Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, OEROL, LOCATIETHEATER

23 Juni 2006

OEROL: Ifigeneia door Karina Kroft

Door Mieke Kreunen

Een wandeling van zeker een half uur - in ons geval pal tegen een straffe westenwind in - is er voor nodig om de plek te bereiken waar Karina Kroft de voorstelling Ifigeneia speelt. Schrijver van het oorspronkelijke werk is niet de minste: de Griekse tragediedichter Euripides. Hij schreef het vlak voor zijn dood zo'n 400 jaar voor Christus als onderdeel van een trilogie. Het verhaal begint op het moment in de Trojaanse Oorlog dat het Griekse leger gemobiliseerd is en onder aanvoering van Achamemnon, koning van Argos, op weg wil naar Troje. Er is echter steeds geen gunstige afvaartwind en dat zal volgens Menelaos (Achamemnon's broer en koning van Sparta) ook wel zo blijven totdat Agamemnon, die de godin Artemis in zijn offers verwaarloosd had, zijn dochter Ifigeneia aan haar heeft geofferd.

Agamemnon zit in een lastig parket. Hij lokt zijn dochter naar het legerkamp toe onder het vooruitzicht van een huwelijk met Achilles. Agamemnons' vrouw, koningin Klytaemnestra, brengt haar dochter voor het huwelijk naar het legerkamp en ontdekt dat z ¬j een huwelijk aan het voorbereiden was voor de dochter voor wie haar man een offerfeest in petto heeft. Achilles voelt zich misbruikt en ziet zijn goede naam bezoedeld dus biedt aan Ifigeneia in bescherming te nemen maar zij is bereid te sterven voor dingen die groter lijken dan zijzelf is: Griekenland, haar vader, het leger en Achilles. De voorstelling is in een modern jasje gestoken en wordt gespeeld om een schitterende locatie: het strand en een duinpan in de middle of nowhere waar wind, zand en zee het decor bepalen. De straffe wind die er staat lijkt in tegenspraak met de aanleiding tot het drama, het uitblijven van uitvaartwind. Ook de opkomst van Agamemnon klopt historisch niet helemaal want die komt na een rondje kitesurfen in de branding terug op het strand. Maar het zij ze vergeven want decoratief was het zeker wel. Agememnon voert ons al snel richting een beschutte duinpan waar het publiek tegen de rand plaatsneemt. Daar speelt de rest van het drama zich af.

Het spel was wisselend vond ik, met name Waldemar Torenstra als Agamemnon, Jacqueline Boot als Klytaemnestra en Willemijn Kressenhof als Ifigeneia maakten op mij indruk. Onbegrijpelijk waren in mijn ogen de props die willekeurig bijeengeraapt leken en ook verder weinig functie hadden. Zo kwam Menelaos op een bepaald moment op met een groene opblaaskrokodil onder zijn arm. Een paarse had ik wel begrepen maar een groene? Agamemnon zelf betrad het podium met een bolderkar vol spullen maar die werd gewoon bij de rest van de strandspullen en het kinderbadje gezet zonder dat het eigenlijk ergens goed voor was. Alleen de grote hoeveelheden shoppingbags waarmee moeder Klytaemnestra aan kwam zetten waren grappig en op zijn plaats. In de tekst zaten af en toe grappige en spitse vondsten en woordspelingen maar toch werd vooral vastgehouden aan de verhaallijn van het klassieke drama. Dat is natuurlijk van alle tijden al zullen weinig meisjes van tegenwoordig bereid zijn zich te op te offeren voor hun land, hun vader of het leger. Wat mij betreft had het actualiseren van het drama dan ook nog wel ietsje verder mogen gaan zodat het echt in deze tijd zou zijn geplaatst. Toch was het grootste deel van het publiek behoorlijk enthousiast en kregen de acteurs zeker de helft van de toeschouwers overeind bij het slotapplaus. En op de wandeling op de terugwind hadden we gelukkig wind mee. Spel Jacqueline Boot, Willemijn Kressenhof, Christopher Parren, Jorrit Ruijs, Waldemar Torenstra Regie Karina Kroft




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.