Onderwerp: MUZIEK
14 April 2006
Karin Bloemen op haar plek in Concertgebouw met Metropole Orkest
Door Sabine Sabelis met foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Een doordeweekse avond in het Concertgebouw in Amsterdam. Binnenkomend in de indrukwekkende Grote Zaal vraag je je af waar Karin Bloemen straks moet staan op het enorme podium dat vol staat met stoelen en instrumenten voor het Metropole Orkest, wetende dat de Diva vaak alleen al door haar weelderige outfits alle ruimte nodig heeft, laat staan haar optreden an sich. Maar dat komt helemaal goed, zo blijkt nadat het orkest zijn plek heeft ingenomen en Karin de trap afdaalt begeleidt door het Metropole met de Ouverture uit de West Side Story.
Het programma (van te voren uitgereikt) laat een zeer divers repertoire aan muziek zien vol uitdagingen voor beide partijen. Karin Bloemen kent men als de zangeres die daarnaast heel goed mensen aan het lachen kan krijgen maar deze avond lijkt anders te worden. Het wordt de cabaretière die laat zien dat ze het ook met een volledig orkest kan in plaats van met muziek op een band (wat volgens haar toch een stuk makkelijker is omdat ze nu echt rekening moet houden met snelheid die dirigent Jan Stulen bepaalt). Maar toch blijft er veel ruimte over voor de humor en typetjes van Karin Bloemen. Als we haar mogen geloven heeft menig vrouwelijk collega haar antwoordapparaat ingesproken met de wens ook in het Concertgebouw te mogen spelen met dit orkest. De karikaturen Adele Bloemendaal, Ruth Jacott en die andere vrouw Gerard Joling komen sterk uit de verf op het antwoordapparaat maar ook in de vrouwenmedley waar Karin Bloemen o.a. artiesten als Mathilde Santing, Rita Reys en Liza Minelli met een mooie knipoog neerzet. Mede hierdoor en door nummers als “Het Dorp” is het concert voor veel toeschouwers een feest van herkenning.
De kenners van Karin Bloemen vinden in het programma een aantal vaste nummers zoals: 'Zuid-Afrika', 'Geen kind meer' en 'Lef'. Het nummer Zuid-Afrika krijgt door de swingende arrangementen van het orkest niet de lading die het eigenlijk heeft en de boodschap van het lied verdwijnt in de bijna tropische klanken. Daarentegen weet dirigent Jan Stulen gedurende de hele avond heel goed op de juiste momenten te laten horen wat zijn orkest in huis heeft. De combinatie van de keur aan instrumenten en de stem van Karin Bloemen komt goed uit de verf en passen zowel orkest als Karin Bloemen als een jas. Ook de covers die Karin Bloemen zingt komen in combinatie met het orkest volledig tot zijn recht en geven een nieuwe dimensie aan de bekende nummers. Daarnaast weet Karin Bloemen haar favoriete nummers waaronder 'Woman on the Moon' en 'I am Changing' zo neer te zetten dat je er bijna kippenvel van krijgt. Het gevoel wat ze er zelf in legt wordt versterkt door het orkest en maakt dat de boodschap van de tekst nog beter tot zijn recht komt.
Op de kleine ruimte die ze heeft weet ze zich (weer) te ontpoppen als diva die het publiek vanaf de eerste minuut weet te boeien en meeneemt in de muziek en teksten. Het hele optreden straalt veel kracht uit (met hier en daar wat kwetsbare momenten) en door regelmatig individueel contact met het publiek te maken, door humor en door zich gewoon dwars door het orkest heen te manouvreren richting de saxofoonsectie zet Karin Bloemen een prettige casual sfeer neer. Vanzelfsprekend draagt ze daarbij een schitterende, uitbundige jurk vol met bloemen (waarover ze grapt dat het maar beter dat ze Bloemen heet en geen Steffi Graf).
Waar sommige nummers op de cd's van Karin net dat ene missen, komen deze met het Metropole Orkest helemaal tot hun recht. Karin Bloemen weet het orkest te betrekken bij haar korte humoristische inleidingen en daar precies de juiste toon te leggen die het publiek logischerwijs naar het volgende nummer brengt. Maar ook weet ze feilloos de momenten (zowel tussen en tijdens de muziek) wanneer er niets gezegd en alleen geluisterd hoeft te worden. Het publiek had eigenlijk niet genoeg aan één toegift maar moest het daar helaas toch mee doen. Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen als je bedenkt dat ze na het laatste nummer drie de trap op en af is gegaan onder luid applaus.
In september verschijnt er een cd van Karin Bloemen in samenwerking met het Metropole orkest, waarop zij nummers zingt van Barbra Streisand. Deze avond van Karin Bloemen met het Metropole orkest belooft veel goeds voor deze cd.
Het concert werd trouwens ook opgenomen en wordt binnenkort uitgezonden bij NCRV Volgspot op Radio 2.
Op dinsdag 13 juni a.s. is er een tweede concert met cabaretiers. Dan treden Paul van Vliet en Simone Kleinsma op met het Metropole Orkest olv Jurre Haanstra.
Bezetting
Karin Bloemen - zang
Metropole Orkest olv Jan Stulen - dirigent
Olga Meijer - zang
Wies Ingwersen - zang
Lisa Noya - zang
Karin Bloemen - website
Metropole Orkest - website
Het Concertgebouw - website
Nieuwste cd van Karin Bloemen
Weet Je Nog? (inclusief cd-single)
Karin Bloemen
La Bloemen brengt je in de Kerst Sfeer
Het programma Business Class op RTL7 zal een compilatie van La Bloemen’s Licht-In-Donkere-Dagen Kerst-Bal 2004 uitzenden op zondag 24 december van 11.00 tot 12.15 uur (inclusief reclameblokken). Herhaling ‘s avonds laat van 00.00 tot 01.15 uur.
Karin wordt in deze grote kerstshow bijgestaan door een aantal verrassende gasten, zoals cabarettalent Richard Groenendijk, die inmiddels ook al op eigen houtje het Nederlandse cabaret-publiek heeft veroverd. Verder zullen top-zangeres Berget Lewis en de met prijzen overladen geluidstoonkunstenaar en theatermaker Niek Boes acte de présence geven.
Samen met haar gasten en natuurlijk bijgestaan door haar eigen 9-koppige band inclusief backing vocals, verzorgt La Bloemen een hartverwarmende en onvergetelijke avond!
Bloemen brengt je in de Kerst stemming door middel van mooie liedjes, grappige sketches en een beetje ontroering!
Te zien:
24 December, Rtl7
leendert - 19-12-’06 22:5511 tot 12:15 uur en/of 00 tot 01:15 uur