Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER, FESTIVAL, DE PARADE

23 Augustus 2006

Parade: Ja, tegen het jungleavontuur van Dette Glashouwer

Dette Glashouwer Dette Glashouwer Dette Glashouwer
Door Anne Nusselder met foto's van Sabine Sabelis (klik voor vergroting)
Gezien op 15 augustus 2006


Suver Nuver; ik had ze nog nooit gezien. Wetende dat ze in het rijtje ‘mimegezelschappen’ thuishoren bereidde ik me voor op een voorstelling in dit genre…
Dette Glashouwer vormt tezamen met Peer van den Berg en Henk Zwart het gezelschap Suver Nuver. Deze voorstelling verzorgt zij alleen. Wat zal ze gaan brengen? Neemt ze ons mee op een jungleavontuur? Vertelt ze over haar laatste junglereis? Mogen we zelf survivallen?

Ik sta voor de tent waar Dette Glashouwer haar voorstelling zal gaan spelen. Er staan twee meisjes in fanfarekostuum om de bezoekers welkom te heten. Het publiek nestelt zich in een kleine Paradetent waar Dette zich al heeft geïnstalleerd achter een harmonium (een blaaswind harmonium, leren we later). In een bruine wollen jurk, die haar slanke lichaamsvormen sterk accentueren (onder haar jurk plastic borsten en billen voor meer vorm), kijkt zij het publiek enthousiast aan. Op haar hoofd een pruik van lange blonde, stijle lokken, aan haar voeten rode naaldhakken. Dette oogt jaren ‘80 sexy. Haar vingers beroeren de harmoniumtoetsen. Bach. Ook dit leren we later en we leren ook dat ze er trots op is dat ze dit uit haar hoofd kan spelen.

Nadat het publiek zich heeft geïnstalleerd en Dette haar Bachspel heeft afgerond, kijken twee enthousiaste blauwe kijkers het publiek aan en Dette staat nu voor de zaal. Ze spreekt het publiek toe en vertelt over het gedicht van Simon Vinkenoog, Volmondig Ja, waardoor zij geïnspireerd raakte tot het maken van deze voorstelling. De eerste zes regels declameert zij met veel passie naar het publiek. De regel ‘Ja, tegen het totaaltheater van de ademhaling’, vindt zij zeer mooi. Daarbij geniet ze erg van het woordje ‘Ja!’ en ze ontvlamt in een vloed van een woord ‘Ja’-herhalingen. Het is heerlijk om iemand zo stralend enthousiast te zien voor het publiek, enkel door het herhalen van één woordje! Ze vindt het interessant om te onderzoeken wat je voelt als je ‘Ja’ uitspreekt. De zaal zweept ze op tot het herhalen van ‘Ja’. De zaal vindt het grappig en doet lekker mee.

Dette Glashouwer Dette Glashouwer Parade voor 'niet voor vrouwen', de andere Paradevoorstelling van Suver Nuver

We krijgen nog wat theoretische achtergrond te horen over de twee harmonia die er staan, een blaaswind- en een drukwindharmonium. Licht erotisch weet zij dit aan het publiek te vertellen, waarbij zij dankbaar gebruik maakt van de termen blaas- en zuig. Ze wilde deze voorstelling gebruik maken van een harmonium (of twee) omdat in haar jeugd dit instrument altijd werd gebruikt om liederen uit de zangbundel van Johannes de Heer te begeleiden. En het leek haar zo leuk om deze liedjes mét Parade-publiek te zingen. Bach leren spelen is dan noodzakelijk om de harmonia te kunnen beroeren. Een absurdistisch idee waarvoor het publiek wel te porren is. Vol hilariteit zingt de tent liedjes over de terugkomst van Christus. Dette Glashouwer zweept iedereen lekker op, waarbij de Heers opwekkingbeweging te kijk wordt gezet.

Na deze prelude waarbij verbinding harmonium-Bach-Johannes de Heer-en Vinkenoogs ‘ja’- een rol lijken te spelen, verzandt de voorstelling in losse onderdelen waarbij de samenhang niet meer duidelijk is. Zo imiteert Glashouwer haar tante, die verkleed als aap een psalm scandeert, in een neerdwarrelende nepsneeuw. Dit bevreemdende beeld mondt uit in een niet te plaatsten ‘hoofd-schouders-knie-en-teen’. Waar de prelude nog komisch was, slaat nu het fronsen van de wenkbrauwen toe. Glashouwer speelt nog ‘I’am a barbie-girl’ op een harmonium waarbij ze aan het eind in een orgastische fase de Here lijkt te ontmoeten. Ze sluit af met een grapje rond willekeur: als je een getal binnenkrijgt kun je dit noemen, waarna Glashouwer het bijbehorende vers uit de ‘Johannes de Heer-bundel’ erbij zoekt en dit aan je voorleest met de vraag ‘Kun je er wat mee?’
Hierbij gebeurt er iets opmerkelijks: de eerste persoon die een getal noemt is een man met lang blond haar. 313 roept hij. Iedereen kijkt naar hem en wat blijkt: het is Simon Vinkenoog zelf! Ook vertelt hij de zaal nog eventjes dat het bibliomanie is, wat Glashouwer hier ten toont spreidt. Volgens mij is dit het verzamelen van boeken zonder ze werkelijk te gebruiken, maar Vinkenoog heeft wél de aandacht.

Deze voorstelling van Suver Nuver was wel zeer beeldend maar mime was het niet.
Ik had wel waardering voor het gebruik van de musicalachtige setting en de hulpmiddelen, maar conceptueel vond ik de voorstelling niet altijd even sterk. Er zitten goede uitgangspunten bij, zoals Vinkenoogs gedicht, maar dit wordt naar mijn mening onvoldoende uitgewerkt. Glashouwer lijkt het publiek, zoals dat op de Parade gebruikelijk is, te willen vermaken en te enthousiasmeren. Een aardig streven dat gedeeltelijk is gelukt volgens mij. Als het minder samenhangend en minder komisch wordt haak je als publiek sneller af.
Duidelijk is dat ‘Ja, tegen het jungleavontuur’ met name hilariteit brengt.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.