Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, TONEEL, OEROL

24 Juni 2006

OEROL: Totaal Thomas van De Warme Winkel

Door Mieke Kreunen 

Achteraf gezien was het eerste onbehaaglijke momentje dat een vrouw zei: "Ze zijn al begonnen hoor!". Alleen geloofde niemand dat echt want al het publiek stond nog op de gang maar we konden inderdaad wel horen dat er binnen van alles gaande was. Dat was ook te zien toen we eenmaal naar binnenliepen en een plekje zochten op de tribune. Een tweetal mannen liepen rond in de zaal voor het podium in 'tights', druk in de weer met takkenbossen. Bij één van de mannen waren de takkenbossen om zijn handen gebonden en op zijn rug was een hakenkruis geschilderd. Een derde kwam naar voren met een kwast, een pot en een emmertje. Hij schilderde een Davidster rond zijn navel, maakte zijn bovenlijf en gezicht wit met spul uit de pot en wond zwarte tape om zijn arm en borst. Vervolgens keerde hij de emmer water om boven zijn hoofd.

Dan het tweede onbehaaglijk moment: de drie mannen lopen naar voren en buigen glunderend voor het publiek. De voorstelling is dan een paar minuten onderweg. Een aarzelend applaus klinkt. Ze komen nog een keer terug, en nog een keer, en nogmaals en het gaat maar door terwijl zij genieten van hun succes en duidelijk in hun nopjes zijn met hun prestaties. Uiteindelijk klapt er niemand meer maar we zijn er wel 'ingetrapt' door te gaan applaudisseren en nu zijn we deelgenoot van dit stuk. Dan komt er een vrouw achter het spreekgestoelte staan (Dorpshuis Hoorn staat er op) die ons vertelt dat we hier zijn bij de nabespreking van het stuk. Aan het werk is De Warme Winkel die een stuk maakte naar aanleiding van de gedachte van de schrijver Thomas Bernard dat kunst zinloos is of toch tenminste lachwekkend ten opzichte van de dood. Het is op zich niet zo vreemd van Bernard om te oordelen dat iets zinloos is maar het is wel tamelijk paradoxaal om er dan vervolgens zelf verwoed aan mee te blijven doen en stuk na stuk te blijven schrijven zoals Bernard deed. En dat is eigenlijk wat de Warme Winkel ook met ons doet in de voorstelling. De heilige huizen van het theater en alle opsmuk worden stuk voor stuk behandeld en in meer of minder milde tirades aan de kaak gesteld. De acteurs zelf werpen letterlijk alle opsmuk van zich af en verschijnen naakt en nagenoeg zonder tekst om vragen te beantwoorden over een prijs die ze gewonnen zouden hebben op de Ostdorfer Kammerspiele.

"Het is onwaarachtig. De schrijvers zijn onwaarachtig, de acteurs zijn onwaarachtig en de mensheid is nergens zo gek op als op onwaarachtigheid. Theater is een duizend jaar oude perversiteit." Dat zijn wel heftige labels zeg! Daar schrikken we wel even van maar als dapper en door de wol geverfd Oerolpubliek blijven we open staan en glimlachend afwachten wat er verder komen gaat, ook al krijgen we de oren gewassen als korte metten wordt gemaakt met toeschouwers die klappen voor niets meer dan een stel mensen die zich wentelen in vuiligheid. Oeps... De vrouw die de mannen net nog interviewde in keurig zwart gekleed begint aan een wonderlijk ritueel. Ze trekt haar truitje uit en strooit meel in een cirkel op de grond. Vervolgens spuit ze zichzelf nat met de plantenspuit en rolt met haar naakte borsten precies in de meelcirkel de ruimte rond tot ze weer op het beginpunt is aangekomen. Ze staat op, trekt haar truitje weer aan en gaat door waar ze gebleven was. Dat ritueel herhaalt zich nog een paar keer. Nog meer verontrustende scenes volgen en emoties beginnen zich te tonen bij de acteurs: opwinding, wanhoop, ergernis. En dan valt op dat er meer herhalingen komen. Ook van de tirade over de onwaarachtigheid. Ook van de scene waar alles mee begon: Davidster, wit maken, tape erom en water er over heen. En weer die evaluatie achter dat spreekgestoelte. En net als ik denk dat het wel interessant zou zijn als er geen einde aan zou komen en dat het stuk zich voortdurend herhaalt totdat het publiek er zelf de brui aan geeft, is het echt afgelopen. Nou, dat is wel even een doordenkertje voor de late vrijdagavond. Hier komen we niet meer vanaf met: "Ik heb toch zo'n leuk stuk gezien vandaag!" Meteen na afloop werd mij gevraagd wat ik er van vond en dat vond ik lastig. Ook ik was in een paradox terecht gekomen van enerzijds onbehaaglijke momenten en anderzijds bewondering voor de acteurs en regisseur die gekozen hadden voor de minder comfortabele route en de confrontatie op wilden zoeken om te kijken waar het ècht schuurt en pijn gaat doen. 'Waarheid is altijd een vergissing', is een uitspraak van Thomas Bernard (in K ¤lte uit 1981) net als 'Communiceren is onmogelijk.' (in Drei Tage uit 1970). Warme Winkel heeft echter kans gezien om in de paradox van Bernard te kruipen en door te communiceren en te doen wat ze eigenlijk aan de kaak stellen een stipje van de sluier op te lichten waaronder de waarheid wellicht schuil gaat. Dat is een prestatie die het vermelden meer dan waard is. Totaal Thomas prikkelt en prikt en stelt zinnige vragen voor mensen die verder willen kijken dan alleen wat aan de oppervlakte zichtbaar is. De voorstelling is nog te zien op Festival Etcetera van 28 juni t/m 2 juli 2006. Spel Mara van Vlijmen, Joep van der Geest, Vincent Rietveld, Jeroen de Man Eindregie Paul Koek




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.