Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL

13 Juni 2017

Een geluid dat doordringt

Tracks Tracks Tracks
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

Het is een van de stille genoegens van Oerol. Tussen alle theatervoorstellingen door fiets ik naar de polder en het wad net voorbij Striep. En daar sta ik - eindelijk - stil. Een uurtje vrij om te luisteren en kijken naar de vogels. Met de verfrommelde flyer van de Vogelbescherming in mijn hand murmel ik hun namen: wulp, grutto, lepelaar, enzovoorts. Het ijle geluid van de vogels ontroert me. Daarna keer ik terug van de ruimte van de natuur naar de dynamiek van de kunst.

De Friese stichting Pier21 brengt de vogels nu in het Oerol-programma met de voorstelling Tracks: een samenwerking tussen bioloog Theunis Piersma en musicus Sytze Pruiksma. Verwacht geen theater, het is veeleer een lezing met muziek. Piersma legt uit: de wetenschap heeft de kunst nodig, omdat je via kunst mensen kunt bereiken en kunt laten veranderen. En het werkt. De combinatie van kennis, de passie van beide mannen voor vogels en de kwetsbare muziek raakt. Het publiek krijgt (weer) oog voor de vogels en het grotere verband tussen de natuur hier op het onmetelijke wad en elders op de wereld.

Tracks Tracks Tracks

Tracks was eerder een muzikale masterclass tijdens het Oerol seminar in 2016 en is nu bewerkt voor een breder publiek. Theunis  verhaalt over de trekvogels die op hun weg tussen Afrika en de Noordpool ook de Waddenzee in Nederland aandoen. Omgeven door wad- en weidevogels, zijn meetinstrumenten, een vogelkijker, zijn laarzen en jack vertelt hij over het internationale onderzoek naar zijn lievelingsvogels, de kanoeten. Een van de meest schuchtere vogels, die je pas ontdekt als je er bijna op gaat staan. Ook Sytze gaat vaak mee met de onderzoeksreizen, die hen bijvoorbeeld op het wad voor de Sahara in Afrika brengt en op de toendra bij de Noordpool. De componist is verwoed vogelaar en maakt muziek van de vogelgeluiden. En zoals hij in Tracks rondloopt, strijkend over de gitaar, plingelend op een duimorgel en blazend op een klein fluitje, lijkt hij zelf ook steeds meer op een onrustig vogeltje op het wad.

We leren van hen dat de kanoet op zijn reis naar de bevroren toendra’s in het Noorden op de Waddenzee aansterkt en schelpjes eet. Jarenlang waren die echter niet meer te vinden, omdat kokkelvissers de bodem omwoelden. Nu zijn de vissers uitgekocht en zijn de kanoeten terug op vogeleiland Griend. Ook andere vogels hebben het moeilijk. De grutto broedt in Nederland, maar kan nauwelijks meer insecten en regenwormen vinden in het gifgroene en keiharde weiland. Ook elders op de wereld raken de vogels in de problemen. In Siberië verandert het seizoen waardoor jonge vogels met nog onvolgroeide snavels naar Afrika trekken, waar ze met hun korte snavels niet bij het voedsel kunnen. Theunis en Sytze laten het publiek zien en horen hoe mooi trekvogels zijn en hoe belangrijk het is dat ze op hun weg over de wereld kunnen landen, nestelen en foerageren. Uiteindelijk vindt het programma zijn climax in een opzwepende, dreigende muzikale apotheose. Het ijle getjirp zwelt aan en gaat door merg en been. Menig toeschouwer houdt het niet droog.

Tracks Tracks Tracks

Tracks staat in het theaterprogramma aangekondigd en juist daardoor valt op dat regisseur Jos Thie maar een beperkt aantal theatrale vormen heeft toegevoegd. De dialogen tussen de mannen doen wat gekunsteld aan en de opsomming van feitjes blijft nogal droog. Het zou bijvoorbeeld interessant zijn om ter plekke te demonstreren hoe de vogelonderzoekers in korte tijd grote groepen vogels tellen. De relatie tussen de mannen wordt niet uitgediept en de vlucht van vogels boven je hoofd niet gevoeld.

Ach. Misschien smaakt het juist naar meer, omdat deze eerste stap - het combineren van wetenschap en muziek - al zo’n indruk wekt.  Ik sta in de polder, hoor de vogels en voel het ruisen van de wind.  Maar ditmaal bij Tracks, in de Westerkerk.

Oerol | Pier 21 | Sytze Pruiksma


Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.