Onderwerp: MUZIEK
20 September 2006
VERBORGEN LIEDJES VAN TOON HERMANS VOOR HET EERST IN HET THEATER
Foto's van Roy Beusker (foto links) en De MediaVilla (foto rechts)
Klik voor vergroting.
Na het succes van Ode aan Ramses “ Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach,Werk en Bewonder heeft samensteller en creatief producent Cor Franc dit keer gekozen voor Toon Hermans. De drie grote talenten die het werk van Hermans opnieuw voor het voetlicht mogen brengen zijn: Lone van Roosendaal (Sweet Charity, Mamma Mia), cabaretier Richard Groenendijk en Ellen Evers (Turks Fruit, Chicago, Miss Saigon en Musical Award voor haar rol in Drie Musketiers).
“Toon Hermans is beroemd geworden door zijn kleine liedjes over grote persoonlijke onderwerpen. Hoe hij intiem over de liefde kon schrijven en zingen, is nog zelden geëvenaard in ons land”, aldus Cor Franc. “Toon Hermans was veel meer dan een van de Grote Drie. Hij was ook een liedjesman in hart en nieren. In de huidige hausse van de nieuwe singer-songwriters had hij zich als Limburgse troubadour zeker volledig thuis gevoeld”. In het programma zullen uiteraard bekende titels als Een ballonnetje, 24 Rozen, De Tango van het Blote Kontje, Dit is een plek om lief te hebben, Lente Me, De appels op de tafelsprei en natuurlijk de top 40-hits Sien en Mien waar is mijn feestneus de revue passeren. Bijzonder is dat de familie van Toon Hermans de persoonlijke archieven heeft opengesteld voor de makers van Liedjes van Toon. Hierdoor zal nog nooit eerder gehoord werk voor het eerst vertolkt worden.
Liedjes van Toon is hiermee een muzikale ode aan het werk van de songwriter Toon Hermans geworden: een prachtig liedjesboek van kleine liedjes over grote persoonlijke onderwerpen waarvan hij zelf de tekst en muziek schreef. Het resultaat is een intieme theatervoorstelling waar levensvreugde en levenswijsheid elkaar ontmoeten in de liedjes van Toon.
Ellen Evers over haar favoriete liedje van Toon
"Mijn favoriete liedje van Toon Hermans is 'Ze dekte de tafel', een liedje waarin hij zingt over een vrouw die de tafel dekt en
de bloemen schikt en met haar man eet en drinkt ("Zij aten het brood em ze dronken elkaar"). Ergens in het lied zegt Toon tegen het publiek: "U vraagt zich misschien af of er nou nooit eens iets noemenswaardig in het leven van die mensen gebeurde, iets wat op tv is gekomen, of de krant heeft gehaald? (lange stilte) Nee". Waarom ik dit zo mooi vind? Het gaat over liefde zonder opsmuk. Genoeg hebben aan elkaar. De rest van de wereld doet er niet toe. Het kijken naar de ander als hij/zij met alledaagse dingen bezig is en
jezelf dan heel erg gelukkig prijzen, omdat je met die ander samen mag zijn. Eenvoudige simpele dingen lijken zo weinig, maar zijn zoveel. En het zijn vooral d ÂÂe dingen die mensen zo missen, als ze hun partner verloren hebben."
Richard Groenendijk over zijn favoriete liedje van Toon
"Wat mijn allermooiste liedje van Toon is weet ik niet. Hij heeft namelijk zo ontzettend veel moois gemaakt. Ik zing in de show zelf een paar hele mooie zoals 'Café Biljart', 'Lieverd' en 'Moe' maar als ik er nu zo één zou moeten noemen zou ik zeggen ' In het graas van de wei'. Het is het laatste nummer in de show en wordt prachtig gezongen door Lone. Het is overigens ook het laatste lied dat Toon ooit op het toneel zong. Hij beschrijft hierin zijn laatste rustplaats, een soort afscheidslied in ' t Sittards dialect. Ik hield het niet droog toen ik het voor de eerste keer hoorde. Er gaat een enorme berusting en tevredenheid vanuit. Een berusting waarvan je hoopt dat je die zelf over vijftig jaar ook mag hebben. En verder; ik heb een brede smaak. Je maakt me ook erg gelukkig met 'Mien waar is mijn feestneus' hoor. Hahaha..."
Liedjes van Toon wordt begeleid door een live orkest onder leiding van Nico van der Linden met arrangementen van muzikaal leider Bob Zimmerman. De regie is in handen van Fred Florusse. Liedjes van Toon gaat op 2 oktober in première en is daarna te zien in 70 theaters in Nederland (kijk op de website voor de speellijst).
