels boventitels te volgen waren.

Najib Cherraid speelt een geweldige Bassa Selim met een adembenemende slotscène en verder was ik vooral onder de indruk van Jan Decleir (Belmonte acteur), Els Dottermans en Rena Granieri (Konstanze acteur en zanger), Annet Malherbe (Blonde acteur) en Stefaan Degand (Osmin). Na een kleine 2,5 uur beloonde het publiek de acteur, zangers en niet te vergeten het orkest olv dirigent Koen Wessels dan ook met een lang en daverend applaus.

Een totale Entf ¼hrung is nog tot eind oktober te zien in Nederland en België en een speellijst is te vinden op de site van Muziektheater Transparant.

Muziektheater Transparant - website
Kunst in Oorlog - website

Regie
Ramsey Nasr

Spel & zang
Belmonte - Jan Decleir en Christian Baumg ¤rtel
Kosntanze - Els Dottermans en Rena Granieri
Blonde - Annet Malherbe en Selma Harkink
Pedrillo - Tom Dewispelaire en Peter Gijsbertsen
Osmin - Stefaan Degand
Bassa Selim - Najib Cherradi
Orkest - Beethouven Academie


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.