Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER, OEROL, FESTIVAL

22 Juni 2006

OEROL: Drive van Odd Enjinears

Door Mieke Kreunen

Odd Enjinears is een groep theatermakers die zich gespecialiseerd hebben in gebruikmaking van vergeten techniek en machineriëen. De installaties die ze bouwen spelen net zo'n belangrijke rol als de mensen in de voorstelling. Ze noemen het zelf 'elementaire beeldenpoëzie met een rauw randje' en ik kan wel een beetje begrijpen wat daarmee bedoeld wordt nu ik hun voorstelling heb gezien.

Als we het Geitenpark in Midsland betreden vallen meteen de enorme ingewikkelde installaties op die op het podium staan opgesteld met erachter een enorm projectiescherm. De installaties blijken huisjes te zijn, of liever gezegd industrietjes, van een stadje. Het zijn nijvere types, de bewoners. Eentje houdt zich bezig met het witwassen van de strepen op de weg die hij zorgvuldig weer teruglegt nadat hij vanaf zijn ligautootje exact heeft bepaald waar. Nummer twee heeft een wonderlijk soort wasserij waar strijkijzers, stoom, water en schalen een belangrijke rol spelen en een derde drijft een papierstansfabriekje waarbij het nauw luistert of het allemaal precies goed is want dat wordt met een loep gecontroleerd. Alle afval van papier gaat in de shredder en ligt op een grote hoop onder het huisje. Grappig is dat alle fabriekjes niet alleen bewegen aan alle kanten maar ook geluid maken in hun productieproces. Bovendien verplaatsen alle bewoners zich in een elektrisch aangedreven karretje waarin ze driftig rondrijden en die kennelijk ook het middel zijn om contact te maken met elkaar.

Een vreemdeling in een lange jas met een hoed komt na een lange reis - gesymboliseerd door een loopband - in het dorpje terecht. Zij heeft een sneeuwbol bij zich, veilig opgeborgen in een tasje aan haar been. Ze probeert contact te maken met de mensen maar die houden dat af. Sterker nog, ze jagen haar op en benaderen haar op dreigende wijze in hun snelle wagentjes. Wel bieden ze haar een huisje aan maar dat zit vol met boobytraps. De vreemdeling probeert in te blenden in het ritme van de anderen, eerst aarzelend en daarna zekerder van zichzelf maar de anderen geven geen gehoor. Sterker nog, als de vreemdeling de huisjes van de anderen nadert dan klinkt een waarschuwend zoemgeluid: pas op! Steeds eerder klinken die geluiden, totdat ze helemaal vast zit en geen kant meer op kan. Wat zal de vreemdeling doen? Toegeven of niet? Deze vreemdeling niet. Die blijkt te beschikken over een eigen karretje waarop de loopband is gemaakt. Ze is de bewoners te slim af met haar karretje. Als ze opnieuw het huisje waar ze eerder in de val liep betreedt dan is ze de bewoners met hun listigheden voor. Als bewijs van haar vriendschap biedt ze hen de sneeuwbol aan. Ze krijgt een stapel rafels uit de shredder terug. Dat is het begin van een eigen fabriekje: voor een sneeuw. Ze begint te knippen in een regelmatige cadans terwijl de andere bewoners met open mond toekijken hoe het ondertussen overal begint te sneeuwen.

De installaties en machines van Drive zijn houtje-touwtje gemaakt en dat is aandoenlijk. Waar hightech vaak vervreemdend werkt werkt lowtech vertederend. Er is overduidelijk met liefde gewerkt aan het decor dat eigenlijk een aparte speler is op het toneel zoals ik eerder al zei. Het verhaal is recht toe recht aan en daarmee ook voorspelbaar. Het is de techniek die voor de verrassingen zorgt in deze voorstelling, niet de emoties of diepgang van het verhaal. Desalnietemin hebben wij en vele anderen er met plezier de voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal voor laten schieten en daar geen spijt van gekregen. De voorstelling is na Oerol nog te zien op het Straatfestival Vlissingen, het Over het IJ Festival en bij Theater op de Markt in Hasselt (B). Kijk hier voor de exacte speellijst. Odd Enjinears - website Concept, Beeld & Spel Geert Jonkers (artistieke leiding), Josephine Broekhuizen, Tristan Kruithof Regie en Spel Claire Fleury




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.