Liedjes van Toon - website
Dinsdagavond 24 oktober jl. bezocht ik in de Amstelveense Schouwburg Liedjes van Toon, een programma met dezelfde opzet als de voorstelling Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk en Bewonder van vorig seizoen.
Hoewel ik Toon Hermans niet tot mijn absolute favorieten reken, was ik aangenaam verrast. Door het muzikaal nieuwe jasje overtuigden sommige liedjes op indrukwekkende wijze.
Jammer alleen dat regisseur Fred Florusse zich overduidelijk heeft laten inspireren door Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk en Bewonder. Zo is de setting van De appels op de tafelsprei door Lone van Roosendaal vrijwel een kopie van Sammy door Vera Mann. En het verhoogde plankier links kwam mij ook bekend voor. Verder had het hier en daar een tikkeltje minder bedacht mogen zijn.
Maar ik kwam natuurlijk in de eerste plaats voor de muziek. Daarom was het zo triest dat het geluid deze avond de zwakste schakel bleek. De mix was op het amateuristische af. Het spel van de bandleden verdronk regelmatig in kanonnades van de solisten. En door de zangpartijen zo ‘hard’ te zetten nam de verstaanbaarheid eerder af dan toe.
De arrangementen van Bob Zimmerman zijn echter om je vingers bij af te likken, net als in Zing-Vecht… En daarmee kom ik bij de musici. Orkestleider Nico van der Linden is als vanouds soeverein heerser en alleskunner op het klavier. Zijn fluweelzachte aanslag geeft aan de verstilde momenten een extra dimensie. Bart van Hoof bewijst opnieuw een uniek musicus en klanktovenaar te zijn. Schijnbaar moeiteloos speelt hij de mooiste passages op zijn saxen, dwarsfluit, trompet, flügelhorn, trombone en tuba. En waar nodig assisteert hij ook nog op keyboard. Mark Eshuis toont zich als superieur slagwerker en percussionist een heerlijk ritmisch baken. En dan is er nog bassist en gitarist Joep Lumeij. Met zijn prachtig ingetogen begeleiding levert hij een méér dan belangrijke bijdrage aan De appels op de tafelsprei.
O ja, de solisten, Ellen Evers, Lone van Roosendaal en Richard Groenendijk, die zongen uiteraard mooi.
Dinsdagavond 24 oktober jl. bezocht ik in de Amstelveense Schouwburg Liedjes van Toon, een programma met dezelfde opzet als de voorstelling Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk en Bewonder van vorig seizoen.
Theo Mestrum (E-mail ) - 29-10-’06 12:13Hoewel ik Toon Hermans niet tot mijn absolute favorieten reken, was ik aangenaam verrast. Door het muzikaal nieuwe jasje overtuigden sommige liedjes op indrukwekkende wijze.
Jammer alleen dat regisseur Fred Florusse zich overduidelijk heeft laten inspireren door Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk en Bewonder. Zo is de setting van De appels op de tafelsprei door Lone van Roosendaal vrijwel een kopie van Sammy door Vera Mann. En het verhoogde plankier links kwam mij ook bekend voor. Verder had het hier en daar een tikkeltje minder bedacht mogen zijn.
Maar ik kwam natuurlijk in de eerste plaats voor de muziek. Daarom was het zo triest dat het geluid deze avond de zwakste schakel bleek. De mix was op het amateuristische af. Het spel van de bandleden verdronk regelmatig in kanonnades van de solisten. En door de zangpartijen zo ‘hard’ te zetten nam de verstaanbaarheid eerder af dan toe.
De arrangementen van Bob Zimmerman zijn echter om je vingers bij af te likken, net als in Zing-Vecht… En daarmee kom ik bij de musici. Orkestleider Nico van der Linden is als vanouds soeverein heerser en alleskunner op het klavier. Zijn fluweelzachte aanslag geeft aan de verstilde momenten een extra dimensie. Bart van Hoof bewijst opnieuw een uniek musicus en klanktovenaar te zijn. Schijnbaar moeiteloos speelt hij de mooiste passages op zijn saxen, dwarsfluit, trompet, flügelhorn, trombone en tuba. En waar nodig assisteert hij ook nog op keyboard. Mark Eshuis toont zich als superieur slagwerker en percussionist een heerlijk ritmisch baken. En dan is er nog bassist en gitarist Joep Lumeij. Met zijn prachtig ingetogen begeleiding levert hij een méér dan belangrijke bijdrage aan De appels op de tafelsprei.
O ja, de solisten, Ellen Evers, Lone van Roosendaal en Richard Groenendijk, die zongen uiteraard mooi.