Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: Impressies van Oerol, LOCATIETHEATER, OEROL

23 Juni 2012

Rituelen en realiteit in Drie monniken van Artemis en Veenfabriek

Drie monniken  Drie monniken Drie monniken
Door Mieke Kreunen met foto's van Peter Rillema

Westerse kloosters lopen leeg, maar er zijn er nog, de monniken. De verdieping en de sereniteit waarvoor de monniken staan, lijken in zeer weinig op de druktewereld die ons omgeeft. Voor regisseur Floor Huygen dringt de tijd om haar fascinatie voor het monnikenleven te delen en om te zetten in muziektheater. De Vlaamse schrijver Bernard Dewulf (Libris Literatuurprijs 2010), schreef de tekst.

Drie monniken brengen hun laatste avond in het klooster gezamenlijk door. Het klooster gaat (blijkbaar) sluiten en ze weten geen van drieën wat hen daarbuiten te wachten staat. Hun leven van de laatste drieëndertig jaar bestond uit een aaneenschakeling van rituelen waarin bidden, zingen, hun geloften en de afzondering centraal stonden.

Nu, op de vooravond van hun vertrek, hebben zij behoefte met elkaar te praten. Praten over wie ze waren voordat ze in het klooster kwamen en wat ze zullen zijn na deze avond als ze het klooster weer gaan verlaten. 

A: Wat wilt u gaan doen, daarbuiten? De wereld verbeteren?
B: Ik wil mijn leven weer opnemen.
A: Uw leven weer opnemen? Wiens leven hebt u hier dan dertig jaar geleden?

Drie monniken  Drie monniken Drie monniken

Bovenstaande dialoog geeft in een paar zinnen weer wat de centrale vraag is in dit stuk waarin een aantal coyfeeën van het toneel bijeen zijn: Titus Muizelaar, Bert Luppes en Paul Koek. Alle drie hebben een voorkomen dat je je zonder problemen in een pij kunt voorstellen en ze spelen die rol dan ook zeer geloofwaardig. Muizelaar speelt de blinde monnik die de avond voor zijn intrede verliefd wordt maar toch de keus heeft gemaakt voor het geloof. Luppes heeft in zijn dromen een heel ander leven geleid met een gezin, kinderen en alles er op en er aan. Koek is de minst uitgesprokene (bedient zich letterlijk het minste van taal) maar uit zich in klanken en geluid.

Een mooi stuk, krachtig gespeeld maar erg lang. Zeker in het begin, worden de rituelen en de doodsaaie herhaling wel erg letterlijk (langdradig) in beeld gebracht. Een voorstelling van bijna twee uur is zeker voor het Oerolpubliek dat te maken heeft met wind, kou, regen en keiharde houten banken wel erg veel gevraagd. Het thema is universeel: wie zijn we eigenlijk onder datgene wat we dagelijks doen en in hoeverre leven we echt het leven dat we zouden willen?

Oerol | Artemis


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.