Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, TONEEL, LOCATIETHEATER

7 Juli 2006

ETCETERA: Een festival van verscheidenheid en vriendelijkheid

Door Anne Nusselder

Tijd voor iets nieuws! Een bezoek aan een theaterfestival in Amersfoort, genaamd Etcetera. Een ontspannende, leuke ervaring die riekt naar de grote theaterzomerfesitvals als Oerol en de Parade, maar waarvan het karakter veel kleinschaliger van aard is. Deze kleinschaligheid brengt een bepaalde vriendelijkheid met zich mee die toegankelijk oogt voor de Amersfoorter, maar ook zeker kan mikken op de theaterbezoeker die een festival in een rustiger vaarwater wil ervaren. Het ‘Lievevrouwekerkhof’ was voor de 2006 editie van het festival omgedoopt tot ‘Slaapkamer’, in het kader van het thema “… en nu naar bed!”, een titel van een voorstelling van Annie M.G.Schmidt en Harry Bannink uit de jaren ’60. Het slaapkamergehalte was te zien middels de speciaal voor het festival ontworpen luchtbedden die boven het festivalterrein hingen. Naast de horecastands en info/kassastand waren hier rondom het eet- en zitgedeelte een zevental voorstellingen te zien (zie o.a. foto's hierboven van Quickdream Airlines door Productiehuis d*Amor).

De programmering biedt de festivalbezoeker een grote verscheidenheid. Er zijn diverse locatievoorstellingen die zich in de stad afspelen, zowel binnen als buiten. Ook straattheater en kindertheater zijn vertegenwoordigd. Om het festival te leren kennen heb ik twee locatievoorstellingen, zowel binnen als buiten, als een ‘slaapkamer-voorstelling’ bezocht

'Liggend naakt bij staande schemerlamp' door Noordvolk Binnen heb ik een authentieke locatievoorstelling gezien: een voorstelling over de liefdesrelatie tussen een suppoost v ¡n een museum en een vrouw die geschilderd is door Edouard Manet, welke zich afspeelde ­n Stadsmuseum Flehite door toneelgroep Noordvolk. Hier konden de theatrale omgeving en locatie prachtig versmelten, waardoor de kijker zich meteen in de voorstelling waande. Het betrof een voorstelling met als titel ‘Liggen naakt bij staande schemerlamp’. Schrijfster Kiki Verbeek heeft zich laten inspireren door het bijbelboek ‘Hooglied’, een sensuele lofzang, en door de vernieuwende kijk op sensualiteit rond 1860 vormgegeven door Manet. Door zijn vrouwelijke naakten het publiek direct aan te laten kijken wilde Manet aangeven dat de vrouw, net als de man, een natuurlijk sensueel wezen is en dat zij haar sensualiteit bewust zou moeten mogen beleven. Tijdens de voorstelling namen de acteurs Caja van der Poel (Olympia) en Michael Driebeek van der Ven (de suppoost) het publiek mee in hun ‘zinderende Ode aan de liefde over het menselijk verlangen naar elkaar’, die onmogelijk zou moeten zijn omdat hij levend is en zij denkbeeld van Manet is. Maar, zo zegt zij zelf, zij is ook vrouw. Enkel gehuld in een lichaamspanty, liggende op een bedje in het schilderijdecor, hield zij enkele betogen over haar maker, die haar heeft ingezet als personificatie van het verlangen van de mens naar sensualiteit. Liever wil zij vrouw zijn, en geen onsterfelijk denkbeeld. Zoals de kunst de mens kan verleiden, verleidt Olympia de man die de schilderijen moet bewaken. Tijdens het spel wordt er tekstueel langzaam opgebouwd naar het hoogste moment van de inlossing van het verlangen tussen de suppoost en de vrouw, een aanraking. Helaas lijkt de fysieke inlossing hiervan uit het niets te ontstaan. Opeens is hij daar, en de grote spanningsontlading blijft uit. De voorstelling was professioneel onderhoudend, dramaturgisch goed onderbouwd, waarbij goed gebruik werd gemaakt van de locatie.

