Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
6 September 2006
Vrouwen met lef en guts: Madonna in concert
Door Aukje met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Op zondag 3 en maandag 4 september staat de Koningin van de Pop, Madonna, met haar Confessions Tour in een uitverkochte Amsterdam ArenA. Het enthousiaste publiek, dat voor een groot deel uit gays bestaat, wacht gespannen tot ze verschijnt. Maar eerst laat DJ Paul Oakenfold bijna een uur lang zijn opzwepende beats horen en zet zichzelf daarmee op de kaart. Na zijn optreden wordt er nog een muziekje gedraaid, camera-, licht- en geluidmensen op hun plek gezet of gehesen en de wave ingezet. De sfeer zit er goed in. Om kwart over negen gaan plotsklaps de lichten uit. De zaal joelt. Op de schermen op en naast het podium zien we een video-opname van Madonna, die het nummer Future Lovers van haar laatste album ‘Confessions On a Dance Floor’ zingt, met daarin het herkenbare ‘I feel love’ van Donna Summer uit 1977. Tijdens dit nummer komt Madonna ten tonele, strak in het zwart, met een hoed met daarop een paardenstaart. Een echte welteverstaan. Naast het podium hangen twee grote doeken met daarop steigerende paarden. Het is duidelijk dat ze door deze viervoeter is geïnspireerd.
Na ‘Get Together’ is het tijd voor eerder werk in een nieuw jasje: ‘Like a Virgin’. De jaren ’80 beat heeft plaatsgemaakt voor een moderne discobeat waarmee Madonna laat zien dat ze vernieuwt, hoewel ze het nummer nog steeds op dezelfde manier zingt. En Madonna zou Madonna niet zijn als ze geen seksuele bewegingen zou maken, dit keer op een ronddraaiend hi-tech paardenzadel.
Na het nummer ‘Jump’, ook van haar nieuwe album, verdwijnt Madonna van het toneel, terwijl de dansers op de beat als apen over het toneel rennen en springen, af en toe slingerend aan de stellage. Dan zet de band ‘Live to tell’ in en wordt Madonna hangend aan een kruis aan het publiek getoond, met een krans van doornige takken om haar hoofd. Het is dé omstreden act, die menig christen verboden wil zien. De protesten leveren haar veel publiciteit op, iets dat een artiest als Madonna graag ziet gebeuren.
Boven het kruis een teller, die aan het eind van het nummer de 12 miljoen bereikt. Het is de boodschap die Madonna ons wil geven: er zijn 12 miljoen weeskinderen in Afrika door de ziekte HIV/AIDS. 12 Miljoen.
In haar show snijdt ze nog enkele ‘politiek correcte’ onderwerpen aan. Ze laat de Israëlische zanger Sinwani het nummer ‘Isaac’ zingen. De titel verwijst naar een groot Kabbalist, een geloof dat Madonna aanhangt. Ook over dit nummer ontstond ophef omdat het Joodse geloof het zou verbieden een naam van een rabbi commercieel te gebruiken, maar Madonna trok zich er weinig van aan. En tijdens een remix van het nummer ‘Sorry’ dat Madonna gebruikt als verkleedtijd, krijgen we een anti-Bush/Blair video te zien.
Na al die jaren kan Madonna nog steeds de energie en de moed opbrengen om controversieel te zijn. “I can’t change the world”, zegt ze tijdens de show, maar ze zou het o zo graag willen. Ze vraagt aan mensen in het publiek waar ze vandaan komen en noemt alle landen op, om te bewijzen dat we harmonieus naast elkaar kunnen bestaan.
Ze toont overtuigend dat haar leeftijd, ze is nu 48 jaar, haar niet in de weg staat. Ze is nog even gebekt, slank, sexy en beweeglijk als vroeger. En dat straalt ze uit. Haar lichaam toont haar harde werken voor dit succes (spierballen!), maar iemand die zo hoog aan de top staat en daar wil blijven kan niet anders. Want wie op 48-jarige leeftijd nog zo soepel wil dansen als Madonna, zal toch uren in de sportschool moeten doorbrengen.
In een stoer zwart glimmend pakje raggen op een gitaar kan ze ook, maar daarna zingt ze samen met Sinwani het rustige nummer ‘Drowned Love/Substitute for Love’ van het album ‘Ray of Light’. Hier laat Madonna horen dat ze het aandurft om ook zonder harde beats en gitaren te zingen. Het getuigt van lef, want iedereen weet dat Madonna, van oorsprong danseres, niet de allerbeste zangeres is. Natuurlijk loopt er met de meeste nummers een band mee, die haar zangkwaliteiten wellicht overstemmen. Desalniettemin zijn er weinig onzuivere noten te ontdekken.
Tijdens het laatste nummer, de hit ‘Hung up’, trekt Madonna het welbekende turnpakje aan. Ze geeft hiermee haar visitekaartje af en vertrekt zonder gedag te zeggen. Op de schermen verschijnt nog een laatste vraag. ‘Have you confessed?’
Madonna - website
In het najaar van 2006 besteden we aandacht aan vrouwen die ondanks een niet meer zo heel jeugdige leeftijd nog altijd aan de top staan in hun vak. Een serie artikelen over vrouwen met lef en guts, die al een paar keer rondjes om de zon hebben gedraaid.