Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, LOCATIETHEATER, OEROL

25 Juni 2006

OEROL: Vuka! Vuka! door Het Waterhuis

Door Mieke Kreunen 

Het centrale thema in de voorstelling Vuka! Vuka! (dat 'wakker worden' betekent) is dat veel jongeren wel ambitie en talenten hebben maar absoluut geen mogelijkheden om ze te ontwikkelen. Daardoor ontstaat een diepgewortelde onvrede en een wantrouwen tegen de samenleving die hen geen perspectief biedt. In ontwikkelingslanden is dit proces al jaren aan de gang maar ook in Nederland lijkt dit onder allochtone jongeren te spelen. Vuka! Vuka! werd gemaakt in samenwerking met straatkinderen uit Hillbrow (een achterstandswijk in Johannesburg), jazzmuzikanten, theatermakers en filmmakers. In Zuid-Afrika trok de productie vorig jaar van township naar township om overal te spelen. Ze zijn dan ook volledig selfsupporting, alleen stroom hebben ze nodig want de rest nemen ze zelf mee.

In de voorstelling ligt God op een grote witte troon te slapen als het meisje Klenki hem wakker maakt en hem er op wijst wat een puinhoop het is in haar wereld in Hillsbrow. Ze vindt het tijd worden dat God met eigen ogen ziet hoe de kinderen er daar aan toe zijn, dat ze moeten zien te overleven op straat terwijl prostitutie, drugs en aids op iedere hoek op de loer liggen. Klenki krijgt bij haar pleidooi hulp van moeder Afrika, de wijze oermoeder. God wil in eerste instantie al die sores niet aan zijn hoofd en heeft eigenlijk geen zin om zijn slaapje te onderbreken maar zwicht dan toch en schrikt zich rot van wat hij ziet. Hij wil er wat aan doen maar zo eenvoudig is dat niet. De straatkinderen zijn namelijk niet zo gemakkelijk te helpen, van de meesten is al duidelijk dat ze snel zullen sterven aan aids. Het probleem moet bij de wortel worden aangepakt in de townships waar beter voor deze verweesde kinderen moet worden gezorgd.

Omgeven door drie gigantische videoschermen is een podium gemaakt van lege bierblikjes en een catwalk die het openluchttheater in tweeën deelt. Overal staan attributie van plastic en afval en er tussenin de 11 kleurig gekleedde Zuid-Afrikaanse kinderen die meedoen aan de voorstelling. Samen met 5 Zuid-Afrikaanse acteurs en Fred van der Hilst en Jolanda Spoel vormen zij de cast en zetten hun wereld voor ons op het toneel. Terwijl op de schermen videobeelden te zien zijn van Hillsbrow - gemaakt door straatkinderen - vertellen de kinderen stuk voor stuk hun verhalen. We zien een jonge man die lijm snuift om maar niks te voelen en geen honger te hebben, kinderen wiens ouders gestorven zijn aan aids en een jongen die de straat niet op durft zonder zijn wapen, bang als hij is dat hij aangevallen wordt. We merken een jonge moeder hulp weigert voor haar zieke kindje omdat ze naar huis wil. We horen een meisje vertellen over de eerste keer dat ze de penis van een man in haar mond moest nemen. Hoe vies ze dat vond en hoe het stonk maar dat ze probeerde om er niets bij te voelen, zelfs geen walging. Verhalen die de toeschouwers raken omdat het verhalen zijn van zulke kinderen als we voor nu onze neus zien dansen en acteren.

Het zijn heftige verhalen die natuurlijk niet onbekend zijn want er is dagelijks over te lezen in de krant of er beelden van te zien op de televisie. Er zal niemand in het publiek hebben gezeten voor wie het nieuw was dat het er in grote delen van de wereld zo aan toe gaat. Door deze voorstelling van regisseur Roel Twijnstra en schrijver Kees van Loenen is het echter niet meer alleen weten maar ook nog voelen geworden. Ook wij kunnen er - net als God - niet meer omheen en voelen ook dat er wat moet gebeuren en dat het zo niet door kan gaan. Het is dan ook met ontzag dat het publiek de spelers een staande ovatie geeft en drie keer terugroept voor nog meer applaus. Iedereen is diep onder de indruk en geraakt. Toch zijn we er ook enkelen die van mening zijn dat het weliswaar een perfect gespeelde voorstelling is maar dat dit toch eigenlijk niet op Oerol thuis hoort. In hun ogen is dat vanwege het zware en ernstige thema dat te serieus is voor een zomerfestival dat voor hen staat voor vriendelijkheid en vrolijkheid. Alsof Oerol juist een plek is waar wereldleed even vergeten kan worden. Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Ik vind dat Oerol juist een plek bij uitstek is om belangrijke thema's aan te snijden en theatraal of beeldend te onderzoeken of te belichten. Zoals ook gisterenavond weer bleek is theater een weg om mensen in hun hart te raken. Gelukkig zitten er ook meer voorstellingen in het programma met een zwaarder thema. Maar het zet je wel aan denken over het imago dat Oerol bij sommige bezoekers heeft. Misschien een issue om eens verder over na te denken binnen de Oerolorganisatie. Als je de kans krijgt om de voorstelling Vuka! Vuka! nog te gaan zien moet je het zeker doen. Je zult er net als ik diep van onder de indruk zijn. Na Oerol staat Het Waterhuis met deze productie van 29 juni tot 7 juli op het nieuwe evenement Festival op zuid in Afrikaanderpark te Rotterdam. Het Waterhuis - website Spel Menzi Biyela, Fred van der Hilst, Fihli Malatji, Dumisile Mqadi, Meriam Nkwinika, Jeanett Ratlabjana, Jolanda Spoel and Anne Twijnstra e.v.a. Tekst Kees van Loenen Regie en concept Roel Twijnstra, advised by Jerry Pooe De muziek is van Michel Banabila in cooperation with McCoy Mrubata and Pops Mohamed en het videomateriaal werd gemaakt door Geert Mul. Opgedragen aan K. Sello Duiker




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.