Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

10 September 2006

Galapremiere The Wiz - betoverend en helemaal van deze tijd!

Jeroen Phaff (Laffe Leeuw) & ensemble in het papaverveld - foto Deen van Meer Sophia Wezer als Acadabra - foto Deen van Meer Marjolijn Touw (Sadista), Marcel Veenendaal (als Graaf Slijmjurk de Eerste) & ensemble - foto Deen van Meer
Door Mieke Kreunen met foto's van Deen van Meer (klik voor vergroting)

Op zaterdag 9 september 2006 vond in het Beatrixtheater in Utrecht de galapremière plaats van de musical The Wiz de nieuwe productie van . Ik heb al eerder een aantal artikelen geschreven over The Wiz, het verhaal, de vertaling en de preview die we zagen op de Uitmarkt. Mijn verwachtingen waren zeer hoog maar zijn absoluut overtroffen door wat we te zien kregen. Het verhaal is een sprookjesachtige versie van een credo dat door velen wordt aangehangen: 'geloof in jezelf dan wordt het waar', met andere woorden 'je creëert je eigen werkelijkheid'. De boodschap dat ieder mens krachten bezit die aangewend kunnen worden als je ze zelf eenmaal weet te ontdekken, is er eentje van hoop. Het verhaal is zoet maar niet alléén maar. Ook het leren vertrouwen van mensen, het volgen van je eigen gevoel en het afscheid nemen om je eigen weg te gaan, zijn ingrediënten in het verhaal. Dat alles wordt in de werkelijk fenomenale vertaling van Martine Bijl gelardeerd met hedendaagse en actuele begrippen en contexten. Zo typeert The Wiz zichzelf met de slogan: "ik ga niet linksom, ik ga niet rechtsom maar ik ga recht naar boven", beklaagt Sadista zich er over dat ze zich blauw betaalt aan haar psychologische consulten die niet eens in het basispakket zitten en bespreken Glinda en Acadabra de voors en tegens van botox.

Ik schreef al eerder dat hoofdrolspeelster Mathilde Santing over het team van creatives de uitspraak deed dat het kunstenaars waren en dat kan ik na deze première alleen maar beamen. Dat geldt niet alleen voor regisseur Glenn Casale en Martine Bijl maar ook voor de anderen uit het team waarbij ik met name het decor van David Gallo, de kostuums van Miguel Angel Huidor, het licht van Thomas C. Hase en de projecties van Zachary Borovay hier wil noemen. Het decor is modern, strak en zeer kunstzinnig gemaakt, hetgeen nog wordt versterkt door het licht en de werkelijk fenomenale projecties die er diepte, sfeer, richting en beweging aan toevoegen. Alle scènes krijgen daardoor een eigen sfeer en je valt als toeschouwer van de ene verbazing in de andere. Ikzelf was nog het meest onder de indruk van de manier waarop het papaverveld is vormgegeven, van Sadista's naargeestige wereld en van het 'heilige der heiligen' van The Wiz, die trouwens wel weet hoe je een verpletterende entree moet maken. De projecties brengen - soms letterlijk - een extra dimensie in de verschillende gestileerde decors en zorgen er voor dat je soms niet meer kunt uitmaken of je nou kijkt naar iets driedimensionaals of iets tweedimensionaals.

Dat brengt me bij de rekwisieten die naast heel ingenieus ook heel up to date zijn. Zo verplaatst men zich in Emerald City ook wel per Segway en maken Dorothy en haar vrienden op hun weg er naar toe gebruik van een gele Oz-taxi die lijkt te groeien, iedere keer dat hij voorbij komt (en ook opvolgende nummerborden heeft trouwens: 34-OZ, 24-OZ en 14-OZ). De 14-OZ is een volwassen Smart waar het hele reisgezelschap in springt en plank gas op weg gaat naar The Wiz. De kostuums in deze productie zijn stuk voor stuk ook kunstwerkjes. Dat geldt natuurlijk voor de Vogelverschrikker, de Blikkeman en de Laffe Leeuw maar ook bijvoorbeeld voor de 'Munchkins' met hun bolle buiken en grote schoenen, de kraaien in het veld bij de Vogelverschrikker, de inwoners van Smaragdstad en de apen van Sadista. Voor de jurken van de gezusters heks: Acadabra, Sadista en Glinda, heeft Huidor zo mogelijk nog meer uit de kast gehaald en sprookjesachtige gewaden gemaakt, in het geval van Glinda zelf met verlichting. Alleen voor het dragen van zo'n gewichtig gewaad is al een behoorlijke condities nodig volgens mij want zo'n creatie weegt toch gauw over de twintig kilo en dan tel is de weelderige pruiken nog niet eens mee.

Ik heb het in de aanloop naar deze première al eens aangestipt, dat sommigen nog altijd denken dat musical een wat ondermaatse kunstvorm is die niet serieus te nemen valt. Wie dat nog durft te zeggen moet echt eens bij The Wiz gaan kijken want dat is echt topkwaliteit, niet alleen in de cast maar in de hele productie. Een genot om naar te kijken en te luisteren en van een niveau dat je letterlijk af en toe de adem beneemt. Allemaal superlatieven dus en wat mij betreft zeer verdiend. Hoewel, er was ook één blooper en die werd veroorzaakt door de computertechniek die het even liet afweten tijdens de galapremière. We zagen dat in het vlammende oog van The Wiz het systeem ineens crashte en er van die onheilspellende teksten voorbij kwamen die veel computergebruikers wel eens voorbij hebben zien komen, gevolgd door de tekst 'Welcome' en het Windows-XP icoontje. Ik kon als Macgebruiker van het eerste uur een opwelling van leedvermaak niet helemaal onderdrukken maar dat geldt vooral Bill Gates wiens systeem het niveau vereist voor deze productie kennelijk niet helemaal haalt. Het foutje was overigens snel vergeten bij de bekende en minder bekende genodigden die zonder uitzondering zeer enthousiast en lovend waren over The Wiz blijkens het daverend applaus dat aan het eind klonk. Niemand kon dan stil blijven staan terwijl in de toegift de swingende hits 'Ga nou maar gewoon' (Ease on down the road) en 'Nieuwe dag' (A brand nwe day) nog een keer voorbij kwamen en een regen van gouden snippers over het publiek werd uitgestort. Ook wij zijn betoverd! The Wiz - website Kaarten zijn verkrijgbaar via Top Ticket Line Hoofdrollen Dorothy - Nurlaila Karim Vogelverschrikker - Danny Yanga (alternate: Jamai Loman) Blikkeman - Jerrel Houtsnee Laffe Leeuw - Jeroen Phaff (alternate: Peter Rijnbeek) Acadabra - Sophia Wezer Sadista - Marjolijn Touw Glinda - Mathilde Santing Wiz - Danny de Munk (alternate: Charly Luske)


Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.