Onderwerp: OEROL, MUZIEK, TONEEL, LOCATIETHEATER, FESTIVAL
19 Juni 2006
OEROL: De Vogelfabriek met Schubbenkind
Door Mieke Kreunen
"Het is een modern sprookje en de moraal is dat je niet moet zeuren en de zee met respect moet behandelen", zo eindigt de voorstelling van Schubbenkind die wij vanmiddag zagen op het stand bij Paal 10. Het verhaal gaat over een klein dorpje aan de zee waar zeven mannen wonen in kleine huisjes op palen. Ze hebben allemaal een bloedmooie vrouw maar na een enorme ramp verdrinken alle vrouwen en blijven de mannen alleen met hun verdriet achter. Eén van de mannen sterft van verdriet en het dorp treurt. Totdat er een vondst wordt gedaan op het strand:
een jongetjesbaby! De mannen fleuren helemaal op en groeien en bloeien in hun rol als vaders. En in de vele jaren daarna gaat het steeds zo dat als er iemand sterft, de zee er een jongetjesbaby voor teruggeeft. Het dorp is gelukkig en tevree wel honderd jaren lang. Totdat er een Schubbenkind aanspoelt wiens komst het hele dorp op stelten zet.
Het Schubbenkind is - wat wij noemen - een zeemeermin. Ze raakte verstrikt in de netten van een visser en kwam zo op het strand terecht. Ze is een beetje nurks en bij haar thuis niet een erg populair meisje. Ook van alle belangstelling van de mannen moet ze aanvankelijk niet veel hebben. De mannen echter vallen massaal voor haar en haar bijzondere 'bulten'. Gaandeweg gaat zij ook van de mannen houden en koestert ze zich in hun aandacht. Maar zo kan het jammer genoeg niet blijven. Op een onbewaakt moment keert het schubbenkind terug naar de zee en rolt zichzelf met haar grote staart in die richting, waarbij ze halverwege heel goed passend in het stuk Dolly Parton's 'I will always love you' zingt. Een zowel komisch als ontroerend moment.
Schubbenkind is een vrolijke voorstelling met aandoenlijke kantjes. Het decor is schitterend met zes huisjes voor de verschillende mannen: de homo, de kok, de uitvinder, de boer, de vlaggenjongen, de dorpsoudste en de kleine jongen. De huisjes zien er stuk voor stuk prachtig uit met de zee achtergrond. Veel leuke vondsten in de voorstelling waarvan ook de tekst vol zit met knipogen, woordspelingen en kwinkslagen. De verstelster en de acteurs hebben een grappige interactie en het geheel is voorzien van uitstekende muziek en voorgesproken tekst via de luidsprekers zodat het geluid niet wegwaait op de wind.
Het is een genot om naar te kijken en er gebeurt bijna te veel om bij te benen, ook al omdat sommige interactie zich ver weg op het strand afspeelt. De voorstelling is gemaakt op en voor Oerol. Verplaatsen naar een andere locatie zou teveel aanpassingen vergen aldus regiseur Sanne de Vogel. Dan kun je net zo goed een compleet nieuw stuk bedenken. De makers van deze voorstellingen hebben voor een gevaarlijke scheiding tussen humor en diepgang gekozen. Vinden het eigenlijk belangrijker dat de toeschouwers geraakt zijn dan dat ze krom liggen van het lachen. De humor en komische elementen in het stuk zijn gewoon niet te negeren. Er zitten soms ook slapstick en musicalachtige stukjes in. Op zich heel knap gedaan allemaal maar in plaats van diepgang te bereiken is het een luchtig sprookje geworden, met veel schitterende visuele elementen, waarbij de locatie, het strand niet beter benut had kunnen worden. Nogmaals de voorstelling is alleen hier te zien dus grijp die kans zolang het nog kan. Wel kun je De Vogelfabriek nog op De Parade zien met de voorstelling De Fantastische Fantast. Spel Anna Hermanns, Frank Derijcke, Egbert Jan Weeber, Jelle Derckx, Fabian Holle, Wouter Zweers en anderen. Vertelstem: Sanne Vogel Tekst en regie Sanne Vogel Soundtrack Bart van de Lisdonk & Aico Lind