Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
22 Juli 2006
King Crimson gitarist avontureert in De Boerderij
Door Serge Julien met foto's van Jasper de Boer (klik voor vergroting)
Hij wordt ontdekt door Frank Zappa, David Bowie vraagt hem voor twee tours en plaatwerk, hetzelfde geldt voor de Talking Heads en vervolgens komt Robert Fripp met de vraag of hij plaats wil nemen in de progrock formatie King Crimson. Tel daarbij nog eens willekeurig een aantal werkgevers op als Laurie Anderson, Paul Simon, Jean Michel Jarre en Joe Cocker en je creëert op een gegeven moment een CV waar je als muzikant alleen maar van kunt likkebaarden. Naast deze imposante lijst start de inmiddels 56-jarige Adrian Belew in 1982 een solocarrière die al een slordige 20 platen heeft opgeleverd en houdt hij er tevens een ander groepsproject op na dat zich The Bears noemt. Zijn laatste solo wapenfeit is Side Three dat in april van dit jaar is verschenen. Woensdagavond staat Adrian Belew in de Zoetermeerse Boerderij wat zo langzamerhand de stamplaats lijkt te zijn geworden voor progrock artiesten van het heden en uit het verleden. Een paar honderd man is komen opdagen voor de sympathieke Belew. Hij wordt begeleid door de 20 jarige bassiste Julie Slick en haar 1 jaar jongere drummende broer Eric Slick. Deze jonge musici hebben gestudeerd aan “Paul Green’s School Of Rock” in Philadelphia waar Belew dit jaar een kijkje neemt en meespeelt en zodoende in contact komt met broer en zus Slick. Vooral de in een rok gestoken en van rode balletschoentjes voorziene Julie is niet alleen leuk om naar te kijken maar met haar rode Fender bass staat ze retestrak met haar broer de gitarist te ondersteunen. Deze enthousiaste musici houden een dagboek bij op Internet (klik hier) van hun belevenissen met Adrian. Belew is voorzien van een oranje futuristische Parkergitaar en heeft daarbij op de vloer een aardige batterij aan effectpedalen. Daar maakt hij veelvuldig gebruik van. Zo laat hij zijn gitaar zingen, grommen en brommen en zijn rechterhand is bijna onlosmakelijk verbonden met de tremoloarm van de gitaar waarmee hij de typerende jank en zeurgeluiden produceert die je zo vaak terug hoort in zijn spel. De linkerhand beweegt zich soepeltjes en soms ogenschijnlijk eenvoudig over de hals van de gitaar maar niets is minder waar als je de melodiestructuren hoort en ontdekt dat het razendknap in elkaar zit. De effectapparatuur maakt het Belew ook mogelijk om een melodiepatroon neer te zetten en te laten herhalen om er vervolgens overheen te spelen. Dat levert uiterst avontuurlijke muziek op wat vaak stevig en soms freaky klinkt en op spaarzame momenten schoon en ingetogen klinkt.
Belew maakt vanaf ‘81 met King Crimson drie achtereenvolgende hoog gewaardeerde Crimson platen te weten Discipline, Beat en Three Of A Perfect Pair. Van de eerst genoemde plaat horen we een geweldige uitvoering van Frame by Frame en van de laatste schijf wordt de gelijknamige titelsong gespeeld. Als Belew in ’95 na een break van 10 jaar terugkeert bij Crimson brengen ze de plaat Thrak uit waarvan in de Boerderij het rockende Dinosaur wordt uitgevoerd. Van zijn solowerk worden nummers als Writing On The Wall, Young Lions en The Lone Rhinoceros ten gehore gebracht terwijl de nieuwe solo schijf Side Three is vertegenwoordigd met Drive en Beat Box Car.
Belew heeft het duidelijk naar zijn zin getuige het plezier dat vaak is af te lezen van zijn gezicht. Terecht met zijn geweldige gitaarspel, het fantastische Slick duo en het enthousiaste publiek dat een hoop herkenning hoort deze avond. Belew is een van die gitaristen die eigenlijk heel erg groot is maar nooit die erkenning heeft gekregen als een aantal van zijn collega gitaristen als bijvoorbeeld David Gilmour. Deze recensent was voor dit optreden vooral bekend met Belews prominente rol op de Bowie live dubbelaar Stage maar is na het aanschouwen van dit optreden overtuigd dat er veel meer moois valt te genieten en gaat daarom zijn CD collectie snel aanvullen met wat werk uit Belews rijke verleden. Discipline en The Lone Rhinoceros zouden wel eens aardig kunnen zijn om mee te beginnen.
Volgens mij heb ik van hem ooit een LP gehad. Leuk om weer eens wat over hem te lezen.
Brigitte (E-mail ) (URL) - 22-07-’06 21:18