Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, OEROL, LOCATIETHEATER

22 Juni 2006

OEROL: Kaspar door Waterlanders

Door Mieke Kreunen

Waterlanders hebben vorig jaar op Oerol veel indruk gemaakt met hun werkplaatsvoorstelling The Waste Land. Dit jaar komen ze met een voorstelling over de 16-jarige Kaspar Hauser die vrijgelaten werd nadat hij het grootste gedeelte van zijn leven geleefd heeft in een klein donker hok. Nu moet hij dealen met de wereld, de werkelijkheid en de mensen die iets van hem willen. Hoewel Kaspar in leeftijd al bijna volwassen is, heeft hij in het omgaan met de wereld het niveau van een klein kind. Hij moet alles nog ervaren en leren; hij is nog een blanco blad, een wit vel papier.

Waterlanders maakten de voorstelling oorspronkelijk in het De Zoeten Laboratorium op het KEMA-terrein in Arnhem en hebben 'Kaspar' gerecreëerd voor Oerol. In het Laboratorium speelt de langsrazende trein een grote rol in de voorstelling en hier bij Under de Wettertoer zijn de steile paden tussen de bomen aan de rand van Hoornse Bos die de moeizame weg die Kaspar heeft te gaan verbeelden. Wij als bezoekers worden verzameld in een afgezet gedeelte aan de bosrand. In een boom hangen allemaal gele tuinslangen waaruit op een gegeven ogenblik geluid blijkt te komen. Het is Kaspar die ons vertelt wie hij is.

Als we omhoog zijn gelopen het bos in vertelt een persoon in een stofjas ons dat dit een educatief bos is waar Kaspar kan leren hoe het is om in de wereld te leven. We maken deze bijzondere reis met Kaspar - die wordt gespeeld door steeds verschillende acteurs in een shirt met een K er op - mee. Aanvankelijk is Kaspar bang om het daglicht te zien. Hij is geneigd zich te verstoppen, desnoods in een gat in de grond maar liever nog in een vogelhuisje want vliegen intrigeert hem. Zij vrolijkheid is aanstekelijk. "Ga je mee vliegen?" daagt hij het publiek uit en één voor één rennen de bezoekers met een Kapser het steile pad af. De jongen wordt omringd en in banen geleid door in stofjas geklede figuren die hem (en ons) vertellen wat te doen en hoe zich te gedragen. De argeloosheid en naïeviteit van Kaspar is aandoenlijk maar is een schrijnende contrast met het manipulatieve gedrag van de stofjassen. Daarvan krijgt hij te horen wat goed is (wij moeten ook meeroepen: "goed Kaspar") of fout. Hij leert eten met mes en vork en hem wordt verteld dat hij hier uit eigen vrije wil is en dat hij altijd weg mag als hij dat wil. Maar vooral maakt hij ook kennis met het fenomeen schaamte. Schaamte heb je hebt als je betrapt wordt op je fouten. Dat wordt ook wel pijnlijk duidelijk als over de luidsprekers bij herhaling klinkt dat Kaspar Hauser tegen een boom aan is gelopen.

Aangrijpend is ook de scene waarin Kaspar de taal leert, althans hij leert de woorden maar hun betekenis kan hij niet begrijpen die klopt namelijk niet met zijn beleving van de werkelijkheid. Hardop filosofeert hij over de betekenis van woorden die niet zijn wat ze lijken en dat in ieder geval niet betekenen. Althans niet in zijn wereld. "Zand is niks en weg is niks dus zandweg is twee keer niks". Er kruipt gaandeweg de reis een onbehaaglijk gevoel bij ons naar boven als steeds schrijnender duidelijk wordt hoe Kaspar gemanipuleerd wordt en geperst in het keurslijf dat de wereld van hem vraagt. Ondanks dat groeit Kaspar toe naar het moment dat hij de wereld buiten het bos wil gaan verkennen, op zoek naar de witte plekken en het niks waarbij hij geen voorstelling heeft. Hij is er ondanks alles klaar voor om te gaan. We nemen afscheid van hem terwijl zijn silhouet zich aftekent tegen de blauwe lucht op een hoog duin even verderop.

Waterlanders heeft hun voorstelling uit het Laboratorium naar het eiland gebracht en daarbij perfect gebruik gemaakt van de locatie die door zijn fysieke gesteldheid geen gemakkelijk pad kent. Met hele simpele middelen worden sterke beelden gecreëerd en ook het zonlicht dat door de bomen speelt levert een bijdrage aan het totaal. Ik sprak mensen die de voorstelling in Arnhem hadden gezien en vertelden dat hij daar - in die omgeving - nog veel beklemmender was terwijl het hier veel lichter en vrijer voelde ondanks de onbehaaglijke sfeer die werd opgeroepen. Ik vond het goede combinatie van spel, beelden, muziek en taal waarvan uitstekend gebruik werd gemaakt van de locatie. Zelf was ik wel blij dat we de voorstelling overdag zagen en niet 's avonds. Ik had niet graag met een schaars lampje al die steile paden af gegaan. Waterlanders - website Spel Remco de Kluizenaar, Eric Langendoen en Erik Woltmeijer, Sikko Hoogstra, Sacha Muller, Petra Randewijk , Shanti Straub en Alexander de Vree. Productie Esther Dikkers, Nynke Sluijter (stagiair), Techniek Patrick Feijen




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.