Onderwerp: FESTIVAL, OEROL, LOCATIETHEATER
21 Juni 2006
OEROL: La vie végétale et legumineuse van Le Phun
Door Mieke Kreunen
Op zo'n festival als Oerol kom je wel vaker even in een heel andere wereld terecht maar gisterenavond hebben we kennis gemaakt met de wereld van Les G »mes en dat is een ervaring die er echt boven uit springt. De bezoekers verzamelen zich bij de kwekerij in Lies om - na een toespraak door de boswachter - op pad te gaan in de duinen. Dat is op zich al uniek omdat Oerol zelden tot nooit gebruik maakt van het duingebied vanwege het risico van beschadiging en vernieling. Ons wordt dan ook op het hart gebonden om op de paden te blijven en bij elkaar. Fotograferen mag ècht niet en vrijwel iedereen houdt zich daar aan.
Bij de ingang krijgen we allemaal een kaart waarop staat bij welke groep we horen. Wij zijn erwtjes en worden door onze begeleider naar een schuur geleid waar we kennis maken met twee bewoners van het land van Les G »mes. Delphine - in haar mandjurk - neemt ons mee de schuur in waar ons het hele wonderlijke proces van geboorte uit de doeken wordt gedaan. Vandaaruit krijgen we natuurlijk ook te maken met de 'pollinisation' en ook daarvan krijgen we een allerverleidelijkst voorbeeld te zien. Daarna worden we geleid naar de ruimte waar stervensbegeleiding en het het leven na de dood het thema is. Hoe wreed het is om uitgebloeide bloemen die weg gedaan worden omdat het water stinkt in de groenbak te proppen dringt tot de meesten van ons pas dan door. We zullen het nooit meer doen! Na het verlaten van de schuur worden we door diverse begeleiders rondgeleid op het terrein. We ontmoeten verschillende bewoners van Les G »mes en maken kennis met de manier waarop deze half gemuteerde plantmensen leven. Ze delen met ons hun wijsheden en filosofie en ook in de taal verandert van alles. We wensen elkaar 'de groenten', hebben het over 'platanische liefde' en een reis naar 'Santiago de Compost'. Tot de meest opmerkelijke types die we ontmoeten behoort in ieder geval Monsieur Romain Dubois, architect en uitvinder. Hij heeft een grotere rol in de ontstaangeschiedenis en het concept van Terschelling gehad dan tot nu toe werd aangenomen, zo blijkt al snel. Tot op de dag van vandaag gaat het eiland hem aan zeer het hart en doet hij allerlei uitvindingen die de natuur kunnen sparen zoals de zonnenbloemenzeppeling. Een fantastisch idee! Ook 'mosman' Phyllostacys maakt op ons een diepe indruk met zijn beweeglijk soepel lijf, zijn wijze woorden en zijn bamboevingers. Mij werd verteld dat hij verlegen was maar als je hem eenmaal leert kennen valt dat reuze mee en vertelt hij er lustig op los over de democratisering, het koningshuis (met Koning Brocolli en Prinses Pompoenette) en de stammen die leven in Les G »mes. Tot slot ontkomen ook w ¬j niet aan pollinisation zodat ook we - wellicht sneller dan we verwachten - zullen wel snel gaan veranderen en de pollen verspreiden. Een hele bijzondere en prachtige voorstelling! Een sprookjesachtige wereld van mensen voor wie dromen een levensvoorwaarde is. Ook de decors voor zover je daar in de natuur van kunt spreken waren prachtig gemaakt en de acteurs waren zelf in vaalgroene en aardetinten aangekleed en geschminkt. Hoewel de tocht twee uur duurde vond ik het jammer dat het voorbij was. Ik had best nog wel meer willen horen en zien van dit bijzondere volkje met zijn eigen filosofische benadering van (de waarde) van het leven. Als je er nog heen kunt op Oerol (of elders) ga dan echt! Het is zeer de moeite waard. Spel Domi, Delphine, Marie Aude, Oliver, Romain Dubois, Garniouze Regie Pheraille