Onderwerp: DE PARADE, FESTIVAL, PODIUM FOTO
12 Juli 2006
Days at the Parade
Muis over foto voor de naam van de fotograaf en klik voor vergroting
Het enige rondreizende theaterfestival ter wereld de Parade beleefde in 2005 haar vijftiende editie. Ter ere van dit jubileum kregen fotografen Koos Breukel, Corb!no, Annaleen Louwes, Hans Wilschut en Joyce van Tienen de opdracht een geheel eigen impressie te geven van dit festival. Het Fotomuseum Den Haag toont deze zomer - van 8 juli 2006 t/m 8 oktober 2006 - het indrukwekkende resultaat: de Parade, in vijf gedaanten, variërend van uitbundig in kleur tot verstild in zwart-wit. Bij de tentoonstelling verschijnt een prachtig fotoboek, ontworpen door Marten Jongema, waarin de series van alle vijf de fotografen zijn opgenomen ( Veenman Publishers, €35,- ISBN 9086900097).
De Parade reist iedere zomer langs de vier grote steden van Nederland; Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het festival is opgezet als een binnenstebuiten gekeerd circus, met het publiek in het midden en de artiesten eromheen. Er is van alles te beleven: van theater, dans, muziek en kunst tot rariteit, attractie en spektakel. De vijf geselecteerde fotografen, die representatief zijn voor de diversiteit in de hedendaagse fotografie, weerspiegelen de verschillende manieren waarop het festival ervaren kan worden.
Annaleen Louwes (1959) oeuvre wordt de laatste tien jaar gekenmerkt door langlopende series waarin zij anonieme mensen volgt in hun voor het grote publiek onbekende leefwereld. Op Louwes’ foto’s van de Parade zijn dan ook de gespierde, uitgeputte lichamen te zien van diegenen die de tenten en podia opbouwen (opmerkelijk genoeg vooral vrouwen). Daarnaast maakte ze enkele foto’s waarop te ontdekken is hoe het terrein eruit ziet als de Parade haar tenten opgebroken heeft om verder te trekken.
Koos Breukel (1962) is een van de meest gevierde portretfotografen van Nederland. Hij nodigde zorgvuldig geselecteerde bezoekers uit in een speciale tent en legde ze vast in zwart-wit, geïsoleerd van de drukte van het paradeterrein. Daarnaast fotografeerde hij de meisjes op de camping, waar de medewerkers gedurende het festival bivakkeren.
Hans Wilschut (1966) is de laatste jaren doorgebroken als fotograaf die ‘s nachts stedelijke en industriële landschappen vastlegt met zijn grootformaat camera. Wilschut werkt altijd in kleur en laat bij voorkeur de lens van zijn camera zeer lang openstaan, zodat de lichten in de nacht de dynamiek krijgen, die zo kenmerkend is voor zijn foto’s. Van de Parade maakte hij bovenaanzichten, waarvoor hij onder andere het dak van Museum Boijmans Van Beuningen beklom.
Corb!no (1959) is al meer dan twintig jaar begenadigd portrettist van kunstenaars, schrijvers, politici, theatermakers en cineasten. De artiesten van de Parade zijn door hem op een bijzondere manier in beeld gebracht, allen in zwart-wit. Hij is in staat om in de moeilijkste omstandigheden met minimale middelen zijn onderwerpen een onvergetelijk portret te maken; menig persoon die door Corb!no is gefotografeerd wordt verrast door zijn eigen aanblik.
Joyce van Tienen (1976) behoort tot de jongste generatie talentvolle documentairefotografen in Nederland. Tijdens haar afstuderen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst in Den Haag (2004) maakte zij indruk met een kleurenserie van jonge kinderen die een volwassenensport bedrijven, zoals paardrijden en motorcrossen. Op de Parade fotografeerde ze vooral het jongste publiek.