Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

19 Juli 2006

THEATER AMSTERDAMSE BOS: DE GOEDE MENS VAN SEZUAN van BERTOLT BRECHT


Door Paolo met foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Vrijdagavond 14 juli vond de officiële première plaats van de nieuwste voorstelling van het Theater Amsterdamse Bos in het Openluchttheater aldaar. Na twee slechte seizoenen achter elkaar, vanwege het slechte weer van de laatste zomers, werd het theatergezelschap bedreigd in haar bestaan. Vandaar dat dit jaar enkele wijzigingen werden aangebracht om de financiële risico’s enigszins te verminderen: het aantal betaalde gereserveerde zitplaatsen (€ 12,50) werd verhoogd naar 300 en in principe wordt thans een minimale bijdrage van de toeschouwers gevraagd van € 5 (aan het eind van de voorstelling te voldoen in de 'petten' van de acteurs). De ambiance van het Openluchttheater in het Amsterdamse Bos blijft uniek, de publiekstribune en het podium worden omgeven door het bos en dat creëert een extra intieme en toch ruimtelijke sfeer. In tegenstelling tot eerdere voorstellingen wordt bij deze voorstelling geen gebruik gemaakt van de mogelijkheden van het bos (achter het podium) zelf, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de verrassende mogelijkheden die werden aangebracht op het podium en multifunctionele decor, dat er bij aanvang op zijn minst wat minimalistisch uitzag.



Vooral door de bijzondere bewerking door regisseuse Frances Sanders en Martine Vosmaer van het op zich vrij gecompliceerde theaterstuk van Bertolt Brecht én de bewerking van de muzikale intermezzo’s (liedjes door Harrie Jekkers) werd de ruim 2 uur durende voorstelling zeer toegankelijk voor een breed publiek. Het achtkoppige theatergezelschap wisselt voortdurend van personages, zonder dat dit leidt tot verwarring, eigenlijk zoals dat ook in de voorafgaande jaren steeds het geval was. Het centrale thema: hoe kun je een goed mens zijn en vooral blijven temidden van alle ellende en verleidingen om je heen, zelfs wanneer je door de Goden wordt beloond en uitverkoren om de titel van “de goede mens” te mogen dragen, wordt wervelend vertolkt.

Zoals de titel al aangeeft speelt het stuk zich af in de Chinese plaats Sezuan, alwaar het hoertje Shen Te wordt uitgeroepen tot “de goede mens”. De Goden belonen haar niet alleen met deze titel maar ook met geld (hoewel dat eigenlijk tegen de goddelijke regels is) waarmee zij een sigarenwinkel kan beginnen. Een “Flodderiaanse” uitvretersfamilie (detail: zij zijn allen uitgedost in kleding met een bakstenenmotief), komt op kosten van Shen Te “logeren”. Shen Te zelf wordt verliefd op een “slechte man” (Yang Sun) die slechts financiële motieven heeft voor het aangaan van de relatie terwijl er een “onbaatzuchtige” rijke kapper (Shu Fu) in de stad op zijn beurt verliefd wordt op Shen Te en alles voor haar wil doen om haar gelukkig te maken. Door alle slechte invloeden om haar heen dreigt zij haar winkel te verliezen, maar wordt dan geholpen door een oud echtpaar, dat haar wel geld wil lenen, dat zij belooft terug te betalen. Maar wanneer zij uiteindelijk alles kwijt is geraakt kan zij deze belofte eigenlijk niet meer nakomen. De Goden zien het allemaal met lede ogen aan en worden zelf ook in vertwijfeling gebracht als Shen Te in de moeilijke momenten haar “alter ego” aanspreekt en zich in de vorm van dit andere personage, haar keiharde en zakelijke “neef” Shui Ta presenteert, die haar steeds uit de nood weet te redden.



Dat was eigenlijk niet de bedoeling van de Goden. Tenslotte blijkt zij zwanger van de “slechte man”, met wie zij in eerste instantie zou trouwen, maar welk huwelijk uiteindelijk, toen zijn bedoelingen duidelijk waren geworden, nog tijdig werd afgeblazen, en kan zij het personage van haar 'neef' door haar dikke buik eigenlijk niet meer volhouden. De 'neef', Shui Ta, had inmiddels een succesvolle sigarenfabriek weten op te zetten en Shen Te werd door haar omgeving door haar langdurige afwezigheid gemist. Tenslotte komt het allemaal uit. Shen Te laat zien dat zij twee personages in één vertegenwoordigde om een goed mens te kunnen blijven. Zowel de Goden als de toeschouwers blijven eigenlijk een beetje verward achter. Het ultieme antwoord op de vraag hoe een “goed mens” te zijn of te blijven blijft namelijk uit. De Goden stijgen op wonderbaarlijke wijze ten hemel. De “kernvraag” zullen we dus toch echt zelf moeten beantwoorden, zoals ook in de epiloog nog aan het publiek wordt meegegeven.
Wat is goed en wat is slecht? Het hangt er allemaal maar net van af. Soms moeten compromissen worden gesloten om te kunnen overleven. Gelukkig zowel een menselijk als een goddelijk dilemma dus.

Het gehele stuk is mooi en fantasievol vormgegeven, de kostuums zijn kleurrijk, het decor zit vol verrassingen (er rijdt zelfs een echte auto mèt chinees kenteken het podium op), de acteurs zijn eigenlijk allemaal goed en bovendien ook zonder enige versterking mede door de bijzonder goede akoestiek van het Bostheater zeer goed te verstaan. Prominente acteerprestaties worden geleverd door Mijs Heesen (als onder meer de Derde God en de weduwe Shin), de meest humoristische scènes mochten worden vertolkt door de jonge Maarten Heijmans in de rol van onder andere “het neefje” (van de nietsnuttenfamilie), de opzichter van de sigarenfabriek en de riksjafietser. De gehele voorstelling werd overigens overgoten met humoristische wendingen en momenten. Ook Maarten Wansink in al zijn rollen en Barbara Pouwels maakten indruk. Hoofdrolspeelster Astrid van Eck kwam in het geheel wat timide over maar wellicht is dat een rolinvulling die bewust werd gekozen. De mooie lichteffecten hebben zeker bijgedragen aan de kracht van de voorstelling en gaven de toch al bijzondere locatie nog eens een extra dimensie.



Al met al een verdomd goed stuk, een uitstekende en (daardoor zeer) toegankelijke bewerking en een fantastische vertolking door een groep enthousiaste acteurs, die er zelf duidelijk ook veel plezier in hadden om het stuk te mogen spelen. Aan het eind van de aanvankelijk zwoele zomeravond werd het toch wel wat frisjes en de muggen lieten zich ook niet onbetuigd. Advies derhalve: wel een vest en antimuggen-spray meenemen.

Een absolute aanrader, ik zou zeggen: “komt dat zien, komt dat zien!” De voorstelling is nog de gehele zomer te zien (bij goed weer) tot en met 9 september a.s. en begint om 21.30 uur, behalve op zon- en maandagen, dan vinden geen voorstellingen plaats.

Bostheater Amsterdamse Bos - website

Spel:

Arnoud Bos
Astrid van Eck
Mijs Heesen
Maarten Heijmans
Felix-Jan Kuypers
Barbara Pouwels
Thomas Spijkerman
Maarten Wansink

Regie: Frances Sanders


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.