'Geschift' door VAK Dat Etcetera ook de kans biedt aan aanstormend talent is te zien in de voorstelling ‘Geschift’ van VAK, een groep jonge theatermakers uit Amersfoort. Vanaf de Waterlijn vertrok een varende ‘tribune’ vanwaar de toeschouwer de voorstelling kon ervaren die zich in en rond de grachten afspeelde. Deze buitenlocatie werd optimaal benut, waardoor ik deze voorstelling ook een goede promotie voor het mooie historische stadscentrum van Amersfoort was. De jongeren speelden een klucht, die meerdere malen werd opgeluisterd met muziek van een band die ook op de grachten voer. Leuk voor de acteurs was dat er ook diverse zangsolo’s in het script verweven waren, wat de voorstelling tot een locatiemusical maakte. ‘Geschift’ vertelt het verhaal over een melkboer die zijn ‘ambacht’ verloren ziet gaan en de reactie van de buurtbewoners hierop. Deze ontevreden buurtbewoners zijn elk karikaturale personages gehuld in de juiste kostuums, die hun mening over de melkboer zeer luid aan de toeschouwers verkondingen. De titel ‘Geschift’ duidt hierbij op de teloorgang van de melk en zijn melkboer die opeens uit het dorp verdwenen is, maar ook op de personages die elk hun eigenaardigheden hebben: een overspelige dronken man die getrouwd is met een chique dame die op kosten van haar stichting voor dieren vakantie viert, een losbandige vrouw die constant roept dat ze ‘niet gék’ is en een lesbische vrouw die zo stereotype is met haar korte haar en tuinbroek, dat zij zich hier doorlopend voor verdedigt. Deze personages ontrollen zich in deze klucht, die een eigenlijke ‘Wodunit’ is naar de verdwijning van de melkboer op komische wijze. ‘Geschift’ is een aardige voorstelling waarbij uitstekend gebruik wordt gemaakt van de historische buitenlocaties van Amersfoort. De sfeer in de boot was zeer gemoedelijk, en de avondzon illustreert de voorstelling zeer mooi. Toch is duidelijk hoe moeilijk het is om een goede klucht neer te zetten, omdat het spel dikwijls tekortschiet. Daarbij is ontvankelijkheid voor platte humor bij het publiek een pré, anders zou er hier en daar wat irritatie kunnen ontstaan.

'Stof' door Jonge mannen spelen De laatste voorstelling 'Stof'" was wat serieuzer. Deze slaapkamer-voorstelling was te zien op het festivalterrein in een kleine houten keet waar 3 jonge mannen een voorstelling speelden over het leven, en de daaraan inherent verbonden dood. Deze tweede voorstelling van dit jonge gezelschap is geregisseerd door de jonge theatermaakster en actrice Fem Patraueus. Patraueus presenteerde 3 personages, elk met een eigen levensdoel die zij om de beurt uitspreken naar het publiek. De één wil alleen maar feesten als DJ, de ander bestudeert planten en de laatste wil alleen maar leven volgens regeltjes, wat een zeer stressvol bestaande oplevert. Elk hebben deze personages hun eigen witte, functionele rekwisieten in gebruik om hun personage te illustreren. Als één van de drie aan het woord is, liggen de anderen op hun eenpersoonsbed van aarde. Ter voorbereiding op het onontkoombare. Halverwege de voorstelling komt er een vierde personage die het moment en de toedracht van de dood voor de drie, per persoon, bepaalt. Achterelkaar ervaren zij het ‘z ­jn tot stof en tot stof wederkeren’. Hierbij wordt de intreding van de dood door een externe factor, de vierde personage, bepaald en het vraagstuk predestinatie aangesneden. Deze indringende voorstelling ervoer ik als zeer gewaagd op een festival, zeker omdat de locatie aan het gezellige festivalhart is gelegen, waardoor de intrinsieke kracht van voorstelling naar mijn smaak verloren ging. Op het festivalterrein was namelijk ook een zeer luide band aan het spelen, waardoor de muziek en tekst van ‘Stof’ gedeeltelijk werd weggevaagd. Ook kwam de ervaring van de voorstelling minder goed uit de verf door deze geluidsoverlast. Maar zeker een gezelschap om in de gaten te blijven houden. Een drietal voorstellingen die de verscheidenheid van Etcetera aangeven! Geef Etcetera volgend jaar eens een kans wanneer het zich onder het thema “&hellipWat een planeet!” opnieuw presenteert! Noordvolk Caja van der Poel (Olympia) en Michael Driebeek van der Ven (de suppoost) - spel Marja Koppejan - regie Jonge mannen spelen Bram Petraeus, Menne Smallenbroek, Wout Gruijters en Mees van Hulten - spel Fem Petraeus - regie Productiehuis d*Amor Marianne van Houten, Marlijn Fleer en Simon Feenstra - spel




=================

gravatar for wies

bij jonge mannen spelen, zitten er twee die al vanaf de peuterzaal vriendjes zijn. heel bijzonder. eentje is de zoon van een vriendin. nooit gedacht dat die nog eens aan het theater ging. ;). etcetera moet blijven, het is een gezellig en idd. wat kleinschaliger theaterfestival wat toch ook wel veel publiek uit de omgeving van amersfoort trekt.

wies (URL) - 07-07-’06 16:15


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.