Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL, OEROL, LOCATIETHEATER, FESTIVAL

18 Juni 2006

OEROL: Première Visnijd van TG Bloody Mary

Door Mieke Kreunen

Onze eerste binnenvoorstelling tijdens dit Oerol festival was Visnijd, de première van het nieuwe stuk van TG Bloody Mary in de Wierschuur, helemaal in het oosten waar de Terschellinger bewoonde wereld ophoudt. De Wierschuur is afgeladen vol publiek waar in het schaarse licht te zien is dat we ons in een ouderwetse huiskamer bevinden.

Het stuk gaat over twee hoogbejaarde zussen die samen op een verlaten eiland wonen. Het is eigenlijk een onbewoond eiland maar ze worden er gedoogd omdat hun ouders er woonden. Mathilde is blind vanwege een progressieve oogziekte en Elfride kan niet lopen, zij zit in een rolstoel. De vrouwen zijn volledig op elkaar aangewezen voor aandacht, gezelschap en verzorging en geven elkaar de schuld van eigen mislukte leven en liefde. We maken kennis met beide vrouwen die elk hun verhaal, in een bouquetreeks-uitvoering (wat mooier dan het eigenlijk was), uit de doeken doen . Elfride heeft iets heel naars meegemaakt met een zeeman toen ze mosselen aan het zoeken was aan het strand en sindsdien doen haar benen het niet meer. Mathilde wilde trouwen maar dat kon niet doorgaan omdat ze voor Elfride moest zorgen. Ze zijn tot elkaar veroordeeld en eten ui, rauwe knapperige ui als maaltijd. Het lijkt een - enigszins zuur en verbitterd - evenwicht tussen de vrouwen dat uit balans raakt op het moment dat er een knappe jonge man aanspoelt die een ongeluk had met zijn boot. De vrouwen die tot nu toe alleen elkaar hadden om zich druk over te maken storten zich om beurten op de schone jongeling Barend. Deze ziet een uitweg uit dit godverlaten oord door aan te pappen met de vrouwen en de geheime boot (nog van vader) te pakken te krijgen om weg te komen.

Hij weet precies hoe hij de vrouwen om zijn vinger moet winden en zelfs de zure stugge Elfride is als was in zijn handen. Hij krijgt het zelfs voor elkaar om met haar te dansen. Mathilde - met al haar onvervulde erotische verlangens - ziet haar kans schoon een jong blaadje aan de haak te slaan en zet in haar vroeger op voorhand aangeschafte bruidsjurk alles op alles. Nu komt ook het ware verhaal van de beide zussen boven water en dat ziet er toch een beetje anders uit dan de geromantiseerde versie die we eerst voorgeschoteld kregen. Elfride doorziet ondertussen de sluwe plannen van Barend en hoewel hij kans ziet om te ontsnappen neemt zij wraak en dat levert in ieder geval voor de zusters op dat zij er wel weer perspectief in zien voor de toekomst. Maar ik zal het eind niet verklappen, ga zelf maar kijken! Visnijd is een muzikaal verhaal over verlangen en weerstand. Het wordt op een manier verteld die de aandacht voortdurend vasthoudt en zit niet alleen vol met hilarische momenten maar ook met subtiele woordspelingen. Ook de muzikale kwaliteiten van de acteurs mogen zeker niet ongenoemd blijven en dan heb ik het over de uitstekende zangkwaliteiten van Ilse Warringa (Mathilde) en Lies Visschedijk (Elfride) met begeleiding van Marcel Osterop (Barend). En complimenten voor licht en geluid die buitengewoon goed verzorgd zijn. Er wordt in de voorstelling goed gebruik gemaakt van de locatie en de omgeving waarin de voorstelling gespeeld wordt. Een staande ovatie van het publiek is dan ook de beloning. Een leuke voorstelling die op een luchtige manier relatief zware thema's behandelt maar waar je met een glimlach vandaan komt. Visnijd is nog op allerlei plekken in het land te zien deze zomer onder andere op De Parade en het Over het IJ Festival. Kijk hier voor de complete speellijst. Spel, zang, muziek Lies Visschedijk, Ilse Warringa en Marcel Osterop Regie, tekst, liedteksten Marije Gubbels




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.