Onderwerp: TONEEL, OEROL, LOCATIETHEATER, FESTIVAL
18 Juni 2006
OEROL: Première Visnijd van TG Bloody Mary
Door Mieke Kreunen
Onze eerste binnenvoorstelling tijdens dit Oerol festival was Visnijd, de première van het nieuwe stuk van TG Bloody Mary in de Wierschuur, helemaal in het oosten waar de Terschellinger bewoonde wereld ophoudt. De Wierschuur is afgeladen vol publiek waar in het schaarse licht te zien is dat we ons in een ouderwetse huiskamer bevinden.
Het stuk gaat over twee hoogbejaarde zussen die samen op een verlaten eiland wonen. Het is eigenlijk een onbewoond eiland maar ze worden er gedoogd omdat hun ouders er woonden. Mathilde is blind vanwege een progressieve oogziekte en Elfride kan niet lopen, zij zit in een rolstoel. De vrouwen zijn volledig op elkaar aangewezen voor aandacht, gezelschap en verzorging en geven elkaar de schuld van eigen mislukte leven en liefde. We maken kennis met beide vrouwen die elk hun verhaal, in een bouquetreeks-uitvoering (wat mooier dan het eigenlijk was), uit de doeken doen . Elfride heeft iets heel naars meegemaakt met een zeeman toen ze mosselen aan het zoeken was aan het strand en sindsdien doen haar benen het niet meer. Mathilde wilde trouwen maar dat kon niet doorgaan omdat ze voor Elfride moest zorgen. Ze zijn tot elkaar veroordeeld en eten ui, rauwe knapperige ui als maaltijd. Het lijkt een - enigszins zuur en verbitterd - evenwicht tussen de vrouwen dat uit balans raakt op het moment dat er een knappe jonge man aanspoelt die een ongeluk had met zijn boot. De vrouwen die tot nu toe alleen elkaar hadden om zich druk over te maken storten zich om beurten op de schone jongeling Barend. Deze ziet een uitweg uit dit godverlaten oord door aan te pappen met de vrouwen en de geheime boot (nog van vader) te pakken te krijgen om weg te komen.
Hij weet precies hoe hij de vrouwen om zijn vinger moet winden en zelfs de zure stugge Elfride is als was in zijn handen. Hij krijgt het zelfs voor elkaar om met haar te dansen. Mathilde - met al haar onvervulde erotische verlangens - ziet haar kans schoon een jong blaadje aan de haak te slaan en zet in haar vroeger op voorhand aangeschafte bruidsjurk alles op alles. Nu komt ook het ware verhaal van de beide zussen boven water en dat ziet er toch een beetje anders uit dan de geromantiseerde versie die we eerst voorgeschoteld kregen. Elfride doorziet ondertussen de sluwe plannen van Barend en hoewel hij kans ziet om te ontsnappen neemt zij wraak en dat levert in ieder geval voor de zusters op dat zij er wel weer perspectief in zien voor de toekomst. Maar ik zal het eind niet verklappen, ga zelf maar kijken! Visnijd is een muzikaal verhaal over verlangen en weerstand. Het wordt op een manier verteld die de aandacht voortdurend vasthoudt en zit niet alleen vol met hilarische momenten maar ook met subtiele woordspelingen. Ook de muzikale kwaliteiten van de acteurs mogen zeker niet ongenoemd blijven en dan heb ik het over de uitstekende zangkwaliteiten van Ilse Warringa (Mathilde) en Lies Visschedijk (Elfride) met begeleiding van Marcel Osterop (Barend). En complimenten voor licht en geluid die buitengewoon goed verzorgd zijn. Er wordt in de voorstelling goed gebruik gemaakt van de locatie en de omgeving waarin de voorstelling gespeeld wordt. Een staande ovatie van het publiek is dan ook de beloning. Een leuke voorstelling die op een luchtige manier relatief zware thema's behandelt maar waar je met een glimlach vandaan komt. Visnijd is nog op allerlei plekken in het land te zien deze zomer onder andere op De Parade en het Over het IJ Festival. Kijk hier voor de complete speellijst. Spel, zang, muziek Lies Visschedijk, Ilse Warringa en Marcel Osterop Regie, tekst, liedteksten Marije Gubbels