Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, MUZIEK, TONEEL, LOCATIETHEATER, FESTIVAL

19 Juni 2006

OEROL: Polly Maggoo met Jøsenfjord/Lampedusa

Door Mieke Kreunen

De voorstelling van Polly Maggoo is gebaseerd op artikelen van onderzoeksjournalisten Frabrizio Gatti en Joseph Winter en het fotoboek GoNoGo van Ad van Denderen. Het is een tweeluik over bootvluchtelingen waarbij het ene deel het verhaal vertelt over een jonge kampbewaarder van het vluchtelingenkamp op Lampedusa en het andere dat van een Afrikaanse vluchteling over de reis die hij maakte met de aftandse walvisvaarder Jøsenfjord. Het is nog even de vraag of de voorstelling vanochtend door zal gaan want om 11.00 uur komt de regen nog met bakken uit de lucht. Gelukkig is het om half 12 droog dus na enig hozen en het raadplegen van de weersvoorspelling wordt besloten de voorstelling door te laten gaan. Gelukkig voor ons want ik had het niet willen missen!

De groep verzamelt zich opgedreven door de kampbewaarders aan de wadkant en er wordt reveil geblazen op nogal onorthoxe blaasinstrumenten zeeschelpen. Ze brengen een prachtig warm en vol geluid voort dat meteen raakt. Met een toon in zijn stem die geen tegenspraak duldt, geeft de kampbewaarder ons de opdracht hem te volgen. Dat gebeurt aan twee kanten van de groep waardoor de groep in tweëen worden gesplitst. Wij worden meegevoerd naar een legertent even verderop waar ons te verstaan gegeven wordt een beetje op te schieten en plaats te nemen op de stapelbedden of strak er tegen aan op de grond.

We horen het verhaal van een jonge kampbewaarder die worstelt om overeind te blijven in zijn baan in het vluchtelingenkamp. Hij vertelt ons over zijn frustratie omdat niemand ooit eens bedankt voor alle moeite en verzorging, zijn onmacht om iets van zijn leven te maken, zijn angst voor zijn kind, zijn (bijna-)jalouzie want die vluchtelingen die mogen immers na 60 dagen weer weg. "Degenen die blijven, de echte gevangenen, dat zijn wij, gevangen als we zijn in de strakke regels van de overheid." Hij vertelt over het pesten van de bewaarders tegen de gevangenen. Pornoplaatjes laten zien aan moslims en zo. "Je moet wel", zo verdedigt hij zich bij voorbaat, "om ze te laten luisteren". Zijn monoloog - soms fel soms wanhopig - wordt geaccentueerd en versterkt door een contrabassist en een trombonist/schelpspeler, soms teer en breekbaar en andere keren dramatisch en gepassioneerd. Op een gegeven moment verschijnt een vrouw in de tent die begint te zingen en zoals later blijkt de verbinding vormt tussen de twee delen van de voorstelling. Abrupt wordt ons verteld dat we weer moeten volgen, de tent uit. Er wordt weinig gepraat in de groep, iedereen moet het aangrijpende verhaal van de kampbewaarder nog verwerken. Als we aan de wadkant komen staat daar de andere groep te wachten. We moeten ruimte maken, het is niet de bedoeling dat we contact maken met de anderen. Opschieten een beetje! Doorlopen! Om de hoek ligt een vlot op het wad. Er zit een donkere man op de rand van het vlot met een deken om zich heen geslagen. We moeten er in plaatsnemen op de rand. Op de grond is ook nog plek om het midden heen waar een muzikant het interieur van een piano bespeelt. Opschieten! Een bleek zonnetje breekt door terwijl de wind aan de jassen trekt en de man op de rand zachtjes een Afrikaans lied begint te zingen. Even later valt de vrouw in die we eerder ook al in de tent zagen. De man in de deken begint te praten terwijl zachte weemoedige klanken van het instrument en de vrouw te horen zijn: "Ik ben niemand. Ik wil niemand zijn. Ik moet voorzichtig zijn en kan maar beter zwijgen." Hij vertelt in flarden hoe hij uit zijn land vluchtte en uiteindelijk terecht kwam op de Jøsenfjord, de walvisvaarder die rijp was voor de sloop maar nog dagelijks volgepakt werd met betalende vluchtelingen. "Als ik er niet in mag dan blijf ik hier zitten. Dit is ook Europa". Het is aangrijpend. We voelen allemaal de emotie rondgaan in het reddingsvlot. De vrouw die naast de man zit staat op het punt haar armen om hem heen te slaan, zo zindert het van compassie. Het is muisstil terwijl we luisteren naar het verhaal, de muziek en het gezang terwijl de rillingen over onze rug lopen. Totdat ons, even abrupt als de vorige keer, wordt te verstaan gegeven dat we moeten volgen. Terug naar de plek waar onze tocht begon waar we moeten wachten op de andere groep. Het is doodstil. Niemand zegt een woord. Ook de andere groep is niet erg spraakzaam als ze op de plek arriveren. En dan klinkt het eindsignaal, net als het reveil op die prachtige schelpfluiten. Kippenvel! Een daverend applaus voor deze voorstelling die iedereen zichtbaar heeft weten te beroerend. Enorme complimenten ook voor de acteurs en musici die zo dicht op en in het publiek hun rol kunnen spelen en hun muziek kunnen laten spreken. Polly Maggoo heeft een voorstelling gemaakt die je naar de keel grijpt en raakt in je ziel. De aangrijpende en beklemmende verhalen maar ook de muziek zijn werkelijk heel bijzonder. Bijzonder detail is nog wel dat de donkere man in de deken zelf ook vluchteling was. Het waren zijn eigen emoties en woorden die hij ons liet voelen. Nog de hele week is de voorstelling te zien op Oerol en daarna zal de voorstelling nog het Over het IJ Festival, Festival De Karavaan en het Axis Festival aandoen. Voor exacte speeldata kun je hier kijken. Polly Maggoo - website Spel Bright Richards en Steven Stavast Muziek Martin Franke - snaren en percussie Michael von Villiez - bas Bastiaan Woltjer - trombone en schelp Sasa Jansen - zang Tekst en regie: Mathijs Verboom,




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.