Onderwerp: MUSICAL
10 September 2006
Galapremiere The Wiz - betoverend en helemaal van deze tijd!
Door Mieke Kreunen met foto's van Deen van Meer (klik voor vergroting)
Op zaterdag 9 september 2006 vond in het Beatrixtheater in Utrecht de galapremière plaats van de musical The Wiz de nieuwe productie van Joop van den Ende Theaterproducties. Ik heb al eerder een aantal artikelen geschreven over The Wiz, het verhaal, de vertaling en de preview die we zagen op de Uitmarkt. Mijn verwachtingen waren zeer hoog maar zijn absoluut overtroffen door wat we te zien kregen. Het verhaal is een sprookjesachtige versie van een credo dat door velen wordt aangehangen: 'geloof in jezelf dan wordt het waar', met andere woorden 'je creëert je eigen werkelijkheid'. De boodschap dat ieder mens krachten bezit die aangewend kunnen worden als je ze zelf eenmaal weet te ontdekken, is er eentje van hoop. Het verhaal is zoet maar niet alléén maar. Ook het leren vertrouwen van mensen, het volgen van je eigen gevoel en het afscheid nemen om je eigen weg te gaan, zijn ingrediënten in het verhaal. Dat alles wordt in de werkelijk fenomenale vertaling van Martine Bijl gelardeerd met hedendaagse en actuele begrippen en contexten. Zo typeert The Wiz zichzelf met de slogan: "ik ga niet linksom, ik ga niet rechtsom maar ik ga recht naar boven", beklaagt Sadista zich er over dat ze zich blauw betaalt aan haar psychologische consulten die niet eens in het basispakket zitten en bespreken Glinda en Acadabra de voors en tegens van botox.
Ik schreef al eerder dat hoofdrolspeelster Mathilde Santing over het team van creatives de uitspraak deed dat het kunstenaars waren en dat kan ik na deze première alleen maar beamen. Dat geldt niet alleen voor regisseur Glenn Casale en Martine Bijl maar ook voor de anderen uit het team waarbij ik met name het decor van David Gallo, de kostuums van Miguel Angel Huidor, het licht van Thomas C. Hase en de projecties van Zachary Borovay hier wil noemen. Het decor is modern, strak en zeer kunstzinnig gemaakt, hetgeen nog wordt versterkt door het licht en de werkelijk fenomenale projecties die er diepte, sfeer, richting en beweging aan toevoegen. Alle scènes krijgen daardoor een eigen sfeer en je valt als toeschouwer van de ene verbazing in de andere. Ikzelf was nog het meest onder de indruk van de manier waarop het papaverveld is vormgegeven, van Sadista's naargeestige wereld en van het 'heilige der heiligen' van The Wiz, die trouwens wel weet hoe je een verpletterende entree moet maken. De projecties brengen - soms letterlijk - een extra dimensie in de verschillende gestileerde decors en zorgen er voor dat je soms niet meer kunt uitmaken of je nou kijkt naar iets driedimensionaals of iets tweedimensionaals.
Dat brengt me bij de rekwisieten die naast heel ingenieus ook heel up to date zijn. Zo verplaatst men zich in Emerald City ook wel per Segway en maken Dorothy en haar vrienden op hun weg er naar toe gebruik van een gele Oz-taxi die lijkt te groeien, iedere keer dat hij voorbij komt (en ook opvolgende nummerborden heeft trouwens: 34-OZ, 24-OZ en 14-OZ). De 14-OZ is een volwassen Smart waar het hele reisgezelschap in springt en plank gas op weg gaat naar The Wiz. De kostuums in deze productie zijn stuk voor stuk ook kunstwerkjes. Dat geldt natuurlijk voor de Vogelverschrikker, de Blikkeman en de Laffe Leeuw maar ook bijvoorbeeld voor de 'Munchkins' met hun bolle buiken en grote schoenen, de kraaien in het veld bij de Vogelverschrikker, de inwoners van Smaragdstad en de apen van Sadista. Voor de jurken van de gezusters heks: Acadabra, Sadista en Glinda, heeft Huidor zo mogelijk nog meer uit de kast gehaald en sprookjesachtige gewaden gemaakt, in het geval van Glinda zelf met verlichting. Alleen voor het dragen van zo'n gewichtig gewaad is al een behoorlijke condities nodig volgens mij want zo'n creatie weegt toch gauw over de twintig kilo en dan tel is de weelderige pruiken nog niet eens mee.
Ik heb het in de aanloop naar deze première al eens aangestipt, dat sommigen nog altijd denken dat musical een wat ondermaatse kunstvorm is die niet serieus te nemen valt. Wie dat nog durft te zeggen moet echt eens bij The Wiz gaan kijken want dat is echt topkwaliteit, niet alleen in de cast maar in de hele productie. Een genot om naar te kijken en te luisteren en van een niveau dat je letterlijk af en toe de adem beneemt. Allemaal superlatieven dus en wat mij betreft zeer verdiend. Hoewel, er was ook één blooper en die werd veroorzaakt door de computertechniek die het even liet afweten tijdens de galapremière. We zagen dat in het vlammende oog van The Wiz het systeem ineens crashte en er van die onheilspellende teksten voorbij kwamen die veel computergebruikers wel eens voorbij hebben zien komen, gevolgd door de tekst 'Welcome' en het Windows-XP icoontje. Ik kon als Macgebruiker van het eerste uur een opwelling van leedvermaak niet helemaal onderdrukken maar dat geldt vooral Bill Gates wiens systeem het niveau vereist voor deze productie kennelijk niet helemaal haalt. Het foutje was overigens snel vergeten bij de bekende en minder bekende genodigden die zonder uitzondering zeer enthousiast en lovend waren over The Wiz blijkens het daverend applaus dat aan het eind klonk. Niemand kon dan stil blijven staan terwijl in de toegift de swingende hits 'Ga nou maar gewoon' (Ease on down the road) en 'Nieuwe dag' (A brand nwe day) nog een keer voorbij kwamen en een regen van gouden snippers over het publiek werd uitgestort. Ook wij zijn betoverd! The Wiz - website Kaarten zijn verkrijgbaar via Top Ticket Line Hoofdrollen Dorothy - Nurlaila Karim Vogelverschrikker - Danny Yanga (alternate: Jamai Loman) Blikkeman - Jerrel Houtsnee Laffe Leeuw - Jeroen Phaff (alternate: Peter Rijnbeek) Acadabra - Sophia Wezer Sadista - Marjolijn Touw Glinda - Mathilde Santing Wiz - Danny de Munk (alternate: Charly Luske)