Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, LOCATIETHEATER

12 Juni 2017

Fucking pathologisch

Crashtest Ibsen: Pijler van de samenleving Crashtest Ibsen: Pijler van de samenleving Crashtest Ibsen: Pijler van de samenleving
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

Nou daar gaan we. Het laatste deel van Crashtest Ibsen van theatergroep Moeremans & Sons. Oftewel: Hoe kunnen we de ouderwetse theaterschrijver Ibsen vermorzelen? Met ‘Pijlers van de samenleving’ komt een einde aan een inmiddels een beroemde reeks van vier zeer verwarrende en meeslepende voorstellingen, waarin personages moedeloos proberen te ontsnappen aan de 140 jaar oude toneelscènes. Zij willen niet meer. En daarmee heeft Moeremans & Sons de teerling geworpen; na deze voorstelling stopt de groep zelf ook.

Maar goed, eerst deze laatste. Geënsceneerd in Noorwegen, waar een familie uitkijkt over de eeuwig saaie fjorden. Een fictief zoontje werpt zand op. De zuchtende dochter blijkt van een ander en de voormalige geliefde komt terug uit Amerika. “Drama!”, roept de schrijver zelf – gespeeld door Joep van der Geest - blij vanaf de zijkant van het speelvlak. Als de spelers in opstand komen en geen zin meer hebben in de door hem bedachte intriges, dwingt Ibsen ze terug in de tekst. Desnoods stuurt hij ze even van het toneel; zijn hersenspinsels zijn immers leidend. Een acteur roept venijnig ter eigen verdediging, wijzend naar Ibsen: “Ik kan er niets aan doen hoor, ik heb mezelf niet bedacht”.

Crashtest Ibsen: Pijler van de samenleving Crashtest Ibsen: Pijler van de samenleving Crashtest Ibsen: Pijler van de samenleving

Ondertussen ontvouwt zich de achterliggende vraag: wat zijn de pijlers van onze samenleving? De scheepswerf in Noorwegen legt namelijk in 1877 onherroepelijk het loodje. De eigenaar, Karsten Bernick, doet alles voor geld, liegt en bedriegt en dreigt de trouwe voorman te ontslaan. Als het publiek meeleeft met deze eerlijke arbeider, geeft de eigenaar lik op stuk: welke scheepswerf is nog open in 2017? We moeten als maatschappij toch vooruit? En willen wij als publiek zelf misschien aandelen in de spoorwegen kopen? Dat levert een goed een rendement op voor ons geld.
Zo switcht het theatergezelschap van 1877 naar het heden en van de theaterscenes naar de spelers die na 140 jaar wel eens wat anders willen. Het geeft ruimte voor prachtige en hilarische scenes, die in goede handen zijn van de feilloos omschakelende acteurs. De basketballer uit Amerika roept: “ik speel dit al 140 jaar, het is 2017, ook ik ben moe” en blijft geheel geloofwaardig. De dubbelrol van Van der Geest, zowel Ibsen als een assistent bedrijfsleider van de werfeigenaar, is op geen enkel moment verwarrend.

Enfin, het loopt nogal uit de hand natuurlijk, deze laatste crash. Duinpan Nollekes Noord biedt alle ruimte aan special effects en over de top ensceneringen. De schapen lopen het speelvlak op en de duinen dienen als fjorden. Gillend gek worden de acteurs terwijl het publiek op wel heel smalle en harde bankjes twee uur probeert bij te houden wie nu wie is en in welk tijdsgewricht we ons nu weer bevinden, in ieder geval gedurende twee minuten dan. De acteurs spelen lekker vet, de dochter wil eigenlijk voornamelijk weg en de bedrogen maar trouwe echtgenote roept blij dat zij altijd achter haar man staat. Zij is ook maar bijfiguur in een theatervoorstelling (of samenleving?) die draait om mannen.

Crashtest Ibsen: Pijler van de samenleving Crashtest Ibsen: Pijler van de samenleving Crashtest Ibsen: Pijler van de samenleving

Aan het einde van deze waanzinnige rit rest de vraag op welke pijlers onze samenleving - toen en nu - is gebouwd. De personages uit 1877 gaan in discussie met het huidige publiek om een antwoord te vinden. Waarheid en vertrouwen hebben afgedaan. “We leven in de post-waarheid samenleving” Geloof, hoop, liefde, democratie en vrede schieten allen tekort. Vrijheid wellicht? Waar vinden we die dan nog? Amerika als het beloofde land heeft afgedaan als ideaal. Wat zijn de pijlers dan? We komen er niet uit. 
Hoe dan ook moet Crashtest Ibsen eindigen. Het stuk loopt letterlijk leeg, mooi verbeeld door een opblaasbaar kasteel waar de dochter het ventiel uit heeft getrokken. De tijd is om, we kappen ermee. We moeten het zien te rooien met elkaar. 

Deze schitterende reeks van Moeremans & Sons heeft ertoe bijgedragen dat voorstellingen van Ibsen voor altijd met gemengde gevoelens en een kritische blik bekeken zullen worden. Oerol gaat ze missen.

Oerol | Toneelgroep Oostpool | Moeremans&Sons


Gebruikte Tags: , